Het van origine Zweedse, premium merk Volvo maakt grote stappen op verschillende vlakken. Het bedrijf boekte afgelopen jaar een record aantal verkopen en kijkt met een positieve blik richting de toekomst. Volledige elektrificatie is de volgende grote mijlpaal in de agenda, terwijl ze inmiddels al ruim over de helft zijn. Daarnaast stijgt de waarde van de autofabrikant significant. Goede voortekenen of puur toeval?
Verkooprecord
Volvo heeft nog nooit zo veel auto’s verkocht in één jaar als in 2023. Met een stijging van 15% werden er in het recordjaar 708.716 auto’s verkocht. In Europa was de stijging 19%, in Amerika 26% en in China 5%. Volvo heeft als dochterbedrijf van Geely dus meer voet aan de grond gekregen in China. De XC60 was het bestverkochte model van afgelopen jaar, in totaal 228.646 exemplaren. Elektrische auto’s zijn stukken duurder dan de brandstofauto’s van jaren geleden. De prijs van een nieuwe Volvo valt dan ook relatief gezien mee, zeker die van de nieuwe EX30. Er zijn de laatste tijd ook nieuwe modellen onthuld en gebouwd. Deze factoren zijn mede verantwoordelijk voor het verkoopsucces.
Elektrisch
Volvo probeert vaak voorloper van verandering te zijn. Zo moeten alle Volvo’s vanaf 2030 volledig elektrisch zijn. Afgelopen jaar waren 62% van de verkochte auto’s elektrisch, ze zijn dus goed op weg. Het hybride-aandeel was 22%, dus veruit de minderheid van de auto’s werd geproduceerd met enkel een brandstofmotor. Inmiddels zijn er vier volledig elektrische modellen te bestellen: de C40, XC40, EX30 en EX90. Van de laatstgenoemde worden dit jaar de eerste auto’s geleverd.
Beurs
Deze positieve cijfers zijn ook terug te zien aan de waarde van Volvo als beursgenoteerd bedrijf. 27 december van het afgelopen jaar was een aandeel €23,77 waard, een recordhoogte! Analisten verwachten een stijging van enkele procenten voor het aankomende jaar. Mocht de nieuwe EX30 een succes worden en Volvo veel winst maken, kan dit natuurlijk veel meer worden!