Van de vele onderdelen die op en aan een auto zitten, slijten banden het snelst. Daarbij komt dat banden het enige deel van de auto zijn dat contact heeft met de weg. Niet onbelangrijk dus. Bovendien investeren de grote bandenfabrikanten fors. Alles om ervoor te zorgen dat we voor alle soorten auto’s en omstandigheden de juiste banden hebben.

Uit de nieuwste KwikFit Bandenmonitor blijkt dat een opvallend aantal Nederlandse automobilisten ook in de zomer blijft doorrijden op winterbanden. Dit jaar reed 5,5% van de personenauto’s, wat neerkomt op ongeveer 520.000 voertuigen, op winterbanden tijdens de warmere maanden. Dat is een recordaantal en heeft zowel milieutechnische als verkeersveiligheidsgevolgen, aldus KwikFit.

Gevolgen van rijden op winterbanden in de zomer

Winterbanden zijn ontworpen voor gebruik in koude omstandigheden en slijten sneller bij hogere temperaturen. Dit leidt niet alleen tot een verhoogde CO2-uitstoot, maar vermindert ook de grip op de weg, wat de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen. Bandenfabrikanten waarschuwen dan ook tegen het gebruik van winterbanden in de zomermaanden. Ze benadrukken dat automobilisten gebaat zijn bij banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden.

Stabilisatie van vierseizoenenbanden

De Bandenmonitor laat verder zien dat de populariteit van vierseizoenenbanden, na jaren van groei, lijkt te stabiliseren. Het aandeel is dit jaar slechts met 0,1% gestegen. Dit is opmerkelijk, aangezien vierseizoenenbanden vaak als oplossing worden gezien voor de milde Nederlandse winters, waardoor automobilisten niet hoeven te wisselen tussen zomer- en winterbanden. Toch lijkt de groei van dit segment af te vlakken.

Zomerbanden blijven dominant


Ondanks de opkomst van vierseizoenenbanden blijft het grootste deel van de Nederlandse automobilisten kiezen voor zomerbanden. Met een aandeel van 68,9% domineren deze banden nog steeds de wegen. Grote merken zoals Continental en Michelin blijven marktleiders in dit segment, waarbij Michelin dit jaar een aanzienlijke groei doormaakt.

Verschillen in de markt van vierseizoenenbanden


In de markt van vierseizoenenbanden zijn enkele verschuivingen zichtbaar. Vredestein heeft een forse groei doorgemaakt, van 29,5% naar 35,6% marktaandeel. Continental en Goodyear laten een lichte groei zien, terwijl Michelin en Pirelli marktaandeel verliezen. Deze veranderingen duiden erop dat de bandenmarkt nog steeds in beweging is, hoewel de groei van vierseizoenenbanden lijkt te vertragen.

Kostenplaatje


Voor veel mensen is het kostenplaatje een flinke drempel bij een bandenwissel. Zeker in een tijd waarin alles duurder wordt, willen we graag een goede deal. Toch blijven banden een dure uitgave. Voor een budgetband betaalt de Nederlander tussen de 40 en 80 euro, afhankelijk van maat en breedte. Een band in het middensegment kost al gauw tussen de 80 en 150 euro, en een premium exemplaar (zoals Michelin) staat in de prijslijst tussen de 150 en 250 euro per band.

Bovenop alle andere rekeningen kunnen banden een onwelkome extra kostenpost zijn. Toch zijn banden een belangrijke investering: een investering in je eigen veiligheid en die van anderen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *