Volkswagen heeft een hit nodig—gewoon één auto die gruwelijk goed gaat verkopen. Daarom presenteren ze er vandaag twee. Maken deze auto’s de klapper die het bedrijf nodig heeft? De ingrediënten klinken goed: dit zijn de ID.every1 én ID.2all.

Voor iedereen

Nee, we gaan niet het verleden van Volkswagen erbij halen. Maar de feiten spreken voor zichzelf: het merk is groot geworden door de Kever, een betaalbare auto. Een auto die slim ontworpen is en er geinig, of in ieder geval opvallend uitziet. Indirect wordt ook toegegeven dat ze een grote klapper nodig hebben. Tijdens de persconferentie draait tijdens een introductiefilm het nummer Under Pressure. Kort daarna geeft het merk ook toe een “steile leercurve” te hebben doorgemaakt.

Afijn, het originele Volkswagen-trucje wil men nog eens herhalen. Vanaf volgend jaar kan Jan met de pet naar de Volkswagen-dealer gaan en een bestelling plaatsen voor de Volkswagen ID.2all. Zie die als de elektrische variant van de Polo; hij komt op de markt voor net geen €25.000. Een sportieve GTI-versie en natuurlijk een crossover op hetzelfde platform worden ook benoemd.

Een jaar later kan men naar de dealer stappen voor de ID.every1. Die auto is al jaar en dag een doel voor autofabrikanten: een elektrische auto op de markt brengen met een noemenswaardig bereik voor €20.000.

Flinke doelstelling

Met de ID.every1 heeft Volkswagen ambitieuze doelen. Ze willen technologisch marktleider zijn rond 2030. Verder heeft het merk het over een gezond financieel fundament. De kleine instapper speelt een belangrijke rol in dat plan. Hij staat op een volledig nieuw platform dat Volkswagen in toekomstige modellen zal gebruiken.

Er wordt geclaimd dat de auto is ontworpen met bestuurders in gedachten—zoals je mag hopen dat iedere auto dat is. Heel veel technische details worden overigens niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat de auto gebruik gaat maken van over-the-air updates om relevant te blijven. Nodig, want technologie ontwikkelt zich nu eenmaal ontzettend snel.

Een lengte van 3,88 meter klinkt niet als veel, en dat is het ook niet. Toch claimt Volkswagen dat er ruimte is voor vier personen én een bagageruimte van 305 liter. De topsnelheid is 130 km/h, snel genoeg voor de Nederlandse snelwegen. De Duitse autobahn daarentegen is een heel ander verhaal. Als laatste delen de Duitsers dat de auto een elektrisch bereik van minimaal 250 kilometer zal hebben.

Volkswagen gaat met goede moed de toekomst tegemoet. De aankondiging van de twee elektrische modellen komt op een kritisch moment. 2024 was niet bepaald een goed jaar voor het automerk van het volk—iets dat ze zelf toegeven. Bovendien vraagt de markt al een tijdje om een goedkope elektrische auto. In theorie kan dit de klapper zijn die ze nodig hebben, maar of dat op asfalt ook zo is? Daar moeten we nog achter komen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *