Toyota presenteert een verfijnde versie van de GR Yaris op de Tokyo Auto Salon 2022: de Yaris GR MN. Er komen in totaal 500 stuks, exclusief voor Japan. De Japanners kunnen via loting een exemplaar bemachtigen. Voordat de geselecteerde klanten hun Yaris GR MN in ontvangst nemen, betrekt Toyota ze intensief bij de afstelling van hun auto. Evenals de ‘gewone’ GR, rolt de GR MN van de band in de Toyota-fabriek van Motomachi, Japan. De eerste leveringen staan gepland voor de zomer van 2022.
Wat is er nieuw aan de GR MN?
Tot nu toe kenden we alleen de Yaris GR zonder MN. De extra typeaanduiding ‘MN’ staat voor ‘Meister of Nürburgring’. De GR MN is op verschillende vlakken verder fijngeslepen ten opzichte van de ‘gewone’ GR Yaris.
Ten eerste zorgt een afslankdieet voor een besparing van 20 kg. Daarnaast is hij 10 mm lager en 10 mm breder geworden. De achterbank – die we in de rijtest al overbodig vonden – heeft plaats gemaakt voor een rolbeugel; mede hierdoor krijgt de GR MN een stijvere carrosserie. Tenslotte heeft de versnellingsbak kortere overbrengingsverhouding en een lage eindversnellingsset; zoals het een echte rallyauto betaamt. Volgens de testrijders van Gazoo Racing levert de GR MN nóg betere prestaties in bochten, omdat hij meer grip en remkracht heeft dan de reguliere GR Yaris. Dat belooft wat!
Een set kuipstoelen van Recaro behoort tot de opties; hopelijk lost die het probleem van de hoge zitpositie op. De motorkap, het dak en de achterspoiler zijn opgetrokken uit geweven koolstofvezel. Daarbij is de motorkap voorzien van een groot ventilatierooster in het midden. Eronder vinden we de bekende 1.6 3-cilinder turbomotor met intercooler. In de GR MN is die goed voor 272 pk en 390 Nm.
Uitvoeringen Toyota Yaris GR MN
Qua uitvoeringen is er keuze uit een Circuit package en een Rally package. De eerste daarvan is een extra gelimiteerde versie. Toyota gaat er 50 stuks van bouwen. De Yaris GR MN met Circuit package is de enige versie die je tegen meerprijs in de kleur ‘matte steel’ kunt bestellen. Het Circuit package bestaat verder uit 18 inch BBS wielen, verstelbare Bilstein schokdempers en extra carbon goodies, zoals een bumperlip en een ‘hangende’ achterspoiler.
Vink je het Rally package aan, dan realiseer je de eerste Yaris die definitief ontoegankelijk is voor bejaarden. Je krijgt dan namelijk de GR rolbeugel met een extra balk tussen de deuren en stoelen. Verder zit er bij deze uitvoering een set GR schokdemper en speciale stabilisatorstangen inbegrepen. Tenslotte is de bodem voorzien van extra bescherming, zodat je veilig ruigere terreinen onveilig kunt maken.
‘It fits like a glove’
Door middel van een personaliseringsprogramma kan elk exemplaar worden afgesteld op de wensen van de klant. Toyota verzamelt bijvoorbeeld data op alle circuits in Japan, om de auto qua software en hardware te optimaliseren voor elke situatie. GR-rijders kunnen de gewenste instellingen laten toepassen in zogenaamde GR Garages. Dat zijn Toyota dealers die GR-specifieke producten mogen verkopen. Het personaliseringsprogramma moet ervoor zorgen dat de koper zijn of haar Toyota Yaris GR MN zoals een handschoen aan kan trekken.
De GR MN is een waar JDM-icoon
Hoewel een belangrijk deel van de GR MN’s ontwikkeling op de Duitse Nürburgring plaatsvond, gaan we het productiemodel voorlopig niet in Europa tegenkomen. Toyota houdt de Yaris GR MN exclusief voor de Japanse markt; het is dus een echte JDM-auto. Dat maakt hem naast al zijn verbeteringen waarschijnlijk een nóg gewilder collectors’ item. Heb je al een GR Yaris op de stoep staan en zit je nu te balen dat de GR MN aan je neus voorbij gaat? Geen nood; vanaf het najaar van 2022 gaat Toyota GR MN specifieke onderdelen los verkopen.