Natuurlijk. Wij weten heus wel dat Volvo oprecht een van de meest veilig automerken is heden ten dagen. Ook zijn zij de eerste geweest met vooruitstrevende veiligheidstechnieken en -systemen in de afgelopen decennia. Maar, je kan ook overdrijven met je kunde. Zo heeft Volvo een nieuw persbericht uitgebracht over de veiligheid van de Volvo EX30 waarin zij een aantal opties afschilderen als ‘nieuw’, terwijl dat eigenlijk allemaal wel meevalt.
Waarschuwing bij opening deuren
De Volvo EX30 wordt de meest compacte SUV ooit van Volvo. Zij willen deze auto dus vooral aanprijzen als een echte stadsbak. Hierbij speelt een aantal aspecten natuurlijk een rol, bijvoorbeeld zicht naar buiten, maar ook veiligheid. Het eerste nieuwe punt wat Volvo benoemt, is het waarschuwingssignaal bij het openen van de deuren.
Volgens onderzoek van de Britse fietsersbond komt een vijfde van de ongelukken met fietsers in de stedelijke omgeving door het crashen tegen klakkeloos opengeslagen autodeuren. Het gaat zelfs zo ver dat in het Verenigd Koninkrijk per jaar zestig mensen overlijden aan dit soort ongeluk.
Volvo wil dit bij de veiligheid van de EX30 oplossen door een sensor te plaatsen in de deur. Deze sensor werkt samen met een licht- en geluidssignaal en zorgt zo voor een kakofonie aan licht en geluid als er nog iets of iemand voorbijscheurt als jij je deur wil openen. Een heel goed systeem, waarvoor dank. Maar, is dit echt zo nieuw? Wij hebben het wel eens vaker gezien namelijk.
Veiligheidskooi en nog meer sensoren
Volvo prijst haarzelf al decennia lang met hun superstevige veiligheidskooi. Zo ook nu weer. Ze geven aan dat hun a-, b- en c-stijlen erg zijn verstevigd om de veiligheid van de inzittenden te waarborgen. Ook het dak is supersterk, zeggen ze. Dat is natuurlijk ongelooflijk fijn en echt nodig bij zware EVs. Maar, is het nieuw?
Ook de bekende veiligheidssystemen rondom het stuur komen naar deze Volvo EX30. Denk hierbij aan aanraaksensoren maar ook sensoren die tot 13 keer per seconde meten of jij nog wel aan het opletten bent. Er komen ook actieve rij-assistenten op de auto. Denk hierbij aan actieve noodrem die ook geprogrammeerd is voor het remmen bij onverwachts kruisend verkeer.
Kijk. Wij willen Volvo en hun veiligheidssystemen niet afkraken. De systemen worden ongetwijfeld van het niveau wat we van Volvo gewend zijn. Maar, is het eerlijk en vooral nuttig om te pronken met dingen die je altijd al laat zien? Dat weten we niet. We moeten er maar een keertje in rijden als hij uit is, misschien is het wel écht heel goed.