Ti? Ja inderdaad ja! De ti benameing is weer terug van weggeweest sinds de BMW E46. Turismo Internazionale, dat is waar ti voor staat, vaak werd het dan ook gebruikt voor net iets sportievere modellen die net geen M verdienen. Dat is ook precies waar BMW hem nu voor gebruikt heeft, het is net geen M135i namelijk, die 128ti. Maar wel is hij erg pittig en sportief, al zie je daar vanbuiten bijna niks van.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Interieur | – Looks buitenkant |
+ Rijgedrag | – Geluid via speakers |
+ Naam | – Nooit écht comfortabel |
Wat is de BMW 128ti?
De BMW 128ti is de opgepeperde versie van de kleinste van de BMW-familie. De 1-Serie begint bij de 116i en stapelt zich helemaal op tot de M135i. Deze 128ti is de op een na sportiefste uitvoering. Het formaat is te vergelijken met een Golfje of een A-Klasse. Vier man passen dus net, maar ruimte voor spullen is er genoeg.
Helaas vinden wij de Ein een beetje mislukt qua vormgeving. Begrijp ons niet verkeerd, de achterkant is erg goed gelukt en deelt de karaktereigenschappen elegantie en sportiviteit erg goed. De voorkant daarentegen is een beetje gek. De grote grille is groot, maar niet super groot. Dus het is voor ons een beetje onduidelijk wat nou de bedoeling was qua styling. Plemp gewoon de M3-grille erop en niks aantrekken van alle haters. Overigens lijkt hij nu ook een klein beetje op een hamster.
In het vooronder van de BMW 128ti vindt men een tweeliter viercilinder met turbo. 265pk en 400Nm worden triomfantelijk via de zevenbak automaat met dubbele koppeling naar de voorwielen geslingerd. Hiermee zou je ongeveer 1 op 15 moeten kunnen halen. Op de snelweg is dit prima te doen, maar wij begrijpen dat de rechtervoet moeilijk te controleren is met deze cijfers.
Hoe rijdt hij
Met de BMW 128ti kom je voor een verrassing te staan, vooral als je hem samenstelt in de specificatie die wij testen. Het exterieur is namelijk helemaal zwart en er zitten niet heel veel toeters en bellen aan die sportiviteit uitstralen. Maar, dan open je de deur en worden je ogen aangevallen door het knaloranje lederen sportinterieur.
Als je eenmaal bent aangekomen op die oranje sportstoelen, na een lange reis naar beneden, is het tijd om de auto te starten. Het motorgeluid stroomt je oren binnen via de speakers (iewwww, gooooorrrr). De pook van de automaat is vrij BMW, eigenlijk is alles vrij BMW. Het rijden is echt ouderwets leuk. Er is veel turbolag en de auto is hartstikke speels bij vol gas. De auto danst en glijdt en wringt en springt, precies zoals god het bedoelde. Het rijden is ook echt een genot in de 128ti.
Bij het sturen, ligt de auto heerlijk op de weg. Vlak, strak en op z’n gemak, dat is hoe de 128ti zich opstelt op de weg. Hij stuitert lekker, ook in de comfortstand. De remmen zijn erg goed en zorgen voor een prettig aantal negatieve G’s. Als het aan het onderstel, de wielen en de remmen ligt, blijf je lekker plakken. Als het aan de 265pk en 400Nm koppel ligt, soms wat minder.
Sterke punten
De BMW 128ti heeft een ontzettend fijn interieur. Het is allemaal vrij standaard BMW, maar het is wel het ‘ouderwetse’ BMW. Lekker veel knoppen en oranje backlight. Dat laatste past perfect bij het meest vulgaire leder wat we ooit in een auto zijn tegengekomen. Het heerlijk foute maar fantastische Magmarot leer spettert richting je oogballen als de illegale vuurwerkshow van je buurman op 31 december. Fantastisch, vinden we het. Het zit trouwens nog heel goed ook.
Het rijgedrag van de BMW 128ti is werkelijk geweldig. Gaat hij altijd naar waar je heen wil? Absoluut niet. Zouden we hem onder vol gas omschrijven als stabiel? Ook dat niet. Maar leuk dat ie is! Wat een waanzinnige stuiterbal op steroïden. Ouderwets stuurwerk moet worden verricht om de Duitse turbohatch op de weg te houden. Vechten moet je, niet gewoon saai gas geven en iedereen voorbij rijden. Dat laatste lukt trouwens nog wel hoor, maar niet zonder een bezweet voorhoofd.
Een klein maar heel leuk puntje is de naam van de auto. Het doet mij als petrolhead deugd dat BMW een vrij iconisch letterduo terug heeft gebracht in de huidige tijd. De letters ti brengen een rijke geschiedenis met zich mee. Dat interesseert me persoonlijk geen bal. Wat ik wel leuk vind, is het sentiment wat automakers op deze manier in leven houden. Dat waardeert iedereen als liefhebber van de vierwieler. Je moet het wel goed doen natuurlijk, niet als sommige andere merken die we niet zullen benoemen…
Zwakke punten
Wij vonden de looks van de BMW 128ti vrij teleurstellend. Ja, je kan een rode decal bestellen die heel duidelijk laat weten aan iedereen in je wijk dat je de ti hebt gekozen. Maar, verder is het eigenlijk een vrij saaie bedoeling. Niet écht een sportieve voorbumper en ook achter is het allemaal vrij ingetogen. We zien een dubbele pijp en een spoiler. Verder niks. Wij hadden tenminste een wat agressievere voorkant verwacht.
Van dit punt gaat ons autohart huilen. Het motorgeluid, in ieder geval een deel daarvan, komt via de speakers. Dat is op geen enkele wijze goed te keuren. Het motorgeluid hoort via de motor te komen en daarnaast verwachten wij bij een tweeliter turbo viercilinder een lekkere roffel uit de uitlaatpijpen. Dit viel ook nog eens tegen. De BMW persmeneer die ons altijd heel vriendelijk helpt, vertelde ons dat het komt omdat ‘mensen niet houden van luide uitlaten’. Een aantal weken na de 128ti mochten we de M2 testen. Hiervan bloeden onze oren nog steeds, zoals het hoort.
De ti in BMW 128ti staat voor Torismo Internazionale. Je moet er dus vaak lange stukken mee kunnen rijden. Dit kan met deze iteratie van de ti echter niet in ultiem comfort. De auto is, in welke stand je ook rijdt, nooit écht comfortabel. Hij is speels en leuk en hard, maar niet comfortabel. Dat is toch jammer, vooral met zo’n naam.
Uitrusting
De BMW 128ti komt als standaard met alle opties die normaal ook op de goedkopere 1-Serie modellen zitten. Het is niet nuttig om deze allemaal te benoemen, we kennen de hele riedel namelijk wel. Het BMW geluidssysteem is optioneel en heel erg goed. Het is namelijk van Harmann/Kardon. Op ons model vinden we wat hoogglans zwarte details en wat M-Sport dingetjes. Denk hierbij aan een sportstuur bijvoorbeeld.
Interessante dingen op ons testmodel zijn onder andere het knaloranje leer. Ook zitten de M-Sportstoelen erin, deze kosten 534 euro extra. Interessant genoeg kost een ISOFIX aansluiting 106 euro extra. Je moet het maar weten.
Conclusie rijtest BMW 128ti
De BMW 128ti is een fantastische ouderwets-rijdende superhatch met genoeg pk voor naar de sterren en daar voorbij. Het interieur is echt goed en daarnaast vrij comfortabel. Al valt er bij lange ritjes soms iets meer comfort te wensen. Het is jammer dat het motorgeluid via de speakers komt, maar goed. De naam maakt veel goed. Ook vinden we het een beetje jammer dat de buitenkant niet zo uitgesproken is. Maar dat wordt meer dan goedgemaakt door het knaloranje interieur.
De BMW 1-Serie is verkrijgbaar vanaf 38.139,- euro. Onze testauto was een de op een na duurste en snelste uitvoering, de 128ti, die kost met de hierboven genoemde opties 69.446,- euro.