Zo vroeg in het nieuwe jaar kijken we graag vooruit. Er gebeurt ontzettend veel in autoland, dus het is een interessante tijd. Hieronder noemen we vijf voorspellingen voor 2024, waarvan we vrij zeker zijn dat ze gaan uitkomen.
1: Auto’s worden groter en groter
Als iets opvalt bij de intrede van de elektrische auto, dan is het hoe groot auto’s zijn geworden. Kijk maar eens naar de Kia EV9, de Volvo EM90 of de Nio ET9 – behalve dat ze allemaal het cijfer 9 in de naam hebben, zijn ze ook enorm in omvang. Tien jaar geleden hadden we dergelijke auto’s gewoon personenbusjes genoemd.
Autofabrikanten verdienen weinig aan kleine auto’s. Nu auto’s steeds milieuvriendelijker worden, grijpen de fabrikanten de kans aan om steeds grotere auto’s aan te bieden. Door kleine auto’s van de markt te halen, dwingen ze consumenten naar grotere, duurdere auto’s. De sprong naar duurzame mobiliteit wordt zo voor een groot deel teniet gedaan.
2: Jouw auto wordt steeds minder van jou
De prijzen van auto’s nemen toe, maar wat koop je precies? De tijd waarin een auto een hoeveelheid staal en plastic met een motor was, ligt ver achter ons. Bij een auto van nu is de hardware ondergeschikt. Een auto is een rijdende computer geworden, waarbij de nadruk ligt over services. Auto’s bieden geen onbegrensde mobiliteit meer, maar een verzameling ervaringen.
Omdat het steeds meer draait om software, profiteren autofabrikanten van een uniek verdienmodel. Ook nadat de auto verkocht is, behoudt de fabrikant via connectiviteit volledig de controle. Dit leidt tot allerlei abonnementen, waarbij je moet blijven betalen om gebruik te maken van bepaalde functies. Die auto die je gekocht hebt, is eigenlijk nauwelijks van jou.
3: Onderhoud en reparatie worden een probleem
De verschuiving naar software-based auto’s heeft ook gevolgen voor onderhoud en reparatie. Hiervoor heb je namelijk steeds meer toegang nodig tot de centrale computers van een auto. Door allerlei barrières op te werpen, proberen autofabrikanten de toegang te blokkeren voor derde partijen. Eigenaren worden daarom meer en meer gedwongen richting de officiële dealers. Voor onafhankelijke garages en reparateurs wordt het leven steeds moeilijker, terwijl we die partijen hard nodig hebben om monopolies te voorkomen.
Ook duurzaamheid is een groot thema, zeker bij elektrische auto’s. Elektrisch rijden is goed voor de planeet maar accupakketten beschadigen snel en zijn moeilijk te repareren. Bovendien stappen steeds meer autofabrikanten over naar gigacasting, waarbij het hele chassis uit één stuk aluminium gemaakt wordt. Lekker simpel en goedkoop voor de fabrikant, maar zo goed als onmogelijk te repareren bij schade. Auto’s worden daarom steeds sneller afgeschreven.
4: Steeds meer discussie over elektrisch rijden
Subsidies voor elektrisch rijden vallen steeds meer weg. Hoewel elektrische auto’s dankzij prijzenoorlogen langzaam goedkoper worden, blijven ze voor de meeste mensen onbetaalbaar. Zeker de onderkant van de samenleving kan niet profiteren van de voordelen van elektrisch rijden, terwijl mobiliteit voor hen dankzij alle milieubeperkingen steeds meer ingeperkt wordt.
Dit alles wakkert een discussie aan waarbij elektrisch rijden vooral als hobby van de rijke bovenlaag wordt gezien. Zeker nu de duurzaamheid van elektrische auto’s in twijfel wordt getrokken – zie hierboven over de grootte van de auto’s en de repareerbaarheid ervan – laait langzaam een discussie op wat precies het doel is van elektrisch rijden. Doen we dit met z’n allen voor het milieu, of is het een goede manier voor de bovenlaag om zich verder te verrijken?
5: De strijd barst los
Er is al veel gezegd over de nieuwe Chinese merken die we de Europese markt hebben zien betreden. Dit zullen er ongetwijfeld nog meer worden. Ook zal een aantal van deze nieuwe merken zich nestelen in onze automarkt om nooit meer weg te gaan. De automerken die we kennen zullen een flinke kluif hebben aan deze nieuwkomers.
Het strijdtoneel zal zich echter niet alleen afspelen in de automarkt. De politieke lobby van de Europese auto-industrie is uitermate sterk, dus de strijd zal snel een geopolitiek tintje krijgen. Sinds dit najaar loopt al het eerste onderzoek naar opties om Chinese auto’s te weren. Deze discussie gaat ongetwijfeld samen met het hele vraagstuk omtrent elektrisch rijden. Op deze manieren krijgen de wijzigingen op de automarkt een grote impact op de wereld. 2024 wordt een interessant jaar, dat is zeker.