Jaguar maakte recent een van de meest opvallende keuzes in de autowereld. Het merk gaf aan in 2025 geen nieuwe modellen uit te brengen. Een soort tussenjaar. Dat kan leuk zijn voor een tiener die net van de HAVO komt, maar voor een bedrijf? We vertellen je alles over Jaguar en wat er speelt.

“Copy nothing”

“kopieer niks” is een uitspraak die Jaguar oprichter Sir William Lyons ooit deed. Waarschijnlijk heeft de beste man nog veel meer interessante dingen gezegd, maar deze uitspraak is iconisch. Als we echter kijken naar de nieuwe imago-film van Jaguar, roept die weinig positiefs op. In de video zien we vreemd geklede mensen op een buitenaards ogende paarse vlakte. Wij dachten altijd dat Jaguar een autobedrijf was, maar auto’s komen in deze video niet voor.

Wat vind jij van de video? Laat het ons weten, Jaguar heeft ondertussen alle reacties op de socials verwijderd. Wij doen dat natuurlijk niet.

Ambitieus of verwarrend?

In een gesprek met de Engelse autojournalist Chris Harris claimde Jaguar dat ze Bentley-achtige auto’s willen gaan maken. Tegelijkertijd beweren ze terug te willen naar hun roots. Dit klinkt tegenstrijdig, zeker wanneer ze ook spreken over felle kleuren en geometrische, symmetrische vormen. Iets waar Bentley niet echt om bekend staat.

Vooral dat laatste is opvallend. Jaguars zien er prachtig uit in een opvallende kleur, maar in de praktijk rijden de meeste Jaguars rond in grijs, wit of zwart. Of Jaguar hun klanten zo ver krijgt om voor een fellere kleur te kiezen, is nog maar de vraag.

Geen auto’s tot 2025

Zoals gezegd lijkt Jaguar een soort tussenjaar te nemen. Prima voor een student, maar een autobedrijf moet geld verdienen. Misschien probeert Jaguar oude voorraad te verkopen, maar als die auto’s nu al blijven staan bij dealers, lijkt het sterk dat een “tussenjaar” de situatie zal verbeteren.

Wel heeft Jaguar zogenaamde “spionagefoto’s” vrijgegeven van hun nieuwste model, dat op z’n vroegst in 2026 van de band zal rollen. Hoewel de camouflage-wrap veel verhult, is de vorm veelbelovend: een lange liftback, of wellicht een shooting brake?
Hoe dan ook, het ziet er netjes uit.

Kunstwerk in Miami

Op 3 december om 02:00 lokale tijd presenteert Jaguar tijdens de Miami Art Week een kunstwerk. Volgens Jaguar is dit stuk de “fysieke manifestatie van de creatieve filosofie van exuberant modernisme.” Wat dat precies inhoudt, weten we niet, maar we zijn wel benieuwd.

En nu?

Of je het nu eens bent met Jaguars strategie of niet, hun unieke marketingaanpak zorgt er wel voor dat mensen over hen praten. We hopen dat ze hun plannen kunnen waarmaken en dat de verkoopresultaten niet tegenvallen. Tot die tijd blijft het wachten op nieuwe modellen.

Ook een van de meest bekende dieren uit de autowereld komt niet onder een verandering uit. Hij komt echter niet meer op toekomstige auto’s dus de reden is nogal vaag.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *