Dinsdagavond 9 februari onthulde Audi de Audi e-Tron GT en RS e-Tron GT, die laatste is het sportiefste model van Audi’s elektrische programma, tot nu toe. De officiele wereldpremière vond plaats in vorm van een livestream, waarin onder andere Markus Düssmann (CEO Audi AG) het woord deed. Lees verder om alle feiten en details over de Audi (RS) e-Tron GT te lezen.
De volledig elektrische e-Tron GT markeert volgens Audi de start van een nieuw tijdperk: Visionair design en progressief denken. We schreven al eerder over de CO₂-neutrale productielijn in Neckarsulm en het gebruik van duurzame materialen in het interieur, die het imago van Audi moeten vergroenen.
Prestaties: Audi e-Tron GT
Groen betekent overigens niet dat de e-Tron GT een saaie auto is; integendeel. De auto is voorzien van twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Daarmee introduceert Audi een nieuwe vorm van Quattro-aandrijving. Bij normale omstandigheden drijft alleen de voorste elektromotor de voorwielen aan. Wanneer de situatie erom vraagt (lees: als je het gaspedaal diep intrapt), springt de krachtigere achterste elektromotor bij. De e-Tron GT heeft een standaardvermogen van 476 pk/350 kW. Maar mochten de vliezen op springen staan, dan kun je gebruik maken van de Boost-modus. In die modus beschikt de e-Tron GT over 530 pk/390 kW en accelereert hij in 4,1 seconden naar de 100 km/u. Met een topsnelheid van 245 km/u ben je in een wip bij de kraamafdeling van het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Audi RS e-Tron GT
Mochten die cijfers je nog niet overgehaald hebben, dan heeft Audi een RS-model in de aanbieding. De Audi RS e-Tron GT heeft een standaardvermogen van 598 pk/440 kW, in Boost-modus doet de RS er nog een schepje bovenop: 646 pk/475 kW. De Audi RS e-Tron GT katapulteert je in Boost-modus van 0-100 km/u in 3,3 seconden. En als je dan nog even doortrapt, bereik je een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Om het zaakje weer tot stilstand te krijgen rust Audi elke e-Tron GT uit met stalen remschijven. De RS-variant heeft schijven met een wolfraamcarbide coating voor extra remkracht. Keramische schijven zijn een optie.
Ondanks de indrukwekkende prestaties, belooft Audi dat de 85 kWh (netto capaciteit) batterij goed is voor 487 km actieradius. Die grote range is onder andere te danken aan de gestroomlijnde carrosserie met een Cw-waarde van 0,24. Een 800 Volt lader laadt de accu in mum van tijd op. Na iets meer dan 20 minuten zit de accu weer op 80%. Audi Wireless Charging gaat ervoor zorgen dat je de auto ook zonder stekker kunt opladen: dat duurt alleen wel wat langer.
Familie van de Porsche Taycan
Wie goed heeft opgelet, heeft al in de gaten dat zowel de prestaties als de looks veel overeenkomsten vertonen met een andere Duitse EV: de Porsche Taycan (zie rijtest). En dat is geen toeval, want de e-Tron GT is in nauwe samenwerking met Porsche ontwikkeld. De e-Tron GT en de Taycan zijn beide gebaseerd op hetzelfde J1-platform.
De Audi e-tron GT en RS e-tron GT staan naar verwachting in mei 2021 bij de Nederlandse Audi-dealers. In Nederland krijgt de e-Tron GT een vanafprijs van €104.895,-. Voor de RS-variant moet je nog iets dieper in de buidel tasten: die gaat €146.295,- kosten.
Foto’s met dank aan: CocheSpias