Nog voor de LA Auto Show van start gaat heeft Porsche de nieuwe 911 getoond aan de wereld. Net als bij iedere vorige generatie 911 blijft de designtaal duidelijk en meegaan met de innovaties van dit moment. Sneller, sterker en digitaler zijn de drie kernwoorden die de nieuwe Porsche 911 in het kort omschrijven.
Ode aan de eerste 911
Vanaf de geboorte van de eerste 911 in 1963 kunnen we genieten van het inmiddels iconische design. Door de jaren heen is het design met de herkenbare ronde koplampen en de elegant aflopende bips nauwelijks veranderd. Iedere generatie die daarop volgde bleef ondanks de nieuwste technieken en snellere motoren een ode brengen aan die eerst 911. Ook bij de nieuwe Porsche 911 is dit niet anders. Ten opzichte van zijn voorganger zijn de wielkasten verbreed en is de voorzijde met 45 millimeter breder geworden. In die brede wielkasten vinden we aan de voorzijde dikke 20 inch wielen en aan de achterkant vinden we nog dikkere 21 inch brede sloffen. De handgrepen van het portier zijn elektrisch uitklapbaar en zorgen voor een gestroomlijnd silhouet. De motorkap is voorzien van twee scherpe lijnen en is een direct element wat is overgenomen uit de eerste generatie 911. Om gewicht te besparen is het koetswerk bijna volledig opgetrokken uit aluminium.
Ook bij het interieur hebben de designers hun inspiratie gehaald uit eerdere 911 modellen. Zo staan strakke lijnen centraal bij het ontwerp van het dashboard, iets wat we kennen uit de jaren 70 modellen. Ook houd Porsche zich nog steeds vast aan de analoge toerentellen. Verder is de nieuwe 911 voorzien van de nieuwste frameloze displays met een 10,9 inch middenscherm met makkelijke bediening.
Mee in digitaal tijdperk
Iets waar Porsche niet voor achteruit kan kijken zijn alle hightech digitale snufjes. Wat dat betreft is de nieuwe 911 helemaal van dit tijdperk, en misschien wel iets vooruit. Zo is de 911 voorzien van permanente connectiviteit. Zo maakt bijvoorbeeld de online navigatie gebruik van zwermdata via Porsche Connect Plus. Daarnaast heeft Porsche een aantal apps ontwikkeld die zowel in als buiten de auto te gebruiken zijn. Zo is er Porsche ‘Road Trip’ die de rijder ondersteund met het uitstippelen en navigeren van reizen of roadtrips. Het systeem adviseert bijvoorbeeld de beste en mooiste routes. Mocht je er dan nog niet uitkomen dan is Porsche 360+ de uitkomst. Via deze app beschik je de gehele dag over een assistent die er alles aan zal doen om het leven nog makkelijker te maken.
Voor wie zich richting het milieu toch wat schuldig voelt door te rijden in een 911 heeft Porsche iets bedacht. Via de Porsche Impact emissiecalculator app is te berekenen wat de rijder financieel kan compenseren voor de geproduceerde CO2 uitstoot. Dit kan de rijder doen door te investeren in één van de geselecteerde internationaal gecertificeerde klimaatprojecten. Mooi initiatief van Porsche!
450 pk voor de Carrera S-modellen
Waar het naast het fraaie design en alle hightech snufjes natuurlijk het meest om draait bij de Porsche 911 zijn de prestaties en het rijplezier. Voor de 911 Carrera S en Carrera 4S is de 3,0 liter zescilinder bi-turbo boxermotor vernieuwd. Deze motor is nu goed voor 331 kW/450 pk en een topsnelheid tot 308 km/u. De achterwiel aangedreven Carrera S zit binnen de 3.7 seconden op de 100 km/u, terwijl de vierwiel aangedreven 4S dit zelfs in 3.6 seconden doet. Waanneer er gekozen wordt voor het optionele Sport Chrono Pakket is er nog 0.2 seconden vanaf te halen. Om al dit geweld niet om te zetten in brokken in nat weer is de 911 standaard voorzien van WET-modus. Dit systeem herkent een nat wegdek en past de instellingen van de auto automatisch aan en waarschuwt de bestuurder. Daarnaast behoren onder andere nachtzichtassistent met warmtebeeldcamera, adaptieve cruise control, proactieve inzittendenbescherming en een autonome noodhulpfunctie tot het veiligheidspakket.
De prijzen van de nieuwe Porsche 911 starten bij de €156.700.- voor de Carrera S. Voor de Carrera 4S start deze bij €165.110.- De nieuwe 911 is vanaf nu bij de dealer te bestellen en zal vanaf voorjaar 2019 op de weg verschijnen.