Het heeft even geduurd, maar het nieuwste vlaggenschip van Volvo, de EX90, gaat dan eindelijk in productie. Na vertragingen door software problemen komen de eerste exemplaren later deze maand naar het publiek. We verfrissen graag je geheugen terwijl we een kijkje nemen naar de Volvo EX90.
Even opfrissen
Het is niet zo gek als je je niet meer precies kunt herinneren wat de Volvo EX90 is. We frissen je geheugen graag even op. De EX90 is de volledig elektrische variant van de XC90, waarvan ook een nieuwe versie op komst is. Vanwege Volvo’s ambitie om hun wagenpark strategisch te elektrificeren, is de EX90 meteen het vlaggenschip. Concurrenten van dit model zijn onder andere de Kia EV9, Mercedes EQS SUV en natuurlijk de Tesla Model X.
De EX90 is uitgerust met een enorm accupakket. Het 111 kW grote pakket zorgt voor een volledig vlakke vloer en een rijbereik van 600 km (WLTP). De verschillende elektromotoren leveren een systeemvermogen van 496 pk, en een koppel van 910 Nm. Bij gebruik van een DC-snellader kan de auto in een half uur tot 80% worden opgeladen, mits er een laadpaal beschikbaar is die de capaciteit van 250 kW aankan. Normaal opladen kan natuurlijk ook, via een AC-lader met een capaciteit van 11 kW.
Zoals we gewend zijn van grote Volvo’s, is ook deze auto erg ruim. Met alle zitplaatsen in gebruik is er nog steeds 655 liter bagageruimte beschikbaar. Met de achterbank plat wordt dit uitgebreid tot 1915 liter. Over afmetingen gesproken: de EX90 is ruim 5 meter lang, ruim 2 meter breed en ongeveer 1,75 meter hoog. Het is dus maar goed dat de auto op 22 inch velgen staat; kleinere velgen zouden niet zo goed staan.
Veiligheidsvoorzieningen
Zoals men verwacht, en zelfs eist van Volvo, is ook dit nieuwe vlaggenschip weer uitmuntend uitgerust op het gebied van veiligheid. Uiteraard zijn er de verplichte systemen zoals ISA (snelheidslimietwaarschuwing), Lane Keeping Assistance (auto blijft zelf tussen de lijnen) en Advanced Emergency Braking (in noodgevallen remt de auto automatisch).
Daarbovenop heeft het nieuwe vlaggenschip van Volvo een LiDAR-systeem, dat lasers gebruikt om de omgeving in kaart te brengen, ook in het donker. Dankzij Pilot Assist kan de auto remmen, sturen en versnellen op wegen met duidelijke markeringen.
Door gebruik te maken van een altijd actief 5G-netwerk kan de Volvo continue informatie verwerken. Deze informatie wordt verwerkt door het core-computing system, oftewel het brein van de auto, dat draait op het Nvidia Drive-platform. De verzamelde informatie kan betrekking hebben op zaken zoals infotainment, veiligheid of batterijbeheer. Volgens Volvo moet dit bovenal zorgen voor een comfortabele rijervaring.
Volvo claimt dat de nieuwe EX90 hun meest veilige auto ooit is. Een logische claim voor het merk, want waarom zou je vertellen dat je auto minder veilig is dan een vorig of “mindere” model?
Eerste productie
Zoals gezegd worden de eerste Volvo EX90’s later deze maand aan de eerste klanten geleverd. Deze klanten zijn op dit moment allemaal Amerikaans, een logische stap aangezien de auto ook in de Verenigde Staten wordt geproduceerd. De productie is eerder dit jaar gestart in een fabriek net buiten Charleston, in South Carolina. Die fabriek heeft de capaciteit om tot 150.000 auto’s per jaar te bouwen. Tussen het vierde kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van volgend jaar komt de Volvo EX90 ook naar andere markten.