Het Duitse Volkswagen ontwikkelt een nieuw platform specifiek voor kleine elektrische auto’s. Precies het soort EV’s waar Europa op wacht. Maar Volkswagen wil alleen een kleine EV maken voor China.
Voor Europese autobouwers is China een belangrijke markt. Met maar liefst 45 miljoen auto’s is dit dan ook de grootste automarkt ter wereld. Van deze enorme taart wil iedereen wel mee snoepen. Volkswagen doet het traditioneel erg goed in China: het merk was er vroeg bij om samen te werken met de Chinezen. Het Duitse merk staat daar hoog aangeschreven, vooral in het hogere segment.
Niet meer eerste
Er verschijnen echter wolkjes aan de hemel. China beweegt steeds meer naar elektrisch rijden. Na het dieselschandaal zet Volkswagen dan wel vol in op elektrische auto’s, maar echte successen blijven uit. Het ontwikkelen van goede software en gebruikersinterfaces blijkt lastig voor de autobouwer. Bovendien lopen de Chinezen niet echt warm voor de weinig uitbundige styling van de Duitsers.
Eind vorig jaar is Volkswagen dan ook van de troon gestoten als best verkopende autofabrikant in China. BYD, dat zelf uit China komt, verkocht meer auto’s dan Volkswagen. Tijd dus voor Volkswagen om actie te ondernemen. De pijlen zijn gericht op de enorme potentie van het laagste segment: die met betaalbare auto’s. Een nieuw, kleiner platform op basis van het bekende MEB-platform is de eerste stap om kleinere elektrische auto’s te ontwikkelen.
Alleen voor China
De eerste kleine EV van Volkswagen op het nieuwe platform moet in 2026 het levenslicht zien. Volkswagen wil de ontwikkeltijd sterk verkorten, van 4 naar 2,5 jaar, om hiermee de concurrentie verslaan. Ze zullen de memo gemist hebben dat concurrent BYD met de Seagull al een soortgelijk model in zijn portfolio heeft.
Er wordt een hevig gevecht verwacht in het laagste segment in China. In dit segment worden nu nog vooral benzineauto’s verkocht, maar ook hier gaat elektrisch rijden toenemen. Om succes te garanderen, werkt Volkswagen al samen met SAIC en FAW en sinds kort met Xpeng. Naar verluid heeft Volkswagen al meer dan 1,1 miljard Euro gestoken in wat zij de ‘China voor China strategie’ noemen.
Helaas voor ons zijn deze toekomstige auto’s alleen voor China. Vanuit een bedrijfskundig perspectief geen rare gedachte: de wensen van de Chinese consumenten zijn heel anders dan die van Europeanen. Desondanks is het enorm jammer: Europa zit nog steeds te springen om een betaalbare elektrische auto’s. Wie zou die beter kunnen leveren dan het bedrijf dat met de Kever en de Golf al eerder de nieuwe auto van het volk leverde?