De overstap naar volledig elektrisch rijden vinden velen nog een stap te ver. Daarom zijn de plug-in hybride modellen momenteel populair en ook de nieuwe Peugeot 3008 krijgt zo’n aandrijflijn. Eerder dit jaar hebben wij de EV al getest langs de kust van Cannes. Deze SUV fastback is gebouwd op een platform volledig gericht op EV’s. Bij de plug-in hybride is er een brandstoftank en benzinemotor toegevoegd en is de batterij gekrompen. Zijn dat de belangrijkste verschillen?
Peugeot 3008 Hybrid 195 e-DCS7
De naam van de 3008 Hybrid 195 e-DCS7 is niet de makkelijkste, maar eigenlijk zit alles daar al in. Deze variant heeft een systeemvermogen van 195 pk gecombineerd met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Wat je niet uit de naam kunt halen is de actieradius. Volledig elektrisch haal je 80 kilometer met een volle batterij. Dit is vaak genoeg voor woon-werkverkeer.
De i-cockpit is volledig vernieuwd ten opzichte van de vorige generatie. Een zwevend scherm met sneltoetsen is de nieuwe standaard. Dit is in het begin even wennen, je moet de tijd nemen om de sneltoetsen te configureren. De nieuwe i-cockpit is dus standaard, maar er valt wel degelijk iets te kiezen. In de basis kun je kiezen uit de Allure en de GT-uitvoering. Met drie optiepakketten kun je de Peugeot 3008 plug-in hybride naar eigen smaak samenstellen. Rijhulpsystemen als adaptieve cruise control en dode hoek detectie zijn jammer genoeg optioneel, net zoals een 7,4 kW on board lader.
Beschikbaarheid
De Peugeot 3008 plug-in hybride als Allure versie begint in Nederland vanaf €46.390. In België is de plug-in hybride nog niet te bestellen, mogelijk volgt dat later. Vaak wordt er gezegd dat EV’s veel duurder zijn dan de andere aandrijflijnen. In dit geval scheelt het weinig, de e-3008 heeft een vanaf prijs van €48.190. Het verschil is dusdanig klein, dat dit niet doorslaggevend mag zijn in de afweging om volledig elektrisch te gaan rijden. In België is de e-3008 iets duurder, vanaf €48.800.
Mocht het echt om de centen gaan, dan is de goedkoopste aandrijflijn de mild hybride (Hybrid 136 e-DCS6). Bij onze Zuiderburen staat deze voor €39.100 in de boeken en in Nederland ben je trotse eigenaar vanaf een ‘schamele’ €41.640.