Hyundai heeft de eerste beelden van de IONIQ 9, een volledig elektrische SUV met drie zitrijen, vrijgegeven. De IONIQ 9 is het nieuwste model in de elektrische lijn van het merk en is gericht op het grotere SUV-segment. Denk daarbij geduchte concurrentie van Kia’s EV9.
Hoe nieuw precies?
Met de nieuwe Ioniq 9 bouwt Hyundai voort op eerdere elektrische modellen, zoals de Ioniq 5 en Ioniq 6. De SUV is gebaseerd op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van het bedrijf. Dit platform is ontworpen voor volledig elektrische voertuigen en zorgt voor een platte batterij en een ruim interieur. Met de bekende Kia EV9 is de Ioniq 9 wellicht niet helemaal nieuw. Dat komt omdat de twee zusterbedrijven zijn. Wel druipt Hyundai fijn zijn eigen ontwerptaal erover heen.
De Ioniq 9 heeft een ontwerp dat Hyundai “Aerosthetic” noemt, waarbij aerodynamica gecombineerd wordt met een focus op esthetiek. De SUV is voorzien van een gebogen daklijn en een lange wielbasis voor extra binnenruimte, ook voor passagiers op de derde zitrij.
De basis is dus al bekend. Daar zijn we in het verleden ook positief over geweest. Het product, de Ioniq 9 is ook geen compleet onbekend terrein. Hyundai maakt namelijk al langere tijd auto’s met plek voor zeven. Zoals gezegd is de Ioniq serie ook niet nieuw. Dat neemt niet weg dat we de Ioniq 9 niet zien zitten. Integendeel zelfs.
Moeten we lang wachten?
Op de vrijgegeven beelden zijn een aantal ontwerpdetails zichtbaar. De koplampen bevatten Hyundai’s kenmerkende Parametric Pixels, een terugkerend designelement in de Ioniq-serie. Ook het lijnenspel aan de zijkant is opvallend en zou volgens het bedrijf zijn geïnspireerd op traditionele Koreaanse kledingstijlen. Het doek gaat al in november van de auto af. Dus lang wachten is er niet bij dit keer.
De lancering volgt op een succesvol jaar voor het merk, waarin Hyundai zijn 100 miljoenste voertuig produceerde, waarvan het jubileummodel een elektrische auto was. Dit onderstreept volgens het merk zijn inzet voor elektrificatie. Tegen 2030 streeft Hyundai naar een jaarlijkse verkoop van 2 miljoen elektrische voertuigen.