Een aantal autobouwers is opvallend afwezig in de strijd om de elektrische auto. Mazda bijvoorbeeld, die zijn lichtvoetig weggedrag niet wil combineren met grote accupakketten. De meest opvallende afwezige is het grote Toyota, die gelooft dat het milieu meer gebaat is bij meer hybrides, en niet met meer elektrische auto’s. Eigenlijk hebben ze een punt.
Toyota was er met de Prius vroeg bij: de eerste hybride auto die aansloeg bij het grote publiek. Hij kreeg ook direct het imago van de meest geschikte auto voor dragers van geitenwollen sokken. Nu, jaren later, is de Prius geëvolueerd tot een zeer begerenswaardige auto, maar het is nog steeds een hybride. Terwijl andere automerken het ene volledig elektrische model na het andere presenteren, blijft Toyota steken met slechts de BZ4X als enig volledig elektrisch model.
Het is een bewuste keuze van Toyota om niet vol in te zetten op elektrische auto’s. Volgens het Japanse merk zijn elektrische auto’s niet de beste oplossing voor het milieu. Zo doet men veel onderzoek naar waterstof. Voor de korte termijn menen ze echter dat hybrides het beste zijn voor de wereld.
Niet klaar voor elektrisch
Simpelweg gezegd zijn de meeste mensen nog niet klaar voor elektrisch rijden, stelt Toyota. Er kleven nog grote nadelen aan puur elektrisch rijden. Laden is tijdrovend en kan niet overal, waardoor range anxiety een serieus probleem is. Daarnaast kan een elektrische auto vaak niks met een caravan of een paardentrailer. Je ziet dit ook terug in de verkoopcijfers. Er worden wel elektrische auto’s verkocht, maar ook de verkoopaantallen van benzineauto’s en zelfs diesels blijven hoog.
Zonde, zo vindt Toyota. Grote elektrische SUV’s worden voorzien van enorme accupakketten. En dat terwijl consumenten tegelijkertijd talloze auto’s met alleen een brandstofmotor kopen. Dat betekent dat er voor elke emissieloze auto die rondrijdt er meerdere andere auto’s rijden die onverminderd CO2 uitstoten. Volkomen onlogisch, zo stelt Toyota. Dat zou veel eerlijker verdeeld moeten zijn.
Simpel
Het rekensommetje is vrij simpel. Een gemiddelde EV is tegenwoordig voorzien van een accupakket van zo’n 60 kWh. Dit is vaak goed voor een bereik van zo’n 400 kilometer gemiddeld. Een plug-in hybride heeft een veel kleinere accu, zo tussen de 15 en 20 kWh. Deze hybrides leggen al snel zo’n 50 kilometer puur elektrisch af. Na die elektrische kilometers maken ze de auto zuiniger, en dus schoner.
Voor de gemiddelde automobilist in Nederland is die 50 kilometer puur elektrisch van de hybrides al toereikend. De ritten voor woon-werkverkeer van de gemiddelde persoon gaat hier niet overheen. Dus wat als we in plaats van één elektrische auto met een 60 kWh accu nu eens vier hybrides maken? Dan rijdt niet één auto emissieloos naar het werk, maar vier!
Nadelen vallen weg
Volgens Toyota is het veel beter om iedereen hybrides te laten rijden, in plaats van een select groepje puur elektrisch. Door een grotere groep automobilisten toegang te geven tot kleine accu’s, wordt er over de hele linie veel meer elektrisch gereden, en dus minder schadelijke stoffen uitgestoten. Natuurlijk zijn de hybrides niet volledig emissieloos, maar ze zijn schoner dan één elektrische auto tussen een stel brandstofauto’s.
Daarnaast valt een groot deel van de nadelen van elektrisch rijden weg. Range anxiety heb je niet met een hybride, want met een volle tank kun je altijd verder. Het trekken van een aanhanger is meestal ook geen probleem. Je auto is ook veel minder zwaar, wat scheelt in de wegenbelasting en in wegligging. Met een klein accupakket ben je ook niet verplicht om een grote SUV te bouwen.
Analisten voorspellen bovendien een tekort aan lithium en andere grondstoffen als iedereen maar elektrische auto’s blijft bouwen. Ook dit probleem is minder groot als iedereen zijn aandacht verlegd naar slimme hybrides, in plaats van grote elektrische auto’s.
Logisch
De gemiddelde auto rijdt geen 400 kilometer per dag. Eigenlijk is het meeslepen van een grote accu voor dat bereik nutteloos. Het is veel logischer om elke auto te voorzien van een basishoeveelheid emissieloze kilometers – de 50 kilometer die plug-in hybrides nu bieden. Mocht een auto op een dag verder moeten, dan kan hij daar mooi de brandstofmotor voor gebruiken.
Als je erover nadenkt, dan snijdt de denkwijze van Toyota wel degelijk hout. Het is logischer – en beter voor het milieu – als de accu’s verdeeld worden over zoveel mogelijk hybrides, die voor iedereen geschikt zijn. En daar doen we het toch allemaal voor? Een beter milieu?
Na 6 jaar model s gereden te hebben is vooral het lange wachten met laden een dingetje. Natuurlijk haal je je volgende bestemming, maar die daarna moet ook en daarna, je moet echt goed doorladen om er niet snel weer last van te krijgen.. Ik ga terug naar hybride, pas als de elektrische wagen in <20 min echt vol zit dan zie ik het weer zitten.