“Chinese autofabrikanten trekken massaal naar Europa”, dat is een vaak gehoorde opmerking. Het klopt ook ten delen. Momenteel bevinden zich in China 85 autofabrikanten. Waarvan diverse proberen Europa te bereiken. Door o.a. de strengere veiligheidsregelgeving, voor onder andere airbags, is het niet voor elke fabrikant mogelijk om hier door te breken. Vinfast is geen Chinees, maar Vietnamees automerk en we kunnen direct verklappen dat de kwaliteit van Vinfast die van het gemiddelde Chinese automerk danig overtreft.
Geschiedenis Vingroup – Vinfast
Vinfast, de autotak, is onderdeel van de Vingroup welke opgericht werd door Pham Nhât Vuong. Hij wordt vaak in één adem genoemd met zijn rijkdom, 9 miljard dollar aldus Forbes. Een link die niet recht doet aan zijn kwaliteiten, maar enkel bevestigt dat hij een succesvolle ondernemer is die ook veel teruggeeft aan de Vietnamezen. Vietnam zou bijna niet meer bestaan zonder zijn vele dochterondernemingen die zich veelal in de publieke sector begeven. Denk aan: Vinhomes (vastgoed), Vinbus (elektrische bussen), maar ook Vinschool, VinUniversity, VinMec (7 ziekenhuizen en 2 klinieken) etc. etc.
Niets is zo belangrijk als een rijk verleden
Dat geldt vooral voor de autobranche. Auto’s zijn namelijk emotie en daar hoort een geschiedenis bij. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld SAIC het Engelse MG heeft gekocht en dat MINI, Beetle (Kever) en de Fiat 500 uit het museum gehaald zijn voor een wederopstanding die tegenwoordig vooral elektrisch is. Het Vietnamese automerk Vinfast bestaat pas vanaf 2017 En kwam in 2018 bij de Parijs Motorshow op de proppen met remakes van de BMW 5 Serie en BMW X5. Ook kunnen we een Vinfast Fadil terugvinden die bevestigt dat de Vietnamezen ook een overeenkomst met General Motors getekend hadden. Dit alles is natuurlijk geen goede basis voor een eigen ‘heritage’, maar kan wel een goede start in de autobranche betekenen.
Vinfast naar Europa met EV’s
Anno 2022 heeft Vinfast afscheid genomen van de brandstofmodellen en lokale distributie. Men komt namelijk naar Europa! En zoals dat in deze tijd hoort, met enkel volledig elektrische auto’s. Vorig jaar werden deze modellen nog de VF E35 en VF E36 genoemd, maar ze zijn gestegen op de ranglijst naar respectievelijk plek VF 8 en VF 9. Waarbij deze aanduiding wellicht een voorbode is naar kleinere en lager genummerde modellen. De recent in Oslo, EVS35, gepresenteerde VF7 bevestigt deze gedachtegang.
Onderscheidend door accuhuur
Met enkel een elektrische aandrijflijn kun je je niet meer onderscheiden. Je ziet dat de positionering daarin ook een marketingtechnische keuze is. Vooral de, voor ons, nieuwe merken uit China laten dit trucje zien. Nio is van de battery-swaps. Oftewel het wisselen van accu’s als aanvulling op het snelladen. Xpeng probeert te overtuigen door hun modellen uitgebreide veiligheidsvoorzieningen (ADAS) te voorzien die in grote mate autonoom rijden mogelijk maakt. Vinfast wil haar naam op de kaart zetten door onder andere luxe uitvoeringen gecombineerd met een degelijke afwerking, maar alleen daarmee red je het niet. Daarom zien zij hun heil in accuhuur. Je betaalt voor een auto zonder accu, maar je kunt de auto niet gebruiken zonder een accu te huren. Dit scheelt de investering in een duur accupakket én je hebt de zekerheid dat de accu niet te veel degradeert, oftewel minder kWh kan opnemen wat de actieradius vermindert.
Bijkomend voordeel in Nederland is dat de zakelijke rijder bij een accuhuur constructie geen bijtelling betaalt over de accu. Althans, indien de autoprijs met accukoop maar niet op de factuur staat. Je betaalt enkel bijtelling over de fiscale waarde van de auto. Bij de Vinfast VF 8 is dat ongeveer 44.000 euro en bij de VF 9 ongeveer 59.000 euro.
ALTIJD dezelfde prijs voor accuhuur
De accuhuur is vooralsnog alleen mogelijk in een 120 en 150 euro per maand variant. Deze is afhankelijk van het gekozen accupakket. De VF 8 is te verkrijgen met een netto 82 kWh accupakket of een 87,7 kWh accupakket. De VF 9 is er met een 92 of 123 kWh accupakket. De grotere accupakketten kosten 150 euro per maand, net als dat de kleinere 120 euro per maand kosten. Opvallend hieraan is is dat deze prijzen nimmer geïndexeerd worden, aldus Vinfast. Over 10 jaar is de maandelijkse huur nog steeds 120 of 150 euro. Een accu huren is dus aantrekkelijker dan een huis huren. Kun je in de Vinfast VF 9 wonen?
Specificaties VF 8 en VF 9
Afhankelijk van de gekozen accu, kan de actieradius variëren. De actieradius van de VF 8 liggen tussen de 400 en 471 km, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Bij de VF 9 is dat 423 tot 594 km WLTP. De aandrijving geschiedt altijd middels twee elektromotoren. Vierwielaandrijving is dus standaard. De VF 8 is er in twee verschillende vermogens, VF 8 Eco heeft 353 pk en de VF 8 Plus 408 pk. De grotere, en dus zwaardere, VF 9 is er alleen als 408 pk sterke Eco of Plus variant.
Acceleraties van de VF 8 en VF 9 liggen tussen de 5,5 en 7,5 seconden, wederom afhankelijk van de gekozen uitvoering. Topsnelheid is ten aller tijden 200 km/u.
Opladen met Vinfast
3-fasen 11 kW opladen bij openbare laadpalen en thuis laadstations is standaard. De DC laadsnelheid, belangrijk voor snelladers, wordt officieel nog niet gegeven. Wel wordt een 10-70% oplaadtijd gegeven. Deze ligt voor elke accu (82 – 123 kWh) op ongeveer een half uur. De nerd in me heeft berekend dat dit overeenkomst met ongeveer 123 kW DC laadsnelheid, maar het is nog even wachten op de officiële cijfers.
En voor de nieuwsgierigen onder ons, de laadklep zit in het linker voorspatscherm.
Waar te koop?
Distributie, hoe ga je dat verzorgen? Dat was uiteraard één van de vergaderpunten bij de introductie van Vinfast in Europa én America. In het EV-liefhebbende California worden maar liefst 60 vestigingen geopend.
Europa wordt ook als een EV-minnend gebied gezien. Vinfast heeft aangekondigd hier 50 vestigingen te openen. Deze wordt over slechts 3 landen verdeeld, te weten Duitsland, Frankrijk en uiteraard Nederland. De verdeling van deze 50 vestigingen is als volgt: 25 in Duitsland, 20 in Frankrijk en 5 in Nederland. Neerlands eerste Vinfast vestiging komt in Amsterdam te staan. Dat zal voor einde 2022 zijn, omdat dan de eerste Vinfasts in Nederland afgeleverd worden. Hiervoor hoef je overigens niet fysiek naar de dealer, je kunt online bestellen waarna de auto bij je thuis afgeleverd kan worden.
Overtuigen
Als je ergens nieuw bent, dan moet je meer moeite doen om het publiek voor je te winnen. Vinfast realiseert zich dat en biedt daarom het volgende aan:
- De eerder genoemde accuhuurprijs blijft ALTIJD dezelfde prijs. Dat zijn wij Nederlanders niet gewend.
- De eerste kopers, de early adopters, krijgen diverse voordelen. Denk aan een één jaar Smart Driving-pakket met Level 2+ ADAS en Smart Services suite. Deze zorgt voor een slimmer en veiliger en plezierigere rijervaring. Maar wat het exact inhoudt? De actie loopt trouwens tot 30 september 2022.
- Ook is de thuisbezorgservice gratis.
Eerste kennismaking Vinfast
In Oslo, op de EVS35, hebben we voor het eerst kennisgemaakt met Vinfast. Op de stand van de Electric Vehicle Symposium stond een VF 8, VF9, maar ook een VF 7. Een model die we wellicht al in 2023 kunnen verwachten. Met de Vinfast VF 8 en VF 9 kunnen we binnenkort rijden in Vietnam, dus houdt Dagelijksauto.nl in de gaten. En stel je eventuele vragen onder dit bericht.
Vinfast hanteert de strategie van eerst de grotere modellen introduceren, VF 8 en VF9. Daarna gaat het naar beneden qua nummering. De Vinfast VF 6 zou je kunnen kennen van de technologie beurs CES in Amerika. De VF 6 ziet er uit als een iets grotere Volkswagen ID.3. Daaronder komt uiteraard de Vinfast VF 5, die er uit ziet als een directe concurrent van de Renault ZOE. Er zijn nog wat nummertjes naar boven en onder te gaan, dus we zullen zeker meer van Vinfast horen de aankomende jaren!