Bij Tesla lijken de bomen de hemel in te groeien. Nog steeds geeft Tesla andere merken het nakijken als het aankomt op elektrische auto’s. Naast het nieuws dat Tesla een geheel nieuwe fabriek gaat bouwen in Texas, presenteerde topman Elon Musk ook nog eens positieve kwartaalcijfers. Toch kun je wel een kanttekening zetten bij deze winstcijfers.
Corona
In het tweede kwartaal van dit jaar maakte Tesla een winst van 104 miljoen dollar, zo’n 90 miljoen Euro. Dit is fors meer dan de 16 miljoen winst die Tesla vorig kwartaal haalde. Opmerkelijk is dat andere merken naar verwachting een verlies zullen noteren voor het tweede kwartaal. De oorzaak hiervan is de corona-crisis, die er voor autobouwers flink inhakt.
Het is nu de vierde keer achter elkaar dat Tesla een kwartaal in de zwarte cijfers afsluit. Tesla maakt dus al een jaar winst, iets wat veel mensen zich tot voor kort niet konden voorstellen. De beurswaarde van Tesla torent ondertussen nog steeds ver boven die van veel grotere autofabrikanten, zoals Volkswagen en Toyota. Voor een automerk dat nog niet heel lang bezig is en eigenhandig een geheel nieuwe markt heeft opengebroken, is dat indrukwekkend.
Niet wat het lijkt
Toch zijn de zaken niet zo rooskleurig als je Tesla van dichtbij bekijkt. De enorme winst tijdens een periode van een recorddaling van de autoverkopen geeft aan, dat het geld niet is verdiend aan afgeleverde auto’s. Ondanks dat Tesla tijdens de corona-crisis meer auto’s wist te produceren dan verwacht, zijn er fors minder Tesla’s verkocht. Los van de corona-crisis lijkt de groei van Tesla al een tijdje afgevlakt: al meer dan een jaar blijft het aantal nieuw verkochte Tesla’s op hetzelfde niveau hangen.
Als de winst niet van verkochte auto’s komt, waar komt het dan vandaan? Het antwoord ligt in de pot goud waar Tesla op zit: compensatierechten voor CO2-uitstoot. Andere automerken verkopen nog te weinig elektrische auto’s om onder de gestelde uitstootnormen te komen. Om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen, kunnen automerken compensatierechten kopen. Tesla, waarvan geen enkele auto iets uitstoot, profiteert dus enorm van de achterstand van de concurrentie.
Toekomstbestendig
In het vorige kwartaal kon Tesla door die verkochte compensatierechten maar liefst 428 miljoen Dollar bijschrijven, zo’n 370 miljoen Euro. Van dit enorme bedrag bleef slechts een vierde over voor de winst. Het is bekend dat Tesla nog steeds verlies maakt op zijn auto’s, al investeert het bedrijf natuurlijk ook veel. Dit betekent dat Tesla toch zijn bedrijfsvoering in de gaten moet houden.
De verkoop van compensatierechten levert Tesla nu een hoop geld op, maar het werkt alleen op de korte termijn. Andere merken zijn druk bezig om hybrides en elektrische auto’s te ontwikkelen om zo hun gemiddelde uitstoot te verlagen. Zij willen natuurlijk zo snel mogelijk af van het betalen van een concurrent voor hun eigen tekortkomingen. Uiteindelijk zal Tesla toch zijn geld moeten gaan verdienen met zijn eigen auto’s.