Tesla zei het op Invester Day 2023 heel erg duidelijk: elektrische auto’s moeten minder dan $ 25.000 gaan kosten. Het plan van het Amerikaanse bedrijf om een echt betaalbare auto te bouwen (de Model 2) draait om het streven naar meer efficiëntie. Efficiëntie is hét sleutelwoord voor het fabricageproces van elk toekomstig Tesla model.

Elon Musk is ervan overtuigd dat de kosten met 50 procent kunnen worden verlaagd als de processen die leiden tot de voltooide auto van de grond af worden heroverwogen. Maar daarvoor moet een multinational als Tesla opereren als een start-up, wendbaar zijn en openstaan voor innovatieve oplossingen die grote fabrikanten meestal niet hebben of niet snel kunnen implementeren.

Het opsplitsen van het autosysteem in afzonderlijke delen

Het eerste dat Tesla zal doen om de efficiëntie én de productie te verhogen, is om de auto niet als een enkel object te beschouwen, maar als een set van meerdere onderdelen die afzonderlijk kunnen worden gebouwd en vervolgens in elkaar kunnen worden gezet.

Deze aanpak heeft twee voordelen. De eerste is dat meerdere mensen tegelijkertijd aan een elektrische auto kunnen bouwen. De tweede is dat door een standaardisatie bepaalde onderdelen voor meerdere modellen kunnen worden gebruikt. Alleen al hierdoor gelooft Tesla dat 44% meer mensen, of robotten, tegelijkertijd aan een voertuig kunnen werken. Dit bespaart 30% aan tijd.

Tesla gaat ook werken met parallelle productielijnen. Zo wordt bijvoorbeeld al het carrosseriewerk tegelijkertijd geproduceerd en wordt de carrosserie gemonteerd. Een van de innovaties is het in kleur spuiten van individuele buitenpanelen, die worden gemonteerd terwijl de rest al is gedaan, met de interieurcomponenten, sierlijsten en lijsten al op hun plaats. Deze aanpak wordt al veel toegepast in de Cybertruck, maar zal in de toekomst verder worden uitgebreid.

Lagere kosten, meer betrouwbaarheid

Al deze processen die op Tesla Investor Day 2023 worden gepresenteerd, worden ook gebruikt om de kwaliteit te verbeteren. Nu er steeds meer Tesla’s worden verkocht, vormen betrouwbaarheidsproblemen een enorme kostenpost voor het bedrijf. Een nauwkeurig proces van nieuwe methoden helpt bij het verbeteren van de betrouwbaarheid.

Vanuit dit perspectief introduceert de Tesla Cybertruck een functie die nog niet bekend is in de automobielsector. Zodra de infotainmentcomputer is gemonteerd, kan elke eenheid van de elektrische pick-up een diagnose uitvoeren die aangeeft of de gemonteerde onderdelen defect zijn.

Gigafactories kleiner… en talrijker

Deze manier van autoproductie door Tesla zal niet alleen de productiekosten met 50 procent verminderen, maar ook de uitstoot van vervuilende stoffen met 40 procent. Niet alleen dat: sterk gestandaardiseerde werkwijzen en beter gebruik van de ruimte zullen ook de grootte van de Gigafactory verkleinen, die in de toekomst slechts de helft zal zijn van de nieuw gebouwde fabriek in Austin. “Dit,” zei Tom Zhu, de nieuwe wereldwijde productiechef, “zal ons in staat stellen om meer Gigafactories te bouwen, maar ook om het nog sneller te doen.”

De vooruitgang die de afgelopen jaren op dit gebied is geboekt, is opmerkelijk. Vanaf de lancering van de Model 3 tot op heden stoot het fabrieksgebouw van de aandrijflijnen 50 procent minder CO2 uit, is het 75 procent kleiner en zijn de productiekosten met 65 procent gedaald. Bovendien zijn de aandrijflijnen 20 procent lichter en gebruiken ze 25 procent minder kritische materialen. In de toekomst zullen Tesla-motoren zelfs helemaal geen zeldzame aardmetalen meer bevatten.

Hetzelfde zal gebeuren met de gigafabrieken voor batterijen. De eerder gebruikte cilindrische cellen, de 2170, bestaan uit 17 onderdelen en vereisen 33 werkstappen. De 4680-cellen bestaan uit 16 onderdelen (in de toekomst 15) en worden in 23 bewerkingen geproduceerd (in de toekomst 21), wat duidelijke voordelen biedt.

Kunnen we echt een prijsverlaging van elektrische auto’s verwachten?

Tja, zoals wel vaker met Tesla, zijn ze niet goed in het managen van de verwachtingen. Wel kunnen ze je verwachtingsvol op iets laten hopen, jarenlang zelfs ;). Tesla was destijds wel verantwoordelijk voor de doorbraak van elektrische auto’s. De tijd zal het leren of zij ook verantwoordelijk zullen zijn voor echt goedkope elektrische auto’s. Vooralsnog zijn die wel bij andere automerken en niet bij Tesla te vinden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *