Volvo kwam in 2016 met twee conceptcars, te weten de 40.1 en 40.2. De 40.1 werd de Volvo XC40 en de 40.2 werd omgedoopt tot Polestar 2. Van die XC40 is nu, geheel naar de huidige maatstaven, ook een crossover versie gemaakt, te weten de C40. Tot aan de achterkant van de voorste portieren is het een Volvo XC40. Daarna loopt de daklijn naar beneden en eindigt deze vier centimeter lager dan bij de XC40. Het is in feite een vierdeurs coupé. Iets wat we niet eerder bij Volvo gezien hebben. Misschien is dat de reden dat Volvo spreekt van een crossover en niet van een coupé. De Volvo C40 is een crossover XC40.
Naadloze grille
Aan de voorkant van de C40 zien we wel een gewijzigde voorbumper. Deze bumper zullen we later ook terugzien bij de facelift van de XC40 die zomer 2022 wordt verwacht. Het grootste verschil bij deze nieuwe voorbumper is de grille in de bumper. Bij de XC40 lijkt deze nog kunstmatig dicht geplakt te zijn. Bij de C40 is de grille naadlozer ‘gedicht’. Het staat hem beter!
Geen ruitenwisser, wel hoge diffuser
De achterkant van de Volvo C40 is het meest opvallende en kenmerkende item aan de C40. Een aantal zaken vallen op aan deze nieuwe achterkant. Zie bijvoorbeeld de nieuw gestyleerde achterlichten die naast de achterruit liggen en opgeknipt zijn in vier stukjes.
Bovenaan de achterruit zien we nog iets geks. Normaal gesproken zeg je nooit ‘gek’ en Volvo in één zin. Volvo is daarvoor vaak te behoudend. Maar nu zien we een diffuser, die normaal onder de bumper hangt, ineens bovenaan de achterruit opduiken. Deze zorgt, net als een onder-diffuser, voor extra neerwaartse druk. Tevens zorgen de wervelingen tussen de twee diffuser-bulten voor zoveel wind, dat er volgens Volvo niet veel water en vuil op de achterruit zal blijven staan. Vandaar dat er ook geen achterruitenwisser geplaatst is. Al geven ze zelf ook eerlijk toe dat deze oplossing esthetisch beter is! Dat laatste snap ik, maar eerlijk gezegd zou ik bij ’s ochtends wegrijden het liefst wel even een ruitenwisser willen gebruiken om de achterruit schoon te lappen. Dit is ook voor het eerst dat ik Volvo betrap op een vorm-boven-functie eigenschap die de verkeersveiligheid niet ten goede komt.
Specificaties Volvo C40
Het zal niemand verbazen dat de specificaties van de C40 praktisch overeenkomen met de XC40. De lagere daklijn zorgt voor een iets betere aerodynamica en daardoor kleine verbeteringen in de range. 420 km range voor de C40 is 2 kilometer meer dan bij de XC40 die 14 kg zwaarder is.
Verder laad je thuis en bij openbare laadpalen met maximaal 11 kW verdeeld over 3-fasen. Dat is de maximale AC laadsnelheid zonder verhoging van je jaarlijkse vastrecht. Snelladen gaat met maximaal 150 kW. Volvo heeft de DC oplaadsoftware verbeterd, waardoor de C40 (maar ook de XC40), nu makkelijker en langer de 150 kW DC oplaadsnelheid vasthoudt.
De prijs van de C40 begint met een intro-edition die 58.000 euro. Dan heb je wel gelijk een elektromotor voor én achter met in totaal 408 pk en een 78 kWh bruto accucapaciteit. Een jaar later volgt de downgrade naar 231 pk vanuit een enkele elektromotor op de vooras. Reken dan op een prijs van ongeveer 46.000 euro. Het trekgewicht van deze C40 is gelijk getrokken met de meest recente XC40’s P8-en, namelijk 1.800 kg. Voor de minder sterke (X)C40’s is dat 1.500 kg.
Verbeterpunten worden verbeterd
Zoals we in onze eerdere review met de Volvo XC40 P8 al aangaven, zijn er ook verbeterpunten. Bijvoorbeeld dat je de actieradius niet op je dashboard ziet en alleen maar het accupercentage. Het lijkt wel een smartphone 😉. Maar ook dat je via het navigatiesysteem nu nog geen snellaad-adviezen krijgt indien je bestemming verder ligt dan je actieradius. Volvo erkent deze verbeterpunten en hier wordt hard aan gewerkt. Hopelijk worden deze updates snel na week 46 via OTA (Over The Air updates) geïnstalleerd. Week 46 van 2021 is namelijk de week dat Volvo gepland heeft om de eerste Volvo C40’s te leveren. Tegen overigens maar een minimale meerprijs ten opzichte van de XC40. Dat zien we ook niet overal, maar dat bevalt ons wel. Net als het uiterlijk van de C40. Het is gewaagd voor een Volvo, maar deze moet je echt in live bewonderen. Je kunt hem namelijk wel als eerste Volvo online bestellen, maar een rit naar de dealer begrijp ik wel. Als je bij de dealer overtuigt bent, dan kan de dealer direct de order voor je online plaatsen. Zo komen offline en online toch weer samen.
Fotografie en film: Frank van Hoof.