De geruchten waren er al een tijdje, en ook wij berichtten er al over, maar nu is het dan officieel: Ford en Volkswagen gaan samenwerken op het gebied van elektrische auto’s en bedrijfswagens.
MEB-platform
Een grote verrassing is de samenwerking tussen Ford en Volkswagen niet. Beide grote merken zijn erg sterk in bepaalde markten maar minder sterk in andere. Ook zitten ze allebei niet in het beste vaarwater op het moment. Volkswagen worstelt nog volop het diesel-schandaal, waarbij ze bijvoorbeeld in Duitsland tienduizenden auto’s moeten terugkopen. Ford verkoopt minder auto’s dan ze zouden willen, wat tot forse rode cijfers leidt. Beide merken moesten bovendien de introductie van belangrijke modellen uitstellen vanwege de Corona-crisis.
Beide merken hebben ook hun krachten. Nog altijd is Ford heer en meester in pick-ups en ook de bedrijfswagens (zoals de Transit en de Transit Connect) doen het goed. Volkswagen, dat niks meer met diesel te maken wil hebben, steekt veel energie in de ontwikkeling van het MEB-platform: een slim platform voor elektrische auto’s. Het MEB-platform vormt de basis voor ontelbare verschillende elektrische auto’s.
Bedrijfswagens
Ford en Volkwagen hebben afgesproken om samen lichte bedrijfswagens te ontwikkelen. Hierbij maken ze gebruik van elkaars expertise. Zo zal de Amarok, de pick-up van Volkswagen, in de toekomst afstammen van de Ford Ranger, de populaire pick-up die Ford in alle uithoeken van de wereld verkoopt. Omgekeerd zal de kleinste bedrijfswagen van Ford, de Transit Connect, gebaseerd zijn op de Volkwagen Caddy.
Zowel Ford als Volkswagen hebben ook een veel verkocht busje in hun programma: de Ford Transit en de Volkswagen Transporter. Ook deze gaan samen: de basis van de Transit en de Transporter zal gelijk zijn. Opvallend hierbij is dat Ford de kar trekt. De toekomstige Volkswagen Transporter zal gebaseerd zijn op een door Ford ontwikkeld busje. Hiermee komt dus een einde aan een lange traditie van door Volkswagen ontwikkelde busjes, wat begon met de iconische Volkswagen bus in 1950.
Elektrische auto’s
Terwijl andere merken al lang elektrische auto’s in hun showroom hebben staan, kon Ford pas november vorig jaar hun eerste volledig elektrische auto presenteren: de dubieus vernoemde Ford Mustang Mach-E. Deze staat naar verwachting pas volgend jaar bij de dealer. Ford heeft dus een inhaalslag te maken.
De geruchten gingen dus al langer dat Ford samenwerking zocht met Volkswagen om hun intelligente MEB-platform te gebruiken. Dit zou Ford jarenlange ontwikkeling schelen. Het MEB-platform is een kant-en-klaar platform, dat eindeloze mogelijkheden biedt. Volkswagen zelf wil in 2023 al 27 verschillende modellen aanbieden op basis van dit platform, van hatchback (ID.3) tot luxe-auto (ID Vizzion) en van retro busje (ID Buzz) tot strandbuggy (ID Buggy).
Volkswagen en Ford hebben nu bekend gemaakt dat Ford vanaf 2023 minstens 600.000 MEB-platforms gaat afnemen van Volkswagen. Hierdoor kunnen grote voordelen worden behaald op het gebied van schaalvergroting en nieuwe ontwikkelingen. Ook maken de merken samen een vuist tegen andere grote automerken, die met name vanuit Azië voorlopen op het gebied van elektrisch rijden. Op dit moment is nog niet bekend wat voor carrosserie Ford op dit platform gaat bouwen.
Naast het afnemen van MEB-platforms door Ford en de verregaande samenwerking op het gebied van kleine bedrijfswagens gaan de beide merken ook samenwerken in de ontwikkeling van autonoom rijden.