Het zijn geen gemakkelijke tijden voor Elon Musk. Zijn overname van Twitter is een klucht die met de dag pijnlijker wordt. Ook zijn geliefde Tesla is niet veilig. In een rechtszaak over Full Self Driving (FSD) moet het merk diep door het stof. Tesla geeft toe gefaald te hebben, maar ontkent dat er sprake is van fraude.
Vanaf het allereerste begin riep Tesla, vaak met de stem van Elon Musk, dat hun auto’s autonoom konden rijden. Dankzij geavanceerde technologie zouden Tesla’s autonoom kunnen rijden op niveau 5 – het hoogste niveau. Het optiepakket met deze geavanceerde technologie heet dan ook Full Self Driving, of FSD. Die naam laat weinig ruimte voor onduidelijkheid, en daar zit nu ook juist het probleem.
Rechtszaak tegen Tesla
Hoewel Elon Musk al sinds 2016 autonoom rijden belooft, zijn autonoom rijdende Tesla’s er anno eind 2022 nog altijd niet. Sterker nog, Tesla loopt niet eens meer voorop als het gaat om autonoom rijden. Waar Tesla nog niet verder komt dan niveau 2 rijden de eerste auto’s met niveau 3 al op geselecteerde openbare wegen.
Terwijl Elon nog genoeg fans heeft die hem door dik en dun steunen, wordt de groep critici groter. Onder hen Tesla-eigenaren die veel geld hebben betaald voor FSD, in de hoop de eersten te zijn in autonoom rijden. Eén van deze klanten sleepte Tesla afgelopen najaar voor de rechter. De claim: Tesla pleegt fraude.
Het moedwillig verkopen van iets dat je niet kunt leveren valt onder fraude. Volgens de claim pleegt Tesla fraude door autonoom rijden te verkopen, terwijl de auto’s dat niet kunnen. Terwijl Elon Musk blijft verkondigen dat een grootschalige introductie binnenkort gaat plaatsvinden, vertraagt Tesla opzettelijk oplevering, zo wordt gesteld. Op die manier zou Tesla veel geld verdienen aan techniek die er niet is.
Gefaald, geen fraude
Tesla ontkent alle beschuldigingen. “Het louter niet realiseren van een ambitieus doel op de lange termijn is geen fraude”, zo stelt Tesla in een officiële verklaring aan de rechter om de zaak niet ontvankelijk te verklaren. De vraag is of deze verklaring voldoende is om de rechter te overtuigen.
Echter, het bewijzen van opzet is geen makkelijke taak. De eisers moeten bewijzen dat Tesla heel bewust fraude pleegt door kopers te misleiden, en bewust vertraging veroorzaakt. Door toe te geven dat het gefaald heeft, geeft Tesla weliswaar toe dat er vertraging is, maar ontkent het dat er opzet in het spel is.
Toch verkoopt Tesla al minstens sinds 2016 autonoom rijden. Elon Musk beloofde ooit dat het in 2017 mogelijk zou zijn autonoom in Amerika van kust naar kust te rijden. Later werd dat 2018. Eerder dit jaar zei Musk dat alles eind van dit jaar geregeld zou zijn. Ja, nu dus eigenlijk. Dat zal er wel niet van komen, aangezien Elon Musk volop bezig is met Twitter, en niet met Tesla.
Valse beloftes
Het niet nakomen van beloftes is niets ongewoons voor Elon Musk. Bij Tesla zijn daar genoeg voorbeelden van. Zo zou de Tesla Semi, de baanbrekende vrachtwagen, vanaf 2017 te koop zijn. Dat werd bij lange niet gehaald. In januari 2022 bereikte ons het bericht dat de eerste exemplaren geleverd zouden gaan worden. Ondertussen is het december en wederom is er een persbericht dat de eerste exemplaren bijna geleverd zijn.
In eerdere toespraken beloofde Elon dat er eind 2020 een miljoen Tesla robottaxi’s op de wereld zouden rondrijden. Ik moet de eerste nog tegenkomen, eerlijk gezegd. En dan hebben we het nog niet over de Cybertruck, die nu staat te verstoffen in een museum. Of over de beloofde sportwagen. Een maanlandingsvoertuig, raketten, tunnels… We kunnen nog even doorgaan.
Meer problemen voor Tesla
De meeste recente rechtszaak is zeker niet de enige. Er lopen meerdere van dit soort rechtszaken van teleurgestelde Tesla-eigenaren, die hun geld terug willen. Ook de Amerikaanse overheid begint zich ermee te bemoeien. Zo wil de staat Californië via de rechter afdwingen dat Tesla de naam Full Self Driving niet meer mag gebruiken zolang hun auto’s niet autonoom kunnen rijden. Tesla mag dan ook geen reclame meer maken voor autonoom rijden.
De rechter buigt zich nu over de vraag of je nieuwe techniek mag verkopen, terwijl je faalt in het ontwikkelen van deze techniek. Autonoom rijden blijkt ingewikkelder dan gedacht: de hele wereld wist dat al en Tesla komt daar langzaam ook achter. Of er nu fraude is gepleegd of niet, het geduld van klanten is op. De vraag is of Elon zijn aandacht lang genoeg bij Tesla kan houden om uiteindelijk zijn beloftes over autonoom rijden waar te maken.