Het rijgedrag is ‘ondraaglijk’, hij ‘stopt nooit met hobbelen, schudden en bokken’ dat zorgt voor ‘hoofden van passagiers die constant bewegen’ tijdens het rijden. Dit is ongetwijfeld niet de introductie waar Vinfast op gehoopt had. De introductie op de Amerikaanse markt verloopt tot nu toe desastreus. De vraag is hoe het Vietnamese merk deze klap overleeft.
Vinfast had grootse plannen. Ondanks dat het merk pas in 2017 is opgericht, werkte het zich in no-time op tot het grootste merk van thuisland Vietnam. De wereldwijde interesse was dan ook snel gewekt toen Vinfast een aantal aantrekkelijke elektrische auto’s presenteerde voor de Europese en Amerikaanse markt. Grote hoeveelheden journalisten werden naar Vietnam gevlogen om te zien wat het merk (en het land) allemaal in petto had.
Afgebroken onderdelen en foutmeldingen
Het was tijdens deze PR-reis dat de eerste twijfels rezen. Op een aantal media werd geklaagd over ingenomen paspoorten en bewakers die de journalisten op het juiste pad moesten houden. De luxe reis ging vooral over Vietnam en het merk Vinfast, niet om auto’s. De journalisten, inclusief mijn collega, moesten genoegen nemen met een kort rondje rijden op een afgesloten baan.
Veel media gaven Vinfast echter het voordeel van de twijfel. De echte introductie van Vinfast moest nog komen. Dat gebeurde dit voorjaar, toen een lichting journalisten in Amerika kennis mochten maken met de grote Vinfast VF8. Zonder palmstranden en luxe hotels hield het sprookje van Vinfast helaas geen stand.
Bij Emme Hall van The Autopian brak bij het instappen al een hendel van de stoel en gaf het scherm nog voor het starten al ontelbare waarschuwingen. Die persauto was direct afgeschreven. In een tweede exemplaar was de ervaring niet veel beter: allerlei systemen gaven foutmeldingen en slijtage op het splinternieuwe interieur deden wenkbrauwen fronsen. Andere autojournalisten hadden soortgelijke ervaringen.
Nare bijsmaak
De artikelen die volgden waren niet mals. Talloze slechte reviews volgden. De Vinfast VF8 ziet er goed uit en heeft uitstekende specificaties, maar de kwaliteit is niet goed. Ook het rijgedrag scoort onder de maat. Al snel verschenen in de Amerikaanse media artikelen die alle slechte reviews opsomden. De gedeelde conclusie: Vinfast is nog niet klaar voor Amerika.
De meesten vroegen zich af waarom Vinfast dit deed. Het merk en de auto heeft zeker veel potentieel. Met nog een beetje bijschaven zou de Vinfast VF8 een prima alternatief zijn voor andere elektrische crossovers zoals de Ford Mustang Mach-E. Nu echter vergooit Vinfast zijn reputatie. Het merk zal moeten vechten om kopers te overtuigen, aangezien het merk voor de jaren die komen gaan een nare bijsmaak houdt.
Bespot in de media
Zoals het gaat, komt een ongeluk nooit alleen. De verbazing bij de media sloeg om in spot toen Vinfast meldde dat er een probleem was met het centrale scherm in de Vinfast VF8. Deze kon zomaar op zwart springen. Omdat je in de VF8 geen tellers of tweede scherm hebt, rijd je dan blind. Een veiligheidsissue dus, waardoor een terugroepactie uitgevaardigd werd. “Vinfast heeft 111 auto’s verkocht en roept ze nu allemaal terug,” lachte de media.
De vraag is of het merk deze klap in Amerika ooit nog te boven komt. We kijken ook reikhalzend uit naar het moment dat we de eerste exemplaren van de VF8 en de VF9 mogen rijden. Loopt ook hier de introductie van Vinfast uit op een nachtmerrie?
Ook interessant is het hoe Vinfast reageert op al deze kritiek. Tot nu toe hult men zich in stilzwijgen. Echter nog lang voor sprake was van een Amerikaanse of Europese introductie spraken we op dagelijksauto.nl al over een slechte eerste indruk. Twee jaar geleden schreven wij namelijk al hoe Vinfast een kritische Vietnamese Youtuber liet arresteren voor een slechte review. Alsof we het aan zagen komen…