Onlangs is de 15 miljoenste Škoda van de band gerold in de hoofdfabriek Mladá Boleslav. Alle reden dus voor een feestje! Het jubileummodel betreft een elektrische Škoda Enyaq in de kleur ‘Arctic Silver Metallic’. 116 jaar geleden begon op de betreffende plaats het auto-avontuur van Škoda, toen oprichters Laurin en Klement in 1905 hun eerste auto van de band lieten rollen. Dit betrof een Voiturette Type A.
Škoda’s geschiedenis
Voordat de eerste auto geproduceerd werd, bouwde het bedrijf enkel fietsen. Vanaf 1905 besloten Laurin en Klement zich volledig toe te leggen op de productie van automobielen en motoren. De historische fabriekshallen van waaruit de eerste auto van de band rolde, bestaan nog steeds. Sinds enkele jaren is het Škoda Automuseum er gehuisvest. Aan de andere kant van de straat bevindt zich de moderne autofabriek, waar momenteel ruim 29.000 werknemers zes verschillende Škoda-modellen produceren: de Fabia, Scala en Octavia, de SUV’s Kamiq en Karoq en sinds eind vorig jaar de volledig elektrische Enyaq iV.
Succes onder de VAG-vlag
Škoda is het Tsjechische woord voor ‘jammer’ of ‘schade’, maar na wereldwijd zelfs een kleine 25 miljoen auto’s te hebben geproduceerd, kan van ‘jammer’ niet meer gesproken worden. Sinds het merk in 1991 is toegetreden tot de Volkswagen Groep heeft Škoda zich ontwikkeld van een regionale marktleider tot een internationaal succesvol volumemerk. Sindsdien zijn er alleen al in Mladá Boleslav meer dan 10,7 miljoen auto’s gebouwd. Tegenwoordig speelt de fabriek een centrale rol bij de implementatie van de e-mobility strategie van de fabrikant. De 15 miljoenste Škoda uit de hoofdfabriek moest dan ook wel een elektrische zijn. Naast de hoofdfabriek heeft Škoda Auto ook eigen productiefaciliteiten in Kvasiny en Vrchlabí. Vorig jaar rolden er op de Tsjechische locaties meer dan 750.000 auto’s van de productielijnen, ondanks de tijdelijke sluiting vanwege de coronasituatie. Škoda produceert ook auto’s in Slowakije, Oekraïne, China, India en Rusland.