Met de toenemende elektrificatie van ons wagenpark lijkt het einde nabij voor de almachtige V8. Er gloort echter hoop voor de liefhebbers. Vijf Japanse fabrikanten werken samen om de V8 te redden – door hem op waterstof te laten lopen.

Reddingsplan

Voor veel autoliefhebbers gaat er niets boven het luidruchtig geburbel van een flinke V8 motor. Met zo’n gietijzeren mastodont in de garage kan ik dat alleen maar onderschrijven. Weinig sensaties zijn zo spectaculair voor alle zintuigen als wanneer je rechtervoet acht glorieuze cilinders te werk stelt. Ondanks dat elke EV gehakt maakt van de acceleratietijden kunnen ze niet tippen aan de rauwe emotie van de klassieke V8.

Datzelfde gevoel moet men in Japan ook hebben gehad. Hoewel je bij de V8 al snel richting Amerika denkt, heeft ook Japan een liefdesrelatie met deze motor. Het zijn dan ook de Japanners die met een reddingsplan komen. Vijf grote fabrikanten – Toyota, Yamaha, Mazda, Kawasaki en Subaru – werken samen aan een waterstof V8.

Waterstof V8
Stel je een auto voor met dat spruitstuk uitstekend boven de motorkap

Eenvoudig in gebruik

De nieuw ontwikkelde V8 is gebaseerd op de 5-liter V8 uit de Lexus RC F en de LC 500. Om de motor op waterstof te laten lopen, moest echter heel veel veranderd worden. Zo moesten de complete injectie, de koppen en de spruitstukken compleet anders worden. Het meest spektaculair is echter het bizarre uitlaatspruitstuk boven op de motor. Het opvallende stuk past wonderwel bij het imago van de V8 en produceert volgens Yamaha een opvallend geluid.

De waterstofmotor produceert 455pk bij bijna 7000 toeren. Volgens de makers voelt de motor heel anders dan een vergelijkbare benzinemotor. Eigenlijk beter, vinden ze. De motor is eenvoudig te bedienen, waardoor elektronische hulpmiddelen overbodig worden.

De ontwikkeling van de motor begon zo’n vijf jaar geleden. Toyota is natuurlijk niet onbekend met waterstof. Met de geweldige Mirai heeft het merk al laten zien wat het kan met waterstof. Ook racet het merk al tijden met een Corolla en een Yaris GR op waterstof.

Corolla op waterstof
Met deze Corolla op waterstof doet Toyota al een tijd mee aan races

Niet de vijand

Hoewel Toyota er vroeg bij was met hybride aandrijvingen, lijkt het merk niet happig om snel over te stappen op volledig elektrisch. Tijdens een toespraak vorig jaar hoorden we directeur Akio Toyoda zeggen: “Koolstof is onze vijand, niet de verbrandingsmotor.” De Japanners zijn duidelijk nog niet bereid om de V8 zomaar op te geven.

Natuurlijk moeten we nog zien of waterstof daadwerkelijk een toekomst heeft. Het project van de Japanse autobouwers laat in ieder geval zien dat er veel mogelijk is met waterstof. Misschien kunnen we nog lang genieten van de onregelmatige plofjes van een grote V8 onder de motorkap. Dit is iets dat autoliefhebbers alleen maar kunnen toejuichen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *