Op een onverwacht moment presenteert Ferrari de opvolger van California T: de Portofino. Dit model is tijdens IAA Frankfurt (14 t/m 24 september 2017) voor het eerst te bewonderen.
Portofino versus California T
Vanaf begin af aan werd de Ferrari California (T) bekritiseerd om zijn design. Het had meer de uitstraling van een vrouwenauto en het miste het typische Ferrari-gevoel. Met de zojuist onthulde Portofino moet dat verleden tijd zijn.
De Portofino is agressief vormgegeven. Aan de voorkant heeft hij kenmerken van de 812 Superfast, die op de Autosalon van Genève werd voorgesteld. De grote grille en luchtinlaten zorgen voor optimale motorkoeling, terwijl de koplampen van Full LED-techniek zijn voorzien.
De achterzijde doet ons daarentegen denken aan zijn voorganger: de California T. Verder zien we 5-spaaks velgen met Pirelli-banden, vier uitlaatpijpen en een diffuser.
Nieuwe materialen en minder windcirculatie
Naast een nieuwe naam en buitenzijde, is ook het interieur onder handen genomen. De werkplek is flink verbeterd. Zo zijn de bedieningsknoppen herzien en is er een nieuw 10,2 inch touchscreen aanwezig. Dit grote aanraakscherm is bedoeld voor het infotainmentsysteem.
Andere aanpassingen zijn een nieuw stuurwiel en 18-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen. Tevens installeert Ferrari een nieuwe windafleider, waardoor de windcirculatie in de cabine met 30% afneemt.
40 pk meer vermogen
Wat gebleven is, is de 3.8 liter achtcilinder motor. Uiteraard is deze krachtbron verder doorontwikkeld voor nog meer motorvermogen. In de Portofino is hij goed voor 600 pk (+40 pk t.o.v. de California T). Het maximumkoppel bedraagt 760 Nm tussen 3.000 en 5.250 tpm.
De bekende sprint van 0-100 km/h is geklaard in 3,5 seconden. Pas bij ruim 320 km/h houdt hij het voor gezien.