Ondertussen een behoorlijke periode geleden reden we met de Lexus UX300e. toen was het de eerste, volledig elektrische Lexus. Nu ruim drie jaar verder stappen we in de Lexus UX300h. De vernieuwde hybride variant.

Sterke puntenZwakke punten
+ Fysieke knoppen– (te) oplettende aandacht sensor
+ Details– Automaat in hart en nieren
+ Sterk merkimago– beperkt laadruimte

Wat is de Lexus UX300h

Het is een compacte cross-over op basis van de Toyota Corolla cross. We kennen de UX al langer in zowel elektrische vorm als UX300E, En als hybride UX250h.

in wezen is het de opvolger van die vergane UX250h. Nieuw is een Lithium Ion accu-pakket. Die komt in plaats van de ouderwetse Nickel-staal unit. Daardoor is er meer vermogen door een vernieuwde hybride aandrijflijn. Dit keer krijgen we 200 pk om mee te spelen, de oude 250h had 184 pk. verder zijn er subtiele designveranderingen, zoals de lichtunits.

Even terug naar die nieuwe accu, want door die lithium ion accu is de auto ook zuiniger geworden. althans op papier. Een geclaimd verbruik voor de voorwiel aangedreven versie is 4.7 liter per 100 kilometer. De vierwiel aangedreven versie zoals wij hem reden zou 5 liter per 100 kilometer moeten doen.

In het interieur is er meer veranderd. Weg is het oude, kleine scherm. Nu kan men kiezen voor een groot, helder 12.3 inch scherm. In dat scherm is Android Auto en Apple carplay draadloos in verwerkt. Weg is het navigatie-pad voor het infotainment. In de plaats vinden we een prettig verwerkt plekje voor de stoel, en stuur verwarming/ventilatie. De rest van het interieur is zoals we gewend zijn van Lexus. Prima afwerking, luxe en verfijning.

Hoe rijdt de Lexus UX300h

Na een tijdje het interieur tot je genomen hebt vallen er een aantal dingen op. De kwaliteit van de gebruikte materialen. Zelfs het gebruikte plastic voelt gewoon duurder dan in vergelijkbare auto’s. twee: de rust die dat geeft. Er is niks dat ratelt, trilt of anderzijds gekke geluiden maakt. “dat hoort toch ook zo”. Ik hoor je denken. Je hebt gelijk, maar je zou je echt verbazen hoeveel bijgeluiden je ook in de nieuwste auto’s hoort. Het hoort ook zo, maar er zijn er maar weinig die er echt succesvol in zijn.

We kiezen een van de vier rijmodi, Eco past het beste bij de auto. In die stand is de benzinemotor wat rustiger. Behalve Eco is er: Normal, Sport, Sport+ en Custom. Allemaal behoorlijk zelf omschrijvend lijkt ons. In Custom kan je zelf kiezen wat je prettig vind. In Sport+ is de gasrespons het scherpst, en het sturen het zwaarst. Bovendien is het motorgeluid dat door de speakers gepompt wordt het meest opvallend.  Alle modi die daaronder liggen voelen wat meer ontspannen. Het is een voorkeur maar “ontspannen” is hoe de auto het best tot zijn recht komt.

Het sturen is afhankelijk hoe je het instelt erg licht en met één vinger te doen. Of als je wil, zwaar genoeg om verplicht je handen te gebruiken. Echt feedback is er niet, dat zijn we ondertussen gewend van moderne auto’s. remkracht is er echter wel in overvloed, het pedaal voelt vrij lang, goed passend voor het luxe karakter van de UX300h.

Demping is prima in orde, zoals de rest van de auto is het prima gecontroleerd en comfortabel. In de sportieve modus wordt het straffer, maar nooit stug. Hetzelfde geldt voor het chassis van de auto. Die is gecontroleerd, soepel en bovenal prettig in dagelijks gebruik.

Iets om rekening mee te houden is het gaspedaal. De afstelling daarvan is erg direct. Geef binnen de parameters van Lexus te veel gas, en de motor heeft de potentie om een aan/uit schakelaar te worden. Hij springt tot leven, blijft hoger in zijn toeren. Om daarna uit te vallen waarna de auto volledig elektrisch doorrijdt. Die overgang is naadloos, enkel het geluid van de motor valt op. Daardoor weet je ook welke van de twee krachtbronnen op welk punt benut worden. Ben je een statistieken-nerd, dan heeft de Lexus een gadget geleend van grote broer Toyota. Je kan namelijk procentueel zijn hoeveel van de tijd je volledig elektrisch rijdt.

In de stad was dat voor ons ongeveer 80% van de tijd. Buitengebieden iets minder met 55-60% van de tijd. Zoveel elektrisch rijden is natuurlijk goed voor je verbruik. Over de gehele testweek, en ongeveer 450 kilometer. Hebben we iets meer dan twee derde benzinetank verbruikt.

Wat zijn de sterke punten

Bijna alle autofabrikanten doen er aan mee. Het weghalen van fysieke knoppen. In de Lexus UX300h heeft zo’n beetje iedere functie een fysieke knop. Stoelverwarming, alle aircoknoppen, cruise control, audiobediening en de 360 graden camera. Nauwelijks scrollen, gewoon lekker op de tast.

Sublieme afwerking, en fijne knoppen.

Het heeft al een korte benoeming gehad maar de details van de Lexus zijn magnefiek. Neem bijvoorbeeld de verzinkte, metalen haakjes in het kofferbak. Die kan je gebruiken om iets vast te zetten. Bijna alle toepassingen die ik gezien heb zijn gewoon van plastic. Omdat plastic gewoon prima is. Niet in de Lexus, je krijgt het idee dat “gewoon prima” niet voldoende is. Dat geeft de auto een gevoel van zelfvertrouwen.

Een veel gestelde vraag die ik krijg is: “Welke auto heb je deze week?” Als ik zeg dat het een nieuwe Mercedes, BMW of DS is krijg ik eigenlijk nauwelijks reactie. Maar een Lexus, toe maar! Zelden heb ik zoveel lof gekregen vanwege een automerk. Of zelfs jaloerse blikken van onbekende. Omdat je bij de Albert Heijn in een Lexus stapt en niet in de oude, roestige Fiat Panda die er toevallig naast staat. Een bevestiging van het sterke merk imago dat Lexus heeft opgebouwd.

Wat zijn de Zwakke punten


De aandachtssensor is hinderlijk gevoelig. Een korte blik naar buiten of een simpele hoofdbeweging leidt al tot een waarschuwingsmelding, inclusief een luide pieptoon. Hoewel het veiligheidsdoel begrijpelijk is, voelt het te overdreven. Het is in te stellen, maar ook in de meest “langzame” stand voelt het té veel van het goede.

De schakelflippers zijn mooi afgewerkt en voelen solide aan, maar bieden in de praktijk weinig controle. De ECU van de auto neemt regelmatig het heft in eigen handen, waardoor je niet altijd kunt schakelen zoals gewenst. Ook met de versnellingsbak in “S” stand lijkt de CVT bak te kiezen voor efficiëntie in plaats van controle.

De plaatsing van het accupakket en het vierwielaandrijvingssysteem resulteert in een beperkte bagageruimte: 315 liter met de achterbank omhoog en 1.231 liter met de bank omlaag. Ter vergelijking: concurrenten bieden gemiddeld 472 liter.

Er is meer plek in de kofferbak van de concurrentie.

Uitrusting

de prijzen van de UX300h starten bij iets meer dan €44.000 euro. Dan krijg je de voorwiel aangedreven versie. Maar zoals beschreven reden we die niet, wij reden met de vierwiel-aangedreven versie. Om specifiek te zijn reden we met een Lexus UX300h F-sport Executive. In deze versie stap je in vanaf €66.950. wat krijg je voor je geld?

De F-sport uitvoering krijgt meer zwarte details.

De voorste zetels zijn met de hand gemaakt zijn, niet met robots. Klinkt cliché maar je merkt het echt. Die afwerking, de stiksels en (nogmaals) materiaalgebruik is echt uit de kunst. Verder krijg je een uitstekend Mark Levinson audiosysteem met dertien speakers. Aluminium pedalen zijn natuurlijk ook van de partij, net zoals het volledig lederen interieur. Teveel geluid aan je hoofd? Geluidswerende ruiten zijn op deze versie standaard. We kunnen nog even doorgaan, het punt is echter dat de Lexus UX300h F-sport gewoon erg goed is uitgerust. Zoals je mag verwachten voor deze prijs, en van een Lexus.

Conclusie

De Lexus UX300h F-Sport biedt geen verrassingen, maar dat is juist een compliment. Het is een luxe, verfijnde en compleet uitgeruste auto, met een ontspannen rijervaring. Boven alles is het “gewoon Lexus”.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *