De Citroën Ami is al weer vier jaar op de markt. Het is volgens Stellantis dus de hoogste tijd om een update voor de Citroën Ami uit te brengen. De update bestaat onder andere uit een nieuwe kleurstelling met de naam Night Sepia. Helaas verdwijnt hierdoor wel het hippe felle introductiekleurtje. Night Sepia moet de nieuwe Ami echter een meer warme, robuuste en lonende uitstraling geven (niet onze woorden). Daarnaast komt er een nieuwe uitvoering.
Citroën Ami Night Sepia
Het originele blauw is dus verdwenen. Maar hiervoor in de plaats komt het nieuwe Night Sepia. De basis van deze kleurstelling is donkerbruin. Op deze manier hoopt Citroën de Ami een meer hoogwaardige uitstraling te geven. Toch is het speelse karakter niet volledig verdwenen, want Citroën biedt nog steeds de mogelijkheid de Ami te personaliseren. Dit kan door middel van verschillende kleuranimaties of hippe stickers. Volgens Citroën is het nieuwe bruin hierdoor de perfecte kleur. Want afhankelijk van de combinatie met andere kleuren, onstaat zo een elegante of casual look. Wij zijn nog niet volledig overtuigd, want het straatbeeld mag best wat meer kleur gebruiken.
My Ami Peps
an de nieuwe uitvoering. De Pop- en Tonic versie moeten het veld ruimen voor de nieuwe Peps uitvoering. De nieuwe Peps uitvoering is een aanvulling op de Ami instapper en sluit aan op het middensegment. De Peps-versie is voorzien vaan een uitgesproken voorzijde, met een zwarte strook onder de voorruit en zwarte koplampranden. Het vrolijke tintje komt van de Zuurgele stickers in de zwarte strook. Wij zijn wel fan de achterspoiler (downforce!) en de wieldoppen in bloemmotief. Op de zijkant vinden we grote sticker terug met het nummer ‘2’. Volgens Citroën een verwijzing naar de sportwagens, waardoor wij ook de spoiler beter begrijpen.
Binnenin is de Peps voorzien van verschillende handige accessoires. Te denken valt dan aan een smartphonehouder, een net ter afscheiding van de kofferbak en een tassenhaak. Verder biedt de Ami Peps drie opbergvakken. De Ami komt kan ook verbonden met de smartphone, waardoor deze als klein infotainment scherm dient. Zaken als actieradius, kilometerstand en onderhoudsinterval zijn hier dan terug te vinden. Maar ook navigatie, muziek en radio zijn mogelijk. Met de een knop het stuur is de telefoon dan te bedienen, zodat oom agent ook vrolijk blijft.
Ami Cargo
Voor wie iets meer moet vervoeren is er ook de Citroën Ami Cargo. De Cargo komt met een modulaire kit, die ook nog achteraf te bestellen is. De passagiersstoel kan gewisseld worden voor meer laadruimte. Wie denkt dat alles dan door de hele auto vliegt als deze vol ligt met pakketjes, heeft het mis. Er is een speciale klep die de bestuurder veilig afschermt van rondsligerende spulletjes. Om alle dure spullen uit het zicht te onttrekken is er ook een verduisteringspakket beschikbaar. In totaal kan de Cargo 340 liter kwijt. Klaar met bezorgen? De kit past eenvoudig in de meegeleverde tas en past dan achter de stoel. Op deze manier kan de Ami Cargo weer teruggebouwd worden naar een tweezitter tijdens de reis.