In een wereld waar elektrisch rijden steeds meer aandacht krijgt, mogen we de hybride markt niet vergeten. Zeker niet als Jaguar zo veel aandacht stopt in een auto zoals de Jaguar E-Pace P300e. Een sportief model, maar het heeft meer te bieden dan enkel een sportief uiterlijk.
Sterktes | Zwaktes |
+ Luxe interieur | – Elektrisch rijden niet altijd beschikbaar |
+ Infotainment systeem | – Aan de prijs |
+ Elektrisch rijden erg comfortabel | – Mist sportiviteit |
Wat is de E-Pace P300e
De Jaguar E-Pace, geïntroduceerd in 2017, deelt zijn platform met zowel de Range Rover Evoque als de Land Rover Discovery Sport. Al erg lang staat het merk Jaguar bekend om hun luxe auto’s, kwaliteit en Britse charme. De E-Pace laat hier geen steken vallen en voldoet zonder meer aan deze eisen.
Normaliter zie je bij een facelift niet meer dan een spiegel die een ‘net iets andere vorm’ krijgt of de grille die net wat groter of kleiner is. Maar bij de Jaguar E-Pace was deze facelift nodig om het extra gewicht van het hybride systeem te compenseren. Een compleet nieuw en minder zwaar platform draagt nu deze E-Pace.
Hoe rijdt de Jaguar E-pace P300e
Bij een hoge instap is sportief rijden niet het eerste wat in je op komt. Dat is dan ook niet waar de Jaguar E-Pace P300e voor is bedoeld. De comfortabele stoelen, het prachtige infotainment systeem op de middenconsole en de mooie afwerking geeft een statig gevoel wanneer je de E-Pace bestuurt.
Maar als je dan toch graag wat vlotter wilt rijden, is de sport modus een mooie uitkomst. Het infotainmentsysteem achter het stuur veranderd naar een donkerrode kleur en de motor schiet een versnelling terug. Ook het gaspedaal reageert wat directer dankzij de elektriciteit.
De naam P300e is op te delen in drie delen: P staat voor Petrol (aldus benzine), 300 staat voor het vermogen (namelijk ongeveer 300 pk) en e staat voor de elektromotor die aanwezig is. Een indrukwekkende 200 pk ontstaat er uit het 1,5-liter driecilinder blok, met daarbij nog 109 pk uit de elektromotor. In totaal dus 309 pk, wat niet niks is. De automaat met 8 versnellingen is niet verbazingwekkend snel, echter verbetert de reactietijd aanzienlijk wanneer in sport modus.
Sterke punten
Het interieur van de Jaguar E-Pace P300e blijft verbazing opwekken. Neem bijvoorbeeld het scherm op de middenconsole; goed formaat, schuin zodat het makkelijk te bedienen is en het reageert erg snel. De knop waarmee de temperatuur wordt geregeld, dient ook voor de stoelverwarming en de airco (zie foto hieronder).
Met 55 elektrische kilometers red je de dagelijkse kilometers prima. Idealiter is het mogelijk om bij te laden op je werk of andere locaties, dan vliegt je elektrische bereik nog verder omhoog. Met de 7 kW lader duurt het minimaal 1 uur en 24 minuten voordat de accu van 0-80% heeft bijgeladen.
Borasco Grey staat de Jaguar E-Pace P300e erg goed en gecombineerd met de ‘Black exterior pack’ heeft deze Jaguar een stoer en indrukwekkend uiterlijk! Daarnaast vullen de 20 inch Gloss Black velgen de auto mooi aan en dankzij de grotere inch banden is deze E-Pace ook iets sportiever.
Zwakke punten
De Jaguar E-Pace P300e wil niet altijd elektrisch rijden wanneer jij dat wilt. Wil jij als bestuurder graag elektrisch rijden, dan heeft de E-Pace daar soms een eigen mening over. Dan krijg je te horen dat het elektrisch rijden tijdelijk niet beschikbaar is. Meestal met een juiste reden, zoals een ’te lege accu’ lege accu met nog maar een paar kilometers actieradius. Maar soms ook met een halfvolle accu als je op de snelweg rijdt, weigert de Jaguar elektrisch te gaan rijden. Gelukkig weigert hij nooit binnen de bebouwde kom waar het elektrische rijden juist zo prettig is.
De gereden testauto heeft een totaalprijs van €71.130, maar de Jaguar E-Pace P300e is al te bestellen vanaf €62.203, flink aan de prijs dus. Wat deze testauto duurder maakt zijn de opties waarmee de E-Pace is uitgerust. ‘Cold Climate Control’ bevat bijvoorbeeld een verwarmbare stuurwielrand en verwarmde ruitensproeiers. Ook ‘Drivers assist pack’ biedt Adaptive cruise control. De stoelen zijn 12-voudig te verstellen, uiteraard elektrisch. Erg fijn aangezien achterin wel genoeg ruimte is voor een volwassen persoon, maar het toch wel comfortabel is om even de voorstoelen te verstellen.
Jammer genoeg gaat de hoge zitpositie ten koste van het sportieve rijgedrag. Sportief rijden lukt wel met de Jaguar E-Pace P300e, maar in de bochten merk je het gewicht van het hybride systeem en de hoge zitpositie. Gebruik je sportieve rijstijl dus vooral op de rechte stukken, daar is deze E-Pace erg lekker voor.
Conclusie rijtest Jaguar E-Pace P300e
Luxueus, zowel elektrisch als op benzine. Als bestuurder geeft de Jaguar E-Pace P300e je een zelfverzekerd gevoel. Dankzij het schuine infotainment systeem op het middenconsole heb je er makkelijk toegang tot en is het goed zichtbaar. Voor elektrisch rijden is de Jaguar binnen de bebouwde kom ideaal en hierdoor erg zuinig. Voor meer en specifiekere informatie: Jaguar.nl.