Sommige auto’s herken je altijd en overal. Dat geldt niet voor de nieuwe Honda HR-V. Dit is niet het meest uitgesproken ontwerp. Toch hebben we hem eens goed van dichtbij bekeken en wat blijkt? De nieuwe Honda HR-V heeft wat verrassingen in petto.
De eerste generatie Honda HR-V, uit 1998, was erg opvallend. Helaas verdween het excentrieke bij de tweede generatie. We dagen je uit om de tweede generatie Honda HR-V voor de geest te halen. Dat lukt niet, hè? Dat komt omdat deze HR-V, die vanaf 2015 hier te koop was, er niet echt spannend uit zag. Niet dat het een slechte auto was, maar hij zag er gewoon een beetje ‘meh’ uit.
Voor de nieuwe Honda HR-V, de derde generatie, geldt hetzelfde. Aan de voorkant valt de grote halfopen grille op, die het beetje het midden houdt tussen de traditionele grille van vroeger en de dichte grilles op moderne elektrische auto’s. De koplampen zien er goed uit, net zoals de achterlichten. De rest van het exterieur is een beetje… saai. Neem een foto van de zijkant van de Honda HR-V en zelfs de grootste autokenner zal moeite hebben te herkennen dat het een Honda is.
Hybride elektrisch
De eerste verrassing van de Honda HR-V zit in de e:HEV hybride aandrijving. Je hoeft hem niet op te laden aan de stekker, maar het is ook geen mild hybrid zoals we er al meerdere getest hebben. Nee, de Honda HR-V is een soort elektrische auto met een benzinemotor als range extender. De belangrijkste taak van de benzinemotor is het produceren van elektriciteit voor de elektromotoren.
Dat wil overigens niet zeggen dat de 1.5-liter viercilinder benzinemotor niet meehelpt om de Honda HR-V voort te bewegen. Als je vol gas geeft, bijvoorbeeld bij een inhaalactie, dan werken de 107 pk van de benzinemotor en de 131 pk elektromotoren samen. Dit moet de Honda HR-V best vlot maken, want hij weegt slechts zo’n 1400 kilo. Helaas hebben we er nog niet mee kunnen rijden.
Naast een B-stand op de pook, waarmee je one-pedal-driving activeert, kun je ook de mate van regeneratie instellen. Hiervoor bedien je de flippers achter het stuur. Dat is superhandig, want dan kun je de regeneratie op elk moment afstemmen op de weg en het verkeer. De Honda HR-V heeft drie regeneratiestanden.
Hetzelfde hybride systeem levert Honda overigens al een tijdje op de Jazz en de CR-V. Helemaal nieuw is het dus niet. Hij schijnt gebaseerd te zijn op de techniek in de Formule 1, je weet wel, van die auto waar Max Verstappen mee rijdt. Max rijdt ook Honda tenslotte (nog even).
Echte knoppen
Het interieur van de Honda HR-V weerspiegelt de buitenkant: netjes maar het oogt niet spectaculair. Het dashboard is horizontaal opgebouwd. In het midden prijkt een bescheiden infotainmentscherm van 9 inch. Dit is echter groot genoeg voor de navigatie en de apps. Voor alle belangrijke functies, zoals de klimaatregelaars en het volume, zijn gelukkig fysieke knoppen aanwezig. Geen geklooi met het touchscreen tijdens het rijden dus: wel zo veilig.
Ruimte heb je genoeg in de Honda HR-V. Achterin heb je iets minder hoofdruimte dan voorin. Je benen komen hier zeker geen ruimte tekort. Dat komt omdat Honda de achterbank iets naar achteren heeft verplaatst. Door de extra ruimte die passagiers krijgen, is de kofferbak iets kleiner geworden. Deze is met 319 liter echter nog steeds best flink.
Magisch
De Honda HR-V heeft bovendien wat trucjes achter de hand voor als je meer wil vervoeren. Ja, we gaan het nu eindelijk hebben over die magische achterbank uit de titel. De auto is namelijk standaard voorzien van ‘magic seats’. Eerst dacht ik dat ze gewoon bedoelden dat ze lekker zaten (want dat is zo) maar de achterbank blijkt echt bijzonder.
Bij het neerklappen van de achterbank, uiteraard in twee delen, schuift tegelijk de zitting naar voren. Hierdoor ontstaat een geheel vlakke laadvloer. Hierdoor ontstaat een ruimte van bijna 1300 liter, waar je heel wat spullen in kwijt kan. Dit is echter niet het enige dat de achterbank kan. Let op, nu wordt het echt magisch.
Bij de meeste auto’s zit onder de achterbank de benzinetank verstopt. In de Honda HR-V zit deze echter onder de voorstoelen. Hierdoor ontstaat ruimte onder de achterbank. Deze bereik je door de zitting in twee delen eenvoudig omhoog te klappen tegen de rugleuning. En voila! Je hebt nu een extra laadruimte, bereikbaar via de twee achterportieren. Deze ruimte is heel geschikt voor hoge objecten of zelfs een fiets.
Geheimpje
Honda mag de HR-V dan wel aanprijzen als ‘SUV in sportcoupé-stijl’, in werkelijkheid ziet hij er niet zo spannend uit. En wees nu eerlijk, van die zogenaamde “sportcoupés” hebben we er onderhand wel genoeg. Nee, de Honda HR-V schittert vooral op het praktische vlak. Niet alleen met een bijzondere hybride aandrijving, maar ook met zijn magische achterbank doet de Honda HR-V het anders dan de anderen. Laat mensen maar denken dat je een saaie SUV rijdt, jij weet wel beter.
De nieuwe Honda HR-V is nu te bezichtigen bij de Honda-dealer. Je hebt de keuze uit drie verschillende uitvoeringen. De prijzen beginnen bij 33.450 Euro.