Hoge auto’s blijven mateloos populair. Bestuurders roemen de hoge instap en het overzicht van achter het stuur. Je hoort vaak dat crossovers en SUV’s veiliger zijn dan andere auto’s. Maar is dat wel zo? Bij de laatste crash tests van het IIHS stelden de resultaten teleur. Bijna elke geteste SUV en crossover bleek niet veilig.
Slechte scores
Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) test regelmatig de veiligheid van auto’s. Dit keer voerden ze crash tests uit met 20 crossovers en SUV’s. De resultaten waren niet erg positief.
Van de twintig geteste auto’s wist alleen de Mazda CX-5 een goede score te behalen. Negen auto’s presteerden net goed genoeg en kregen de score “acceptable”. Dit gold onder andere voor de Audi Q3, de Honda CR-V en de Toyota RAV4. Ook de Volvo XC40 en de Subaru Forester bleven steken op “acceptable”, wat opvallend is aangezien deze merken graag de nadruk leggen op veiligheid.
Zware verwondingen
De helft van de geteste crossovers en SUV’s presteerden onder de maat. Onder andere de Hyundai Tuscon en de Kia Sportage beschermden de inzittenden onvoldoende. Het betrof hier echter wel de uitgaande 2021-modellen. Hopelijk scoren de nieuwe modellen beter. Ook de Jeep Compass en de Jeep Renegade konden de inzittenden niet veilig houden.
De Honda HR-V en de Mitsubishi Eclipse Cross scoorden het slechtst in de crash tests van IIHS. Zij kwamen niet verder dan een “poor” score. Bij de Honda HR-V kwam zelfs de volledige b-pilaar los tijdens de crash. Hierdoor kon de botswagen binnenrijden tot ver in het interieur, wat tot serieuze verwondingen van inzittenden zou leiden. Hopelijk is dat bij de nieuwe HR-V niet het geval.
Realistische test
Bij het voorbereiden van de crash tests heeft verzekeringsinstituut IIHS gekeken naar gegevens over daadwerkelijke ongevallen. Hierdoor was de test een realistische weergave van daadwerkelijke ongevallen. In de test werd gesimuleerd dat de testauto vol in de zijkant wordt geraakt door een andere crossover.
Om dit realistisch na te spelen woog de botswagen bijna 1900 kilo. De voorkant was bovendien zo gemaakt dat hij leek op een doorsnee crossover of SUV. Zo had hij een bumper die iets uitstak en op de juiste hoogte.
De botswagen klapte met een snelheid van 59 km/u in de zijkant van de testauto. Dit is een hoge snelheid voor crash tests, maar volgens de gegevens van de IIHS komt dit soort zware ongevallen regelmatig voor.
De crash tests van de IIHS bewijst dat lang niet elke SUV en crossover veilig is bij dit soort klappen. Aangezien er geen sedans of hatchback modellen op dezelfde manier zijn getest, kunnen we niet zeggen of crossovers en SUV’s echt veiliger zijn dan lagere auto’s. Echter, dat fabrikanten nog een hoop werk te doen hebben, is wel duidelijk.