Een vlinder fladdert met zijn vleugels in China, en vervolgens ontstaat er een orkaan in Brazilië. Dat wordt het vlindereffect genoemd. In feite is het een kwestie van oorzaak en gevolg. Na jaren van onderzoek heeft Mercedes-Benz in China toestemming gekregen om autonoom rijden op niveau vier openbaar te testen.

Alleen in China

Mercedes-Benz is de eerste internationale autofabrikant die goedkeuring heeft gekregen om testen met niveau vier autonoom rijden uit te voeren op aangewezen stedelijke wegen en snelwegen in Beijing. Dit testproject maakt deel uit van de technologische onderzoeksprojecten van Mercedes-Benz China en heeft als doel geavanceerde technologieën te verkennen voor de ontwikkeling van autonome rijsystemen, zowel in software als hardware. Eerder, aan het einde van 2023, was Mercedes-Benz al een van de eerste autofabrikanten die goedkeuring kreeg voor niveau drie-tests in Beijing. Dit is dan ook de reden waarom de S-Klasse op de foto er zo ongewoon uitziet.

Een normale Mercedes S-klasse, als referentie.

Extra systemen

Het project richt zich op het bestuderen van Multi sensorische waarneming in hoog geautomatiseerd rijden, het verifiëren van systeemprestaties onder verschillende omstandigheden en het verkennen van de diepe integratie van perceptietechnologieën. Twee speciaal aangepaste Mercedes-Benz S-Klasse modellen zullen dienen als testvoertuigen voor niveau vier autonoom rijden. Deze voertuigen zijn uitgerust met een uitgebreide array van sensoren, inclusief LiDAR, radarsensoren en camera’s.

De testvoertuigen zijn bovendien voorzien van systemen om de veiligheid verder te verhogen. In drukke stedelijke gebieden zijn de voertuigen ontwikkeld om deel te nemen aan het normale verkeer en veilig en efficiënt manoeuvres uit te voeren, zoals onbeschermde linksaf-slagen, rotondes, U-bochten en parkeren. Op snelwegen kunnen de testvoertuigen automatisch van rijbaan wisselen wanneer het voertuig voor hen vertraagt en door tolpoorten rijden. In extreme situaties zal het voertuig een minimale risicomanoeuvre uitvoeren en een veilige plek vinden om te stoppen. Niveau vier staat voor hoog geautomatiseerd rijden en is het op een na hoogste niveau van autonoom rijden; in gedefinieerde scenario’s en omgevingen kan het voertuig rij-taken uitvoeren zonder dat de bestuurder op elk moment klaar hoeft te zijn om in te grijpen. Mercedes-Benz en WeRide hebben gezamenlijk de goedkeuring ontvangen voor het testen van niveau vier autonoom rijden, afgegeven door het Beijing High-Level Automated Driving Demonstration Zone Office.

Chinese bedrijf Weride maakt ook andere autonome voertuigen, een straatveger bijvoorbeeld.

Ontwikkeling van nieuwste technologie

De prestaties van Mercedes-Benz op het gebied van autonoom rijden komen voort uit decennia van onderzoek en investering, waarbij al in 1986 werd begonnen met onderzoek naar autonoom rijden. In de afgelopen jaren heeft Mercedes-Benz R&D China de ontwikkeling en inzet van autonoom rijden continu versneld. De Level 2+ functie, geleid door het Chinese R&D-team, is de meest recente prestatie. Deze functie maakt navigatie-geassisteerd rijden op snelwegen en stedelijke snelwegen in het hele land mogelijk. De functie is al positief ontvangen in de markt en zal binnenkort in meer Mercedes-Benz modellen worden geïntroduceerd.

Belangrijke partner in R&D-netwerk

Mercedes-Benz begon in 2005 met lokale R&D-activiteiten in China. Het Chinese team is uitgegroeid tot het meest uitgebreide R&D-netwerk buiten Duitsland, dat geavanceerd ontwerp, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en volledige voertuigtests omvat. In de afgelopen jaren heeft Mercedes-Benz haar R&D-investeringen in China voortdurend verhoogd, met een totaal van 10,5 miljard Amerikaanse dollar in de afgelopen vijf jaar, en zijn er nieuwe R&D-centra in Beijing en Shanghai gelanceerd.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *