Gillet Vertigo

Velen verhalen raken verloren in de historie van de auto. Gebeurtenissen die overschaduwd zijn door andere verhalen of simpelweg vergeten worden na verloop van tijd. Vandaag nemen we een kijkje naar het moment dat de snelst accelererende auto ter wereld uit België komt.

3.266 seconden

Dat is alles wat de Gillet Vertigo nodig heeft om 100 km/u te bereiken in 1994. Hierdoor is het onbekende exotische automerk uit België opeens officieel een wereldrecordhouder, de snelst accelererende tweewiel-aangedreven auto volgens het Guiness Book of World Records. Maar hoe komt het dat een onbekend merk uit Gembloux België opeens een snelheidsrecord heeft? Om daar achter te komen moeten we enkele decennia terug.

Gillet Vertigo, regendruppels, zwarte auto in de regen
Bijzondere koplampen op de Gillet Vertigo

Tony Gillet

Het merk Gillet is opgezet door ingenieur en coureur Tony Gillet. Met zijn rijkunsten is hij in 1979 en 1980 de hillclimb kampioen van België. In 1982 wilt Gillet de auto-industrie ook hard gaan bestormen en hij besluit om importeur te worden van het Nederlandse Donkervoort. De auto’s van Donkervoort zouden Tony Gillet inspireren dat pure kracht niet alles hoeft te betekenen. Zoals zijn andere held Colin Chapman van Lotus ooit zei “Simplify and add lightness“. In 1991 besluit Gillet daarom om zijn eigen automerk op te zetten in Gembloux met als doelstelling om de auto zo licht mogelijk te houden.

Gillet Vertigo

De naam van Tony Gillet’s eerste prototype en productieauto is gekozen door zijn dochter Sophie. Geïnspireerd door de grote regisseur Alfred Hitchcock komt zij met de naam Vertigo. In 1992 wordt de Vertigo officieel gepresenteerd op de autosalon van Brussel. Met een koolstofvezel chassis van slechts 58 kilogram, weegt de Gillet Vertigo in totaal slechts 853 kg. Gillet blijkt ook een goed oog te hebben voor bijzondere motoren. De keuze valt namelijk op de legendarische 3 liter V6 Busso motor van Alfa Romeo. Het resultaat is een auto met een unieke vormgeving die nog het meest lijkt op een kruising tussen de dan pas geïntroduceerde Dodge Viper en een Donkervoort.

Gillet Vertigo in 1994
Gillet Vertigo in 1994

Snelst accelererende auto ter wereld

Nadat het Alfa Romeo blok flink is aangepast aan de hoge eisen van Tony Gillet, wordt er in 1994 een recordpoging gedaan om de snelst accelererende auto ter wereld te worden. Bugatti heeft op dat moment met de EB110 een 0-100 tijd van slechts 3,46 seconden. De zeer lichte Vertigo kan haast geen groter contrast maken met de zware vierwielaangedreven EB110. Het lijkt een onbegonnen zaak, maar toch gelooft Gillet erin dat zijn auto sneller accelereert vanwege het lage gewicht.

Na een dappere poging blijkt de Gillet Vertigo inderdaad sneller te zijn naar de 100 km/u. De tijd van 3,266 seconden is maar liefst 0,2 seconden sneller te zijn dan de Bugatti! Dat is genoeg om in 1994 officieel het Guiness Book of World records in te gaan als de snelst accelererende auto ter wereld.

Het vervolg van de Vertigo

De Gillet Vertigo blijkt vanwege het lage gewicht uitermate geschikt te zijn om te gaan racen. Er wordt besloten om mee te doen aan het FIA GT kampioenschap met de Gillet Vertigo Streiff. Dit is het vervolgmodel dat de naam heeft gekregen van de voormalige formule 1 coureur Philippe Streiff.

Om deel te kunnen nemen valt de Vertigo Streif in de G2 klasse van het FIA GT. Een klasse dat speciaal is ontwikkeld voor niet gehomologeerde straatauto’s. De Gillet Vertigo Streiff blijkt zeer succesvol te zijn en wordt in 2006, 2007 en 2008 kampioen in deze klasse. Wat echter achterwege gelaten wordt op de website, is dat de Vertigo de enige auto is in deze klasse… Maar luister toch naar dat geluid!

Wat brengt de toekomst?

De Vertigo bewijst dat de filosofie van weinig gewicht en slimme engineering nog steeds indrukwekkende prestaties kan opleveren. Het record mag dan inmiddels verbroken zijn, maar de legende leeft voort in het spel Gran Turismo.

Gillet’s Vertigo heeft in de tussentijd verschillende facelifts gehad en komt tegenwoordig ook met een ander motorblok. Het eveneens iconische en Italiaanse 4 liter V8 blok van Maserati. De Gillet Vertigo is een model dat je mooi of lelijk vind, er is geen tussenweg. Dat Tony Gillet hier niet om wakker ligt is inmiddels duidelijk. Zijn levensmotto is immers niet voor niks; “Je dis, Je fais” oftewel “Ik doe wat ik zeg”.

Gillet Vertigo 2020
Gillet Vertigo 2020

Bron: https://gilletvertigo.com/