Wie kent hem niet: de bescheiden hatchback. Al jaar -en dag is het een toonbeeld op alle wegen rond de wereld. Anders dan bijvoorbeeld stationwagens blijven de verkoop cijfers ook goed. Deze week rijden we met de knapste van allemaal: de Mazda 3. Rijdt ze net zo lekker als ze eruit ziet? Lees vooral verder om erachter te komen.

Sterke puntenZwakke punten
DesignLange versnellingen/eindoverbrenging
stuurgevoelRuimte op de achterbank
schakelmomentVerwarrend karakter

Wat is de Mazda 3

De Mazda 3 is een belangrijke concurrent van bijvoorbeeld de Volkswagen Golf en Hyundai i30. Het verschil met die twee zit vooral in de styling van de Mazda, die simpelweg beter is. De soepele lijnen, brede “heupen” en lange motorkap geven de Mazda een voorsprong; de concurrentie heeft hier niets tegenover te zetten.

De aandrijving komt van de bekende 2.0-liter Skyactiv X-motor, een benzinemotor met dieseltechniek. Dit zorgt voor 186 pk en een koppel van 220 Nm. In dit model is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Zoals altijd bij de Skyactiv X zit er een kleine elektromotor tussen de motor en versnellingsbak. Dit zorgt voor lagere emissies en voorkomt nagenoeg het gevreesde turbogat. Alles bij elkaar zou dit een soepele en efficiënte rijervaring moeten bieden. Of dat gelukt is, bespreken we later.

De laadruimte van de Mazda bedraagt 358 liter. Klap de achterbank neer (in een 40/60-verdeling) en de capaciteit groeit tot 1.026 liter. De WLTP-waarden zijn voor dit segment marktconform, met een verbruik van 5,5 tot 6,0 liter per 100 km. Of we dit gehaald hebben, lees je verderop.

In zekere zin voelt de Mazda 3 ouderwets aan: de auto kan niet volledig elektrisch rijden en heeft geen verschillende rijmodi. Met andere woorden: je krijgt wat je ziet. Voor sommigen betekent dat “slikken of stikken,” maar het is maar net hoe je het bekijkt.

Hoe rijdt de Mazda 3

Bij het instappen begroet het mooi vormgegeven dashboard je, samen met comfortabele stoelen die zeer goed verstelbaar zijn. De handgeschakelde versnellingspook, met een mat-chromen knop, is een verademing in een tijd waarin bijna alles automatisch schakelt. Mazda is duidelijk, met recht, trots op deze handbak.

Start de motor, en je hoort het levendige geluid van de 2.0-liter motor. Zoals vaak bij moderne auto’s is het geluid aan de buitenkant minder spannend dan binnenin. Tijdens het rijden valt de pook opnieuw op: niet alleen fijn afgewerkt, maar ook heerlijk in gebruik. Een echt hoogtepunt.

Het sturen is zoals we gewend zijn van Mazda: overzichtelijk, simpel en met fysieke knoppen. De pedalen zijn dicht bij elkaar geplaatst, wat het eenvoudig maakt om te “heel-and-toe” schakelen. Het zicht over de lange motorkap geeft de Mazda een sportiever gevoel dan je verwacht van een compacte hatchback.

De auto voelt licht aan, ondanks een gewicht van 1.461 kg. In bochten merk je dit enigszins, maar dankzij het uitstekende chassis rijdt de Mazda 3 stabiel. Het chassis is vergevingsgezind en laat zich prettig de bocht in gooien. De lagere zit, die natuurlijk komt van een hatchback werkt daar ook zeker aan mee. Zodoende voelt de auto vele malen sportiever in gebruik dan de Mazda CX30.Al met al levert de Mazda 3 een plezierige en gecontroleerde rijervaring.

Met 186 pk gaat de hatchback van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden. Hiermee is hij niet langzaam, maar echt snel voelt hij ook niet aan. Dit heeft ook andere oorzaken, waar we later op terugkomen.

Het verbruik was redelijk: iets hoger dan opgegeven, met een gemiddelde van 6,2 liter per 100 km tijdens de testperiode, 0,2 liter meer dan geclaimd. De auto had bij het begin van de test slechts 1.200 kilometer op de teller en was dus nog niet volledig ingereden, wat het verbruik ten nadele beïnvloedt.

Een pook om trots op te zijn.

Wat zijn de sterke punten?

Waarom zou je voor een handgeschakelde versie kiezen? Simpelweg omdat het leuk is. Het schakelgevoel draagt enorm bij aan de rijervaring: kort, precies, met een metaalachtige feedback, precies zoals we het graag zien.

Naast fijn schakelen is een goed stuurgevoel belangrijk, en in de Mazda is dit zeker het geval. Het sturen voelt net zo precies als het schakelen, met veel feedback. Nog beter dan de Mazda CX-30, waarin we eerder reden. Mazda heeft het spel van elektrische stuurbekrachtiging goed onder de knie. Alleen al op basis van deze aspecten voelt de Mazda bijna als een sportieve “hot hatch.”

“Ik wil niet in een mooie auto rijden,” zei niemand ooit. Looks zijn subjectief, maar de lijnen, details en styling van de Mazda 3 zijn gewoon geslaagd. De auto behoudt de karakteristieke Kodo-styling van Mazda en is zonder twijfel een van de mooiste, zo niet dé mooiste hatchback op de markt.

Wat zijn de zwakke punten?

De eindoverbrenging in de Mazda 3 is lang. Een voorbeeld: als je in de tweede versnelling heuvelaf op de invoegstrook van de snelweg rijdt, kom je pas op het laatste moment in het hoge toerengebied. Hierdoor voelt de auto soms loom aan, terwijl we weten dat de Skyactiv X-motor juist pittig kan zijn.

Ben je langer dan 1,70 meter? Dan wordt de achterbank van de Mazda 3 krap. Hoofdruimte is beperkt, en ook de beenruimte is schaars. Voor korte ritten misschien acceptabel, maar je passagiers zullen het niet waarderen.

Het grootste potentieel nadeel ligt in de eigenschappen die de Mazda 3 een sportieve uitstraling geven: fijne pedalen, goede schakelmomenten, en een strak stuurgevoel. Dit suggereert een sportieve hatchback, maar de lange eindoverbrenging, zachte vering en een enthousiast start/stop-systeem geven juist een “eco”-gevoel. Die twee zijn lastig te combineren, en in de Mazda 3 is dit helaas niet naadloos gelukt.

Hoofdruimte achterin is zeer beperkt.

Uitrusting

We reden de Mazda 3 in de Exclusive-Line-trim, de op één na duurste uitvoering. Dit betekent onder meer Bose-audio, een 360-graden camera, draadloos opladen en 18-inch velgen. Opvallend is dat er gekozen is voor stoffen bekleding; veel andere fabrikanten zouden hier leder hebben gebruikt. Mazda biedt leder wel aan als optie voor deze uitvoering. Er ook goedkopere modellen beschikbaar met standaard lederen stoelen.

Onze testauto had een panoramadak, het designpakket (met zwarte accenten en automatisch dimmende spiegels), en het Sound & Driver Assistance-pakket. Hiermee kwamen er enkele veiligheidsopties bij. De prijs kwam daarmee op €41.190. Wil je een basisuitvoering, dan begint de Mazda 3 bij €32.140. Zo’n €9000 euro goedkoper dus.

Conclusie

Een conclusie trekken over de Mazda 3 is niet eenvoudig. Het is een prettige auto in normaal gebruik, en op de snelweg een goede partner. Persoonlijk had ik echter liever gezien dat Mazda voor één duidelijke richting had gekozen: een sportieve hatchback of een zuinige snelwegcruiser. Beide richtingen hebben hun charme, maar de combinatie van de twee is verwarrend. Het voelt als skinny jeans die toch los willen zitten.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *