Elektrisch rijden is definitief doorgebroken en alle automerken doen nu mee. Maar terwijl sommige merken opbloeien door nieuwe uitdagingen, lijken anderen het vooral zuchtend en steunend te ondergaan. Als het gaat om elektrisch rijden, lijkt nota bene het kleine smart van alle Europese automerken de beste kaarten te hebben.

Ieder zijn eigen manier

Fabrikanten uit verschillende werelddelen hebben hun eigen visie op elektrisch rijden. Aziatische merken combineren techniek met fraaie ontwerpen: een elektrisch platform maakt nieuwe, innoverende ontwerpen mogelijk. Amerikanen daarentegen gebruiken de elektrische aandrijving vooral om auto’s dingen te laten doen die ze vroeger niet konden, van sneller optrekken tot ingenieuze snufjes voor offroad-rijden.

Europese autobouwers zijn duidelijk nog zoekende. BMW en Mercedes-Benz omarmen elektrisch rijden als het nieuwe luxe, maar bij anderen lijkt de overstap vooral een verplichting. Hier zijn elektrische auto’s gewoon benzine-auto’s maar dan met een andere aandrijving. Van enige passie is geen sprake: het lijkt alsof Europa vooral elektrische auto’s maakt omdat het moet.

Vrolijke kleuren

Eigenzinnig

Alleen het kleine smart lijkt als enige Europese merk elektrisch rijden als spannende uitdaging te zien. Al vanaf het begin was smart natuurlijk al een buitenbeentje. Wie heeft er geen grapjes gemaakt over de Fortwo? Toch kreeg dit type een flinke schare fans. Met de Roadster toonde smart serieus plezier op vier wielen te bieden. Zelfs de serieuzere gezinsauto, de ForFour, was een vrolijke knipoog naar de concurrentie.

Het eigenzinnige smart was er ook vroeg bij om hun modellen met een elektrische aandrijving te voorzien. Al sinds 2009 kon je geruisloos rondsnorren in je kleine smart. Erg populair werden ze echter niet. Daarvoor waren zowel de auto als het bereik te klein. Om te kunnen overleven, moest het roer omgegooid worden. Dat gebeurde in de vorm van de smart #1.

Smart #1 maakt elektrisch rijden leuk

Ruimtewonder

Anders dan voorgaande smarts is de #1 een SUV. Nee hè, hoor ik je denken, niet weer een SUV! Een gerechtvaardigde gedachte, maar kijk bij de smart #1 vooral wat verder. Deze auto bezit namelijk dezelfde genen als voorgaande modellen, en dat maakt deze auto erg interessant.

Zo is smart heel goed in het creëren van ruimte. Al is de #1 met een lengte van 4,27 meter geen kleine jongen, de ruimte die het interieur biedt is verbazingwekkend. Men fluistert dat hij achterin meer beenruimte heeft dan een Mercedes E-klasse. Daarnaast is er ook veel bagageruimte: 411 liter achterin en 15 liter voorin.

De prestaties van de aandrijving zijn vergelijkbaar met die van een Volkswagen ID.3. Denk aan zo’n 440 kilometer bereik en snelladen tot 150 kW. Dit is echter niet wat de smart een smart maakt.

Smart interieur

Elektrisch plezier

Bij de smart #1 is duidelijk dat de elektrische aandrijving hier niet als last of verplichting wordt gezien, maar als uitdaging. Hiermee lijken ze een andere strategie te omarmen dan hun Europese collega’s. Het is alsof de smart laat zien dat je met een elektrische auto ook gewoon plezier kunt hebben.

Zo heeft de smart #1 standaard een vermogen van 272 pk. Dat is genoeg voor een beetje plezier! Bovendien zijn het de achterwielen die aangedreven worden. Zoals je van smart gewend bent, kun je je auto ook helemaal naar eigen wens en smaak samenstellen. Er is keuze uit talloze kleuren, waarbij het dak een andere kleur kan zijn dan de rest van de auto. Ook voor het vrolijke interieur heb je de keuze.

Smart #1 Brabus

Smart #1 Brabus

Om te laten zien dat het bij smart echt om plezier bij het elektrisch rijden gaat, is er ook nog een Brabus-uitvoering. Met twee motoren, vierwielaandrijving en 428 pk maakt de smart #1 BRABUS een lange neus naar al die serieuze modellen van de concurrentie. Dit elektrische bommetje accelereert namelijk even snel van 0 naar 100 als een Mercedes-AMG GT: slechts 3,9 seconden heeft hij er voor nodig. Dat is heel wat voor een compacte SUV!

Dit topmodel is geen onbereikbare droom, zoals sommige topmodellen van de concurrentie dat wel zijn. De BRABUS-uitvoering is slechts 4000 Euro duurder dan de instapversie. Dan is het toch wat makkelijker om je partner te overtuigen dat je deze uitvoering echt nodig hebt voor een gelukkig leven.

De Aziaten leven zich uit in fraaie ontwerpen, de Amerikanen laten de elektrische aandrijving vooral uitblinken in gadgets. smart laat zien dat elektrisch rijden gewoon heel leuk kan zijn. Andere Europese merken kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Saaie elektrische auto’s zijn er al genoeg. Ook in de toekomst moeten we lekker kunnen sturen, en de smart #1 laat zien dat het kan.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *