Met een nieuw rijbewijs bedoelen we niet dat je een verlopen rijbewijs hebt, maar echt een nieuwe categorie van het rijbewijs. Om een auto te besturen moet je in het bezit zijn van het rijbewijs B. Er zit een restrictie van maximaal 3.500 kg op. Voor zwaardere voertuigen moet je rijbewijs C halen. Er geldt echter geen limiet op het vermogen van het voertuig. Dus iedereen kan een Ferrari besturen. Gek toch?

Kromme regels

Bij het motor rijbewijs kennen wij wel limieten op het vermogen. Dit is gebonden aan de leeftijd van de bestuurder. Dit bouwt op vanaf rijbewijs A1 (maximaal 11 kW) en A2 (maximaal 35 kW) tot een onbeperkt vermogen op de leeftijd van 24, het rijbewijs A. Bij auto’s kennen we dit niet, terwijl met de nieuwe elektrische aandrijflijnen de 0 tot 100 km/h tijd drastisch afneemt. Hierdoor is het voor de bestuurder en de medeweggebruikers lastig om de acceleratietijd van het voertuig in te schatten, met alle gevolgen van dien.

Deze dikke BMW M5 kan een hele listige auto zijn, de randjes opzoeken kun je beter op het circuit doen.

Het is natuurlijk lastig om een grens te trekken, maar een Tesla Model S Plaid met een duizelingwekkend vermogen van 1.020 pk is wel behoorlijk gortig. Zowel ervaren als onervaren bestuurders kunnen deze auto’s onderschatten, dus een cursus of een praktijkervaring in zo’n kanon kan zeker geen kwaad. Op jaarbasis zou het een aantal stevige ongelukken kunnen schelen. Wat wel in het voordeel spreekt van moderne (elektrische) auto’s zijn de rijhulpsystemen. Met behulp van het zogenoemde ‘torque vectoring‘ wordt het vermogen verdeelt over de wielen. Maar bij een Ferrari F40 ben je volledig overgeleverd aan je eigen rijvaardigheden.

Buitenland

In verschillende landen geldt wel een leeftijdsgebonden beperking wat betreft het vermogen van auto’s. In Australië mag je met je normale auto-rijbewijs een auto besturen van maximaal 376 pk per 1.000 kg. Dat is nog best een behoorlijk vermogen. Als je meer wilt, dan moet je daar online een cursus voor volgen. Dit kost een paar tientjes, waarna je gratis een praktijkexamen moet afleggen. In praktijk zal je dus alleen supercars niet mogen besturen zonder speciaal rijbewijs.

Deze BYD Seal Excellence is ook bloedsnel. Binnen 3,8 seconden naar de 100 km/h met een vermogen van 530 pk.

In Italië maken ze het nog wat bonter. Daar geldt een snelheidslimiet van 100 km/h voor beginnende bestuurders en is het vermogen maximaal 103 pk op 1.000 kg, met een absoluut maximum van 143 pk. Onlangs kreeg Formule 1 coureur Kimi Antonelli een Mercedes-AMG GT 63 S cadeau van zijn werkgever Mercedes. Vanwege zijn leeftijd (18 jaar) mag hij daar niet mee rijden in Italië, ondanks zijn ervaring in snelle Formule 1 auto’s. Over drie jaar vervalt de stempel beginnend bestuurder en kan hij zijn bolide op de staart trappen. Het zou wijs zijn als wij in Nederland ook nadenken over auto’s met veel vermogen, maar hopelijk wordt het wel een stuk minder gelimiteerd dan in het land van de heerlijke pizza’s en pasta’s.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *