De Toyota C-HR is er in twee smaken: hybride en Plug-In hybride. Die eerste hebben we al eens getest. De tweede nu ook. Eigenlijk is de Toyota C-HR PHEV nog beter dan de normale hybride. Het is namelijk ook gewoon de normale hybride, maar dan met een extra PHEV systeem. Dit betekent dat je ook zonder te stekkeren gewoon lekker 1 op 20 kan zoeven.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Ontwerp | – Hoofdruimte achterin |
+ Ruimte | – Geen hoofdscherm |
+ Verbruik | – Irritante bestuurdersmonitor |
Wat is de Toyota C-HR PHEV?
De Toyota C-HR is een auto die zich schaart in de categorie coupé-SUV’s, of eigenlijk nog preciezer: coupé-crossovers. Dat klinkt misschien niet direct als een compliment, maar wacht even. Deze uitvoering is namelijk uitzonderlijk goed geslaagd. De vernieuwde voorkant van Toyota en de opvallend aparte achterkant maken deze rood-zwarte gezinsauto een echte blikvanger.
De compleet nieuwe Toyota C-HR is helemaal van deze tijd. Het design is fris, modern en uitgesproken, en je kunt hem in verrassend gave kleurcombinaties bestellen. Deze Executive is bovendien bomvol uitgerust met een indrukwekkend interieur vol unieke en doordachte ontwerpkeuzes. Hij is speels en een tikje eigenzinnig – precies wat een auto vandaag de dag nodig heeft om op te vallen.
Wij reden een Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid 220 Executive. Dat betekent dat we de dikke tweeliter viercilinder hadden met plug-in-hybrid technologie en een totaalvermogen van 220pk. Die 220 paarden sprinten richting de voorwielen via een CVT-bak wat zorgt voor een soepele en traploze acceleratie naar de 100 in 7.4 seconden en een topsnelheid van 180km/u.
Hoe rijdt de Toyota C-HR PHEV?
De Toyota C-HR rijdt zoals je van een Toyota mag verwachten: overzichtelijk, praktisch en zonder poespas. Starten doe je met een knop, schakelen met een pook en sturen… nou ja, met een stuur. Alle knoppen in het interieur zijn logisch geplaatst en werken precies zoals je verwacht. De instap is prettig hoog en ruim, de stoelen zitten comfortabel, en het interieur voelt solide en goed afgewerkt aan.
De CVT doet zijn werk geruisloos en soepel, en schakelt moeiteloos tussen elektrisch rijden en de traditionele verbrandingsmotor. Die tweeliter kan soms wat overenthousiast brommen als je flink gas geeft, maar dat doet weinig af aan het rijplezier. Sterker nog, het geeft een vleugje karakter aan de verder betrouwbare rijervaring – iets waar wij altijd een zwak voor hebben.
Ondanks zijn forse formaat voelt de Toyota C-HR verrassend compact aan. Hij biedt een heerlijk comfortabele rit dankzij de uitstekende vering, terwijl body-roll volledig ontbreekt, zelfs bij sportief bochtenwerk. Dit komt mede door de goed geplaatste zitpositie: mooi centraal tussen de voor- en achteras. Het resultaat? Minder gestuiter en meer ontspannen zweven over de weg. Een onverwacht fijne rijdersauto, in alle opzichten.
Sterke punten
Een van de meest in het oog springende pluspunten van de nieuwe Toyota C-HR is zonder twijfel het ontwerp. Hij is gewaagd en vernieuwend, maar zonder te overdrijven. De scherpe, moderne neus straalt klasse uit, terwijl de achterkant met zijn unieke zwevende achterlichtstreep echt onderscheidend is. Je kunt hem ook personaliseren met twee opvallende kleurencombinaties, waarbij de optionele doorlopende zwarte lak een absolute aanrader is. Het resultaat? Een auto die eruitziet als een futuristisch ruimteschip, maar dan voor het dagelijks leven. Is er leven op Pluto? Dat maakt niet uit, want op aarde hebben we de C-HR.
De nieuwe C-HR is iets groter dan zijn voorganger, en dat merk je direct aan de ruimte binnenin. Zowel voor- als achterpassagiers profiteren van flink wat extra beenruimte, en de bagageruimte is royaal genoeg voor weekendjes weg of ondernemingen zoals een taxiservice. Toch weet de C-HR dit alles te bieden zonder log over te komen – een knappe prestatie die zeker een compliment verdient.
Soms zijn er PHEV’s die lekker op de accu rijden totdat hij leeg is. Dan gaan ze over op de normale benzinemotor en dan kom je uit op een net te zware benzineauto met veel gewicht van lege accu’s. Dat is natuurlijk niet handig. De Toyota C-HR PHEV is echter andere koek. Die rijdt op de accu totdat hij leeg is, maar de accu van de normale hybride wordt nagebootst door de laatste 10 procent accu. Dit betekent dat je altijd een PHEV hebt, als hij leeg is heb je dus nog steeds een Full Hybrid. Heel slim. Zelfs zonder PHEV-accu rijd je dus nog steeds makkelijk 1 op 20.
Zwakke punten
Het inherente nadeel van een coupé-SUV is dat de hoofdruimte achterin altijd wat beperkt is, en dat geldt ook voor de Toyota C-HR. Met mijn 1.90 meter kan ik prima achterin zitten, maar het plafond voelt wel erg dichtbij, wat niet bepaald comfortabel is. Voor kinderen of wat kortere volwassenen is de ruimte echter prima, dus uitstapjes naar de Ardennen met de buurjongens blijven ongestoord mogelijk.
Het infotainmentsysteem van Toyota en Lexus is functioneel, maar bepaald niet opwindend. Het voelt als een touchscreen-versie van een ouderwets Windows-drop-downmenu. Toch scoort het punten door zijn eenvoud en duidelijkheid, wat waarschijnlijk precies de bedoeling was van de ontwikkelaars in Japan. Wat wel ontbreekt, is een handig hoofdscherm – een plek waar je zowel een stukje navigatie als je muziekinformatie kunt zien. Helaas moet je kiezen: óf de kaart, óf de albumhoes. Beide tegelijk? Geen optie.
Dan is er nog de bestuurdersmonitor, een feature die zowel Lexus als Toyota en zelfs de Subaru Solterra gemeen hebben. Dit zwarte plastic venstertje met sensoren lijkt ontworpen om je te irriteren. Zodra je een seconde te lang naar de achterbank kijkt of wegdroomt bij een prachtig veld vol bloeiende zonnebloemen, klinkt er een scherpe piep die je terug de realiteit in sleurt. Het systeem kan uit, maar wordt wettelijk verplicht opnieuw ingeschakeld bij elke start. Kan iemand alsjeblieft een sneltoets toevoegen?
Uitrusting
In de standaarduitrusting van de Toyota C-HR Executive Edition zit bijna alles. Daarnaast kan je ook nagenoeg niks veranderen, in verband met de uitvoering. Alle veiligheidssystemen die je maar kan bedenken komen standaard op deze uitvoering. Onze auto is uitgerust met het Next Generation Pack. Dit pakket bevat een head-up display, een vast panoramadak, een 9-speaker JBL geluidsysteem, een contactloze sleutel en een digitale binnenspiegel.
Interessant om te benoemen is dat de full hybrid en de plug-in hybrid expres exact even duur zijn gemaakt. Dit betekent dat klanten, ongeacht hun voorkeur, een goeie deal kunnen meepakken.
Conclusie rijtest Toyota C-HR PHEV
De Toyota C-HR is een ontzettend funky gezinsauto die niet alleen enorm uniek is vormgegeven maar ook echt goed is ontworpen in zijn totaliteit. Hij is ruim, rijdt supergoed en is lekker comfortabel. Een goede auto voor een jong gezin of een dynamisch duo.
De Toyota C-HR in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 34.695,- euro (in België vanaf 30.830,- euro). Het testmodel van ons is de twee-na-duurste uitvoering. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 51.000,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger