Heb je de afgelopen dagen niet onder een steen geleefd, dan heb je gehoord van de Tesla Cybertruck. Het internet stond vol met beelden van de onverwoestbare pick-up die kapot ging. Waar ben je nu mee bezig, Tesla?
Cybertruck
De Tesla Cybertruck kwam uit het niets. Elon Musk heeft wel vaker iets geroepen over een pick-up, maar ineens was er een persconferentie. Mensen in het publiek knipperden met hun ogen: wat wás dat, daar op het podium? Een driehoek op wielen?
Natuurlijk verwachten we van Tesla niks saais, maar dit was erg extreem. Rechte panelen, scherpe hoeken. Opvallend is een understatement. Zoals het Elon Musk betaamd, liegen de specificaties er natuurlijk niet om: er kunnen zes mensen in, samen met 1500 kilo lading, en je kan er bijna 6,5 ton mee trekken. En in 2,9 seconden vlieg je naar de 100km/u, uiteraard.
Niet onverwoestbaar
Het was uitermate lachwekkend dat Elon Musk trots verkondigde dat de Tesla Cybertruck gemaakt is van zo’n dik RVS en gepanserd glas, dat hij kogelwerend en onverwoestbaar is, waarna een medewerker met een ijzeren bal twee grote barsten in de ruiten gooit. “Oh my fucking God”, roept Elon uit, waarna hij het recht probeerde te praten.
Toen de ophef over de onthulling verstomde, gingen mensen nadenken over de Tesla Cybertruck. Om panelen van RVS erg sterk te maken, moet het heel dik zijn: volgens Elon Musk is het RVS ruim 3 millimeter dik. Dit maakt de Cybertruck niet alleen zwaar (vrachtwagenrijbewijs, iemand?) maar RVS met die dikte is moeilijk te bewerken. Je kunt dus alleen met rechte panelen werken. Het ontwerp is niet vernieuwend: dit is het enige dat de ontwerpers ermee konden.
Serieuze autofabrikant
Tesla heeft sinds de introductie van de volledig elektrische Model S een revolutie teweeg gebracht in autoland. Tesla heeft elektrisch rijden op de kaart gezet. Dat merk je bijvoorbeeld toen de nieuwe Mustang Mach-E door Ford direct werd gepresenteerd als directe concurrent van de Tesla Model Y. Niemand kan nog om Tesla heen.
De vraag is of de media-aandacht van de Cybertruck positief is voor Tesla. Jaren geleden was het bedrijf een onbekende start-up die alle aandacht kon gebruiken. Deze opstartfase is voorbij: Tesla is een gevestigde naam geworden. Andere automerken hebben zich ook op het elektrisch rijden gestort. Potentiële klanten van Tesla zijn geen pioniers meer, maar normale automobilisten. Deze automobilisten zoeken gewoon een goede auto, van een serieus bedrijf. Een serieus bedrijf dat goede auto’s maakt. Een serieus bedrijf dat over een paar jaar nog bestaat, als ze nieuwe onderdelen nodig hebben.
Wilde plannen
Naast enkele succesvolle modellen heeft Tesla talloze wilde plannen, waar veel geld en energie in wordt gestoken. Er komt een vrachtwagen, waarvan de introductiedatum steeds weer opschuift. Een sportwagen. Een netwerk van snelladers. Een maanlandingsvoertuig. Raketten en satellieten van SpaceX. Tunnels onder Los Angeles. En nu dus de Cybertruck.
Sinds de beursgang in 2010 heeft Tesla nog nooit een jaar winst gemaakt. Toen het eerder dit jaar ineens een kwartaalwinst boekte, was het wereldnieuws. Elon Musk is telkens op zoek naar nieuw geld voor zijn wilde plannen. Daarnaast rommelt het al tijden in zijn bedrijf. Na een geschil met de beurswaakhond mag Elon Musk geen voorzitter van de raad van bestuur meer zijn, en sinds enkele domme uitspraken op Twitter mag Elon Musk alleen maar twitteren onder toezicht. Economen verwachten dat Tesla elk moment kan omvallen door de wilde plannen van Elon Musk.
Als Tesla wil blijven bestaan, dan moeten ze klanten kunnen overtuigen dat ze een serieuze, toekomstbestendige autofabrikant zijn. Een rare onverwoestbare pick-up, die op het podium direct kapot wordt gemaakt, helpt daar niet bij. Wordt toch eens volwassen, Tesla.