Een tijd terug kondigde de Europese Commissie aan een onderzoek te starten naar subsidie van Chinese auto’s. Ook de Amerikanen kijken nu naar maatregelen om de Chinezen buiten de deur te houden. En dat terwijl autofabrikanten dit soort protectionisme helemaal niet willen.
Eigenlijk is het heel raar: alles laten we produceren in China. Onze mobieltjes, onze apparaten, onze kleding, ons speelgoed. Alles komt uit China, want dat is lekker goedkoop. Maar hun auto’s moeten we niet. Want die zijn goedkoop. En dat is niet goed voor onze eigen auto-industrie. Gelukkig is Europa nu niet meer de enige met dit misplaatste sentiment: ook in Amerika gaat men zich roeren.
Dom en infantiel
Een aantal politici, zowel democraten als republikeinen, heeft een voorstel gelanceerd om importtarieven op Chinese auto’s te verhogen. Volgens de politici is dit hard nodig om een ‘zondvloed aan Chinese auto’s’ te voorkomen. Sterker nog, ook auto’s van Chinese merken die in andere landen gemaakt worden, moeten extra belast worden. Zo willen de Amerikanen Chinese auto’s zo veel mogelijk tegenhouden.
De uitleg voor dat laatste is al even dom als infantiel. Aldus het voorstel: “De Chinese autobouwers zijn van plan om via fabrieken buiten China strategisch de importheffingen te ontwijken en hierdoor misbruik te maken van de Amerikaanse vrije-handelsafspraken.” Iedereen met maar een beetje verstand snapt dat dit niet zo werkt: wat de Chinezen nu doen, ís juist vrije handel. Met importheffingen wordt de vrije handel, die deze politici willen beschermen, juist beperkt.
Niet Chinees
Zowel in Europa als Amerika wil men de binnenlandse auto-industrie beschermen door Chinese auto’s buiten de deur te houden. Zo werkt het echter niet. Er is helemaal geen sprake meer van Duitse merken, of Amerikaanse, of Chinese. Neem bijvoorbeeld de Volvo EX30. Je zou dit kunnen zien als Europese auto: Volvo is van oorsprong Zweeds en hij wordt gebouwd in Gent. Echter, Volvo is Chinees, als onderdeel van Geely. De EX30 wordt ook in China gebouwd.
Onlangs gaven de Duitse autobranche een sterk signaal af tegen protectionisme. Tijdens de Handelsblatt Auto Gipfel 2023 gaven diverse Duitse merken aan juist een vrije markt te willen. Autofabrikanten kopen steeds meer onderdelen in en concentreren zich op hun kerntaken. Op deze manier heeft bijvoorbeeld Audi 14.000 leveranciers uit 60 landen. Andersom werkt het ook zo: het Chinese Nio ontwerpt al zijn auto’s in Duitsland. Ook dit merk koopt onderdelen uit de hele wereld, niet alleen uit China.
In de vingers
Duitslands grootste leverancier van auto-onderdelen, ZF, behaalt ondertussen de helft van zijn omzet in China. Zij leveren tal van onderdelen aan Chinese automerken. Mercedes-Benz haalt ondertussen de helft van zijn winst uit China. Bedrijven als deze zijn absoluut tegen beperkende maatregelen richting China. De Chinese overheid zal bij maatregelen uit Europa of Amerika direct reageren, en daar zitten deze bedrijven helemaal niet op te wachten.
Tijdens de Handelsblatt Auto Gipfel zei de directeur van Nio Europa het op een pakkende manier: “Tesla bijvoorbeeld bouwt auto’s in China en exporteert ze naar Europa. Dit zijn er vele malen meer dan wat Nio naar Europa exporteert. Met protectionistische maatregelen snijden jullie jezelf ontzettend in de vingers.” Nu maar hopen dat de politiek ook op zit te letten.