Honda SENSING Elite

Op het Aftersales Congres gaf psycholoog en trendanalyst Herman Konings een lezing over de jongste generaties. Wat blijkt? Gen-Z zitten helemaal niet te wachten op autonoom rijdende auto’s.

Wij autoliefhebbers kijken vaak meewarig naar de toekomst van het autorijden. De handmatige versnellingsbak is verdrongen door de automaat en de benzinemotor door een elektrische aandrijving. Technologie in auto’s rukt steeds verder op: auto’s zijn rijdende computers geworden. Het ouderwetse rijplezier lijkt als sneeuw voor de zon te verdwijnen met de komst van autonoom rijdende auto’s. Maar volgens psycholoog en trendanalyst Herman Konings is dit toekomstbeeld verre van zeker.

Tijdens een lezing die Konings gaf op het 13e Aftersales Congres in Den Bosch vertelde hij over de toekomst van de mobiliteitssector. Als zelfverklaard ‘onwaarzegger’ geeft hij toe de toekomst niet te kunnen voorspellen. “De toekomst bestaat niet”, zo stelt hij. “Het is altijd gokken.” Toch kunnen demografische gegevens veel vertellen. Zo stoppen meer en meer baby-boomers met werken. Dit betekent dat ze naast geld ook vrije tijd hebben. “Het is geen verrassing dat BMW in België het meest verkochte automerk is”, stelt Konings, die zelf uit Antwerpen komt.

Zelf sturen, niet autonoom in de toekomst

Puur en authentiek

Over jongere generaties, met name ‘Gen-Z’, wordt vaak negatief gesproken. Ze zouden niet willen werken, alleen maar op hun telefoon zitten en steeds weer iets nieuws zoeken. Konings deelt zijn beeld van deze generatie, dat opvallend positief is. Het meest opmerkelijke: jongeren zitten helemaal niet te wachten op al die technologie. “Gen-Z, alsook Gen-Alfa die daarna komt, is opgegroeid in een digitale wereld. Vaak konden ze eerder swipen dan praten”, vertelt Konings. “Maar ze willen niet meer technologie. Dat heeft voor hen al genoeg verpest.”

Jongeren kunnen zich dankzij al die technologie moeilijk concentreren en zijn snel afgeleid. Ze zijn onzeker en leiden aan thaasofobie, oftewel de angst voor verveling. Volgens Konings willen ze daarom ‘forward to basics’: vooruit naar de essentie. Puurheid en authenticiteit is belangrijk voor jongeren, net zoals zaken als toeval en identiteit. Technologie maakt veel zaken nep, en dat is dus juist wat de nieuwste generaties niet willen.

achterkant lexus sport concept

Echte ervaringen

Technologie is geen slechte zaak, maar moet mensen dienen, zo stelt de nieuwste generatie. Het moet voordelen bieden, zonder dat je ervan afhankelijk bent. Niet alles hoeft vervangen te worden door meer technologie. Die opvatting is meer iets voor Millennials, de huidige dertigers die zich nog steeds verwonderen over alles dat technologie kan. Voor de jongere generaties, die zich hierover niet verbazen, is het veel belangrijker echte ervaringen te hebben.

Autonoom rijdende auto’s hoeven dan ook niet zozeer van Gen-Z. Zij ervaren liever de pure emotie van het autorijden. Er is al genoeg nep in de wereld. Wij autoliefhebbers kennen het gevoel van pure ontsnapping achter het stuur. Het lijkt erop dat ook de jongere generaties dit snappen. Misschien is er dus nog hoop voor autoliefhebbers – met dank aan Gen-Z.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *