Toyota stopt volgens eigen zeggen met het bouwen van saaie auto’s. Dit wordt kracht bijgezet door onder andere de nieuwe Toyota Prius, die zijn bedaagde uiterlijk van zich af heeft weten te schudden. Daarnaast is er al enkele jaren de Toyota GR Yaris in het gamma. Met diens vierwielaandrijving en extreme uiterlijk is dit model, mede ontwikkelt door Gazoo Racing, direct een culthit. De Japanners zelf hadden dit ook goed door en mede daardoor krijgt de Toyota GR Yaris een update!
Meer vermogen
Laten we direct beginnen met het goede nieuws: de nieuwe GR Yaris krijgt meer vermogen. De vorige versie moest het doen met 261 pk en 360 Nm koppel. Geen kinderachtige cijfers, waarmee de GR Yaris al de meest krachtige driecilinder productiemotor heeft. De nieuwe GR Yaris gooit hier echter nog een schepje bovenop, waardoor de bestuurder nu 280 pk en 390 Nm koppel tot zijn beschikking heeft.
Naar eigen zeggen overigens zonder in te boeten op kwaliteit. Om dit te bereiken is de G16E-GTS-motor voorzien van een versterkte nokkenas, nieuwe materialen voor de uitlaatkleppen en een verhoging van de brandstofinjectiedruk. Daarnaast zijn er nieuwe zuigers, lichtgewicht en voorzien van slijtvast ringen en een nieuwe inlaatdruksensor gemonteerd. Standaard wordt de GR Yaris geleverd als Circuit Spec, wat onder andere een Cooling Performance Pack, een andere luchtinlaat, een intercoolerspraymodule en een extra radiator meebrengt. Dit alles om de betrouwbaarheid bij volgas en koeling te verbeteren.
Meer laswerk aan de GR Yaris
Normaal worden we niet vrolijk van laswerk aan een auto, maar in dit geval maken we een uitzondering. Door het aanbrengen van 13 procent meer laspunten en 24 procent meer lijm is de nieuwe GR Yaris stijver dan voorheen. Dit moet zorgen voor meer gevoel in sturen en grip. De MacPherson-veerpoten aan de voorzijde en dubbele wishbone-draagarmen aan de achterzijde zijn behouden. Toch zijn hier enkele verbeteringen doorgevoerd. Door de toevoeging van extra bouten in de voorste schokdempers volgt de GR Yaris beter de ingezette koers. De achterzijde is eveneens aangepast, al laat Toyota onvermeld wat er dan precies nieuw is.
Meer, meer en meer
Daarnaast geeft Toyota aan dat de cockpit meer op de bestuurder is gericht, meer verlaging in de stoel is en meer zicht naar buiten is. Klinkt allemaal als een hoop meer. In de praktijk komt het het echter neer op enkele ergonomische aanpassingen. Moest ook wel, want het instrumentenpaneel is dus 50 millimeter lager, terwijl ook de stoel 25 mm zakt. Dit alles moet er voor zorgen dat er dus beter zicht is naar buiten toe, maar heeft dus wel als gevolg dat er ergonomisch wat aanpassingen zijn. Volgens Toyota zelf komt de input hiervan echter vanuit de eigen Race- en rallyrijders, waardoor met name vaak gebruikte bedieningselementen nu beter bereikbaar zijn en informatie van het scherm beter is af te lezen door een iets andere hoek.
GR Yaris krijgt een automaat
het is een beetje vloeken in de kerk, een sportieve auto met automaat. Toch ontkomt ook de GR Yaris niet aan de trend dat er steeds vaker een automaat verschijnt in auto’s. De automaat is dan wel ontwikkelt door Gazoo Racing en heet dan volmondig ook Gazoo Racing Direct Automatic Transmission. Bij de ontwikkeling stond de snelst mogelijke terugschakelsnelheid centraal. In plaats van zes, krijgt de bestuurder met de automaat acht versnellingen, volgens Toyota goed voor kortere versnellingsbakverhouding (logisch), wat resulteert in snellere rondetijden ten opzichte van de handbak. Dit komt volgens Toyota ook omdat de bestuurder zich dan beter kan concentreren op het sturen. Het is overigens niet zo dat Toyota dit enkel aanbiedt als leuke optie, de automatische versnellingsbak is zelfs gebruikt in het Japan Rally Championship, de Toyota Gazoo Raing Rally Challenge en de Super Taikyu Series. Dus met de prestaties zal het vast wel goed zitten. Gelukkig blijft de handbak met zes versnellingen standaard en zeggen wij: kies lekker die! Want meer beleving en die paar tiende van een seconden eraf rijden op een dijkje met de automaat weegt echt niet op tegen de feestvreugde van zelf roeren.
De nieuwe GR Yaris is leverbaar vanaf zomer 2024. Het goed nieuws: ook in Nederland! Prijzen en definitieve Europese Specificaties worden later bekend gemaakt.