vergelijking ford mustang mach-e vs. tesla model 3

In deze vergelijking zetten we de gloednieuwe Ford Mustang Mach-E tegenover de zeer populaire Tesla Model 3.

Waarom deze vergelijking?

In korte tijd zijn er veel nieuwe elektrische modellen bijgekomen. Denk aan de Audi e-tron, Jaguar i-Pace en Mercedes-Benz EQC. Het mag duidelijk zijn, dat vooral het aanbod ‘elektrische premium SUV’s’ steeds uitgebreider wordt. Sinds kort mogen we daar weer eentje aan toevoegen: de Ford Mustang Mach-E!

Dit model is volledig elektrisch, leent de naam van een iconische sportwagen en is gunstig geprijsd. De Mustang Mach-E is zelfs zo aantrekkelijk geprijsd (€ 49.925,-) dat hij concurreert met de Tesla Model 3. Jawel, de instap-Tesla! Hoewel beide auto’s optisch sterk van elkaar verschillen, kan Ford het zijn landgenoot Tesla enorm lastig gaan maken. Wat zijn de voor- en nadelen van de Mustang Mach-E ten opzichte van de Model 3? Dat zoeken wij uit in deze vergelijking!

Ford Mustang Mach-E

De Mustang Mach-E is een auto met een verhaal. De auto draagt de geschiedenis en de toekomst bij zich en dat is marketingtechnisch heel slim van Ford. Met ‘Mustang’ in de naam wordt gerefereerd naar Fords muscle car en dankzij de elektrische aandrijflijn is hij klaar voor de toekomst. De Mustang Mach-E verschijnt in eerste instantie als Standard Range en Extended Range op de markt. De keuze bestaat tevens uit achter- of vierwielaandrijving, oftewel: één of twee elektromotoren.

De Standard Range heeft een accupakket van 75,7 kWh, terwijl de Extended Range met 98,8 kWh beduidend meer capaciteit biedt. Het systeemvermogen van de instapversie bedraagt 258 pk en het maximumkoppel 415 Nm. Het rijbereik in de praktijk zou 360 km bedragen. Dit geldt voor de achterwielaangedreven Mustang Mach-E. Wil je vierwielaandrijving? Houd rekening met een beperktere actieradius van 340 km.

De Extended Range is net iets krachtiger en levert 337 pk en 565 Nm trekkracht. Een realistische actieradius voor deze variant zou 450 km zijn. Daarmee kom je prima uit de voeten, maar het is niet vernieuwend. De vierwielaangedreven Mustang Mach-E komt logischerwijs net iets minder ver: 430 kilometer.

Het opladen van de Ford Mustang Mach-E kan op twee manieren. Je kunt de auto opladen via een laadpunt aan huis (11 kW) of via een publiek laadpaal (bijvoorbeeld van Ionity). Hiermee kun je snelladen tot 150 kW.

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 blijft onverminderd populair. Afgelopen jaar bereikte Tesla in Nederland zelfs het magische getal van 10.000 stuks (!). Het Amerikaanse merk heeft een enorme status opgebouwd, al stappen leaserijders net zo makkelijk weer over op een andere auto. Als de bijtelling maar gunstig is!

Blijft de Tesla Model 3 populair als de Mustang Mach-E op de markt verschijnt? Dat weten we pas zeker in november 2020. Tot die tijd zal de Model 3 het grootste aandeel opeisen onder het aantal elektrische auto’s. De klant kan kiezen uit drie uitvoeringen leverbaar, namelijk de Standard Range Plus, de Long Range en Performance.

De goedkoopste versie is het meest populair en heeft een actieradius van 340 km, dankzij een 50 kWh-accupakket. De Model 3 Standard Range Plus wordt aangedreven door een 272 pk sterke elektromotor, die op de achteras is gemonteerd. De Long Range heeft een grotere actieradius, omdat de auto een groter accupakket heeft (74 kWh). Hierdoor bereik je een afstand van 475 km. De Model 3 Long Range beschikt over twee elektromotoren, die samen 408 pk leveren. De Performance-uitvoering heeft een even groot accupakket als de Long Range, maar heeft minder rijbereik door het extra vermogen (585 pk in totaal).

De prijzen van alle uitvoeringen bedragen respectievelijk € 49.998,-, € 59.998,- en € 65.598,-. Opladen kan op verschillende manieren: thuis, bij een publieke laadpaal of via een Tesla Supercharger.

Conclusie

Eén ding is duidelijk: de Ford Mustang Mach-E heeft op papier de capaciteiten om het Tesla lastig te gaan maken. De Mustang Mach-E heeft meer historie, de actieradius is minstens net zo gunstig en de vanafprijs is zeer scherp. Tesla zal echter niet stilzitten en regelmatig (over-the-air) updates uitbrengen om de Model 3, Model S en Model X aantrekkelijk te houden. Hierdoor kan het zomaar zijn, dat het betreffende model plots verder komt op één acculading of meer vermogen levert. Lang leve de software!