BMW, het premiummerk waar iedereen wel eens van gehoord heeft, staat er niet om bekend stil te staan. Als we de nieuwste plannen lezen, lijkt dat ook zeker niet de bedoeling. BMW kondigt vandaag officieel additionele varianten aan voor de 1-serie en 5-serie.Beginnen bij 1

Beginnen bij 1

Zoals je mag verwachten, beginnen we met tellen bij 1. De BMW 1-serie, wel te verstaan. Enkele weken na de introductie van de geheel vernieuwde versie komt BMW met een goedkopere instapvariant. De typeaanduiding “116” is terug van weggeweest. Dit keer echter niet met een voorspelbare 1.6 liter motor, maar met een 1.5-liter driecilinder. Dit kleine blokje levert 122 pk en 230 Nm koppel. We noemen dat respectabel, want dat is het ook. BMW laat weten dat de instapper standaard wordt geleverd met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Hierdoor zou de auto van 0 naar 100 km/u moeten kunnen accelereren in 9,8 seconden. Het geclaimde verbruik ligt op 5,9 liter per 100 kilometer. Nu natuurlijk de vraag wat het mag kosten. In de Configurator van BMW staat de 116 voor € 41.419,70. Wat wil zeggen dat de 116 nog geen 100 euro goedkoper is dan de 120. Maar wel 48 pk laat liggen. Makkelijke keuze als je het ons vraagt.

Niet alleen de 116 is nieuw. Voor liefhebbers van vermogen dat eerlijk verdeeld wordt, is er nu ook de 123 xDrive. Deze geëlektrificeerd variant heeft een viercilinder motor met 48V milde hybride technologie. Het resultaat is een systeemvermogen van 218 pk. Dankzij dit hogere vermogen en de betere verdeling daarvan sprint deze variant in 6,3 seconden naar 100 km/u, flink sneller dan de instapper dus. Volgens BMW verbruikt de hybride tussen de 5,9 en 6,4 liter per 100 kilometer. liefhebbers mogen bij de BMW dealer €48.638,70 afrekenen.

Door naar 5

Rekenen was nooit ons sterkste punt, dus maken we een sprong van 1 naar 5. Hoewel de 5-serie al even bestaat, zijn er ook hier “nieuwe” versies aangekondigd.

Vanaf november dit jaar is de 520i Touring beschikbaar bij de BMW-dealer. Voor het zakelijke segment is deze variant geëlektrificeerd: net zoals de 1-serie, krijgt hij een viercilinder benzinemotor met 48V-technologie. In tegenstelling tot de kleinere 1-serie, levert deze motor maximaal 208 pk en 330 Nm koppel. Het geclaimde verbruik ligt tussen de 6,1 en 6,7 liter per 100 kilometer. De consumentenprijs van deze variant van de Touring is: €69.823.

Liever volledig elektrisch? Geen probleem, BMW introduceert een derde volledig elektrische variant aan het gamma: de BMW i5 xDrive40 Touring. Deze elektrische 5-serie stationwagen combineert twee elektromotoren op zowel de voor- als achteras, wat zorgt voor vierwielaandrijving met een vermogen van 394 pk en 590 Nm koppel. De BMW i5 xDrive40 Touring accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden en haalt een topsnelheid van 215 km/u. De actieradius ligt tussen de 452 en 520 kilometer (WLTP). De batterijcapaciteit is 81,2 kWh, en dankzij de geïntegreerde laadtechnologie kan de i5 worden opgeladen met een snelheid van 11 kW (AC) of optioneel 22 kW. Bij snellaadstations kan de auto worden opgeladen met een snelheid tot 205 kW. Geïnteresseerd? Dan mag je € 76.882,70 aftikken.

De BMW 550e xDrive

Iedereen die een beetje thuis is in de autowereld, wist al dat het eraan zat te komen, maar nu is het officieel: de 550e xDrive Touring. Zie het als een stap onder de M5 Touring. Natuurlijk, je krijgt minder pk’s en geen V8 onder de motorkap, maar niet getreurd: er blijft genoeg plezier over.

De nieuwe BMW 550e xDrive Touring combineert een zescilinder-in-lijn benzinemotor met twee turbo’s en de nieuwste eDrive-technologie van BMW. Het resultaat is een krachtige plug-in hybride aandrijving. De 3.0-liter motor levert 313 pk en 450 Nm koppel, terwijl de geïntegreerde elektromotor daar nog eens 197 pk aan toevoegt. Dit brengt het totale systeemvermogen op 489 pk. De elektromotor is geïntegreerd in de achttraps Steptronic Sport-transmissie, wat zorgt voor naadloze schakelmomenten.

Dankzij de combinatie van de benzine- en elektromotor accelereert de BMW 550e xDrive Touring in slechts 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De elektrische actieradius ligt tussen de 82 en 90 kilometer, wat de auto geschikt maakt voor zowel korte stadsritten als langere afstanden. Het brandstofverbruik bedraagt tussen de 1,1 en 0,8 liter per 100 kilometer (WLTP). Mensen met een forse portemonnee kunnen beginnen met het uitgeven van € 85.475.

Al met al is er vandaag weinig nieuws aangekondigd dat we niet zagen aankomen. Alle beschreven modellen waren al voorspelbaar op het moment van de aankondiging. Desalniettemin is het fijn dat ze er nu echt zijn. Vanaf november dit jaar zijn alle nieuwe varianten beschikbaar.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *