Beeldje

Al sinds 2013 maakt Rolls Royce de Wraith. Een zeer luxe en krachtige coupé, die als doel had om een jongere doelgroep naar het statige Britse merk te trekken. In die laatste opzit is Rolls Royce overigens prima geslaagd. Mening rapper en influencer laat maar wat graag zijn weelde zien, door te poseren naast de Wraith. Toch moeten de Britten zich ook voorbereiden op de toekomst. Rolls Royce neemt dus afscheid van de V12 coupé Wraith. Uiteraard niet zonder eerbetoon (en een flink prijskaartje).

De laatste Wraith

Rolls Royce Thunderbolt

Voor de laatste editie van de Wraith grijpt Rolls Royce terug op het verleden. In de jaren van de vorige eeuw, strijdt het Britse merk namelijk om het snelheidsrecord op land. Hiervoor ontwerpen en bouwen zij de Thunderbolt. Een, ook naar hedendaagse maatstaven, bizar snel gevaarte. De verwijzing die Rolls Royce maakt de Wraith is overigens niet helemaal vreemd. De Thunderbolt was namelijk ook voorzien van een V12…tenminste twee daarvan. Het vermogen voor de Thunderbolt komt hiermee op ruim 2300 pk. Door eveneens aerodynamische vorm haalt de Thunderbolt hier in de jaren 30 een recordsnelheid van 575 km/u mee! De Thunderbolt zelf is helaas niet meer onder ons, maar verloren gegaan tijdens een brand. Eén van de motoren bekijken kan overigens nog wel in het Science museum in Londen. Overigens zeker het bekijken waard, de Thunderbolt is namelijk nog steeds de snelst V12 aangedreven auto ooit.

Silhouet van de Thunderbolt

Rolls Royce Black Badge Wraith Black Arrow

Bij deze geschiedenis hoort volgens Rolls Royce ook minstens een lange naam. De Rolls Royce Black Badge Wraith Black Arrow, is echter een ‘maar’ een speciale editie van de reguliere Black Badge. Dit neemt echter niet weg dat het merk uit Goodwood er geen werk van gemaakt heeft. Volgens Rolls Royce is het de meest krachtige productie auto van ze ooit. Hoeveel vermogen dan precies? In goede traditie geven ze dat niet op. Reken er maar wel op dat het voldoende is om altijd op tijd te zijn voor tea-time. Wat het kost? Als je dat moet vragen kun je het waarschijnlijk niet betalen.

Krachtig genoeg

Two-tone lak, maar dan anders

Rolls Royce maakte voor de Black Arrow editie een zeer bijzonder kleurenschema. Two-tone lak zien we wel vaker, met bijvoorbeeld het dak in een andere kleur dan de rest van de auto. Rolls Royce laat de scheidslijn echter door het midden van de auto lopen. Celebration Silver en Black Diamond wisselen elkaar dan ook af. Om de overgang te versterken maakte Rolls Royce gebruik van een met glasstukje doordrenkte verftechniek, die zij Crystal noemen. Verder is de Black Arrow editie voorzien van gele details, waaronder gele verstevigingen achter de grille, in V-vorm natuurlijk.

Normaal wil je dus geen glas in je lak

Black Arrow zet ook record

Niet alleen de Thunderbolt zette een record neer. De Wraith Black Arrow doet dit eveneens. Ditmaal echter niet met snelheid, maar met 2117 lichtgevende glasvezelstukjes in de hemelbekleding, die een heldere sterrennacht moeten nabootsen. Uiteraard met de hand gerangschikt, bootsen deze lichtjes de Melkweg. Andere details zijn andere andere de zwarte belijning in het interieur. Die een verwijzing zijn naar de zwarte volgstreep, op de zoutvlakte van het snelheidsrecord. Van binnen gaan de gele details overigens door, met gele zetels, een gele stuurrand en details in de stiksels. Iets wat overigens met name de rappende doelgroep zal aanspreken.

Over smaakt valt niet te twisten

Toekomst Wraith

Feit is dus wel dat de V12 motoren, evenals diesel, langzaam uit de gratie raken. Daarnaast wordt het steeds moeilijker deze motoren door de milieu eisen te krijgen. Ook het Britse, trotse en monarchische Rolls Royce moet dus met de tijd mee. Deze overgang aangeven doen zij met een laatste knaller en een dikke V12. De beperkte oplage van 12 stuks is uiteraard volledig uitverkocht, waarmee de laatste V12 coupé van Rolls Royce dus met de hand geklopt is. De Wraith bestaat dus niet meer. Wat er dan wel komt? Rolls Royce houdt dat nog even geheim, maar de Engelsen zelf spreken over ‘een gedurfd, nieuw elektrisch tijdperk’.

Dit doemt dus niet meer nieuw op in je binnenspiegel
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *