
Lancia is eindelijk terug in Nederland. Nadat het roemruchte merk jarenlang aan het Italiaanse infuus lag, is er nu sinds afgelopen jaar de Ypsilon. En wie denkt dat de Italianen stil zitten in de tussentijd heeft het mis. Lancia treft namelijk al voorbereidingen voor de Euro 7 homologatie en die gaat pas in in 2027. Naast dat het goed nieuws is dat Lancia dus naar de toekomst kijkt, is er meer goed nieuws. Het vermogen van de Lancia Ypsilon stijgt namelijk met een flinke 10 procent!
Specificaties Lancia Ypsilon
De 10 procent winst in vermogen geldt overigens voor de hybride versie van de Ypsilon. Hiermee wordt dit iconische modelletje niet direct een strepentrekker zoals de elektrische Ypsilon HF overigens. Toch is er dus die prettige vermogenswinst. Daar waar de vorige versie tot maximaal 100 pk weet te komen, komt de nieuwe versie dus met 110 hele pk’s. Overigens veranderde er aan het motorblok niets. Dit is nog steeds de 1.2 driecilinder, maar die levert nu al 101 pk. Daarbovenop komt dus de elektromotor die maximaal 29 pk levert. Bij elkaar optellen mag dan helaas weer niet en met de ingewikkelde rekenformule voor hybride modellen komt Lancia dus tot een totaal gecombineerd vermogen van 110 pk.

Elektrische Ypsilon komt ook verder
Dit is niet het enige goede nieuws. In navolging van de Opel Corse Electric en de Peugeot E-208 krijgt de elektrische Lancia Ypsilon ook een update! Logisch ook, want in basis zijn het dezelfde auto’s. Dus hier komt weer het bekende verhaal. Door een aanpassing in de chemische samenstelling van de nikkel-mangaan-kobalt batterij en een meer efficiënte aandrijflijn is er nu 6 procent meer range voor de elektrische Ypsilon. Dit komt dus ook omdat er netto meer kWh aan batterij beschikbaar is. Lancia communiceert nu 54 kWh aan capaciteit. Volgens de WLTP testmethode komt de Italiaanse hatchback daarmee tot 425 ver. Bij dus een gemiddeld verbruik van 14,3 kWh/100 km. Opladen bij een DC-lader kan dan weer tot max 100 kW, dus in minder dan 30 minuten heb je weer 80 procent bijgeladen.
Met deze aanpassingen is Lancia dus weer helemaal klaar voor 2027! Klinkt dus allemaal als erg vroeg, maar we kunnen ons ook tijden herinneren dat Lancia vooral achter de muziek aanliep. Wij vinden het erg positief dat Stellantis dus ook voldoende aandacht schenkt aan Lancia!
