Yamaha heeft vanaf nu een elektrische motor voor auto’s. De powerunit bevind zich nog in de prototype fase. Ondanks dat geeft Yamaha aan dat de ontwikkeling in principe is afgerond. Vanaf deze maand zal Yamaha dan ook starten met het accepteren van orders. Doel van deze elektrische motor is met name het gebruik in hyper-EV’s, oftewel elektrische supercars.

De motor van Yamaha in een platform

Automerken en motorfietsen

Het klinkt misschien vreemd dat Yamaha, een motorfietsmerk, met een platform komt voor een elektrische auto. Toch zijn er meer automerken die op de één of andere manier verbonden zijn met motorfietsen. Bekende voorbeelden zijn uiteraard Honda en Suzuki, maar ook BMW maakt motorfietsen onder de naam BMW Motorrad. Ook al is BMW hierin relatief een kleine speler. Mondiaal gezien zijn Honda en Suzuki vele malen groter. Dit heeft te maken met de grote afzetmarkt van lichte motorfietsen (tot 125 cc) in Azië en Zuid-Amerika. Waarin BMW eigenlijk geen aandeel heeft. Voor Honda geldt misschien zelfs wel dat de motorfiets tak een grotere afzetmarkt kent dan de auto afdeling.
Daarnaast zijn er verschillende automerken die een motormerk als prestige object opnemen in de gelederen. Zo is VAG (Audi) eigenaar van Ducati, waaruit dan weer creaties voortkomen als de Ducati Diavel 1260 Lamborghini. Ondanks dat Mercedes MV Agusta onlangs heeft verkocht, heben zij ook een aandeel van 25 procent in handen gehad van het Italiaanse motormerk. Met als bekroning de MV Agusta Brutale 800 RR LH44. Voldoende leuke weetjes dus weer voor de pub-quiz, als deze weer open gaan.

Ducati Diavel Lamborghini

Yamaha en auto’s?

Toch lijkt Yamaha een volledig nieuwe speler in de automarkt! Ondanks dat het Japanse merk misschien geen eigen auto afdeling heeft, is het niet de eerste keer dat zij een motorblok ontwikkelen voor de auto industrie. Meest bekende voorbeeld is waarschijnlijk de eerste generatie Ford Puma. Dit kleine coupétje was ook leverbaar met een 1.7 blok, afkomstig van Yamaha. Ook voor voor grotere blokken draaide de Japanse fabrikant zijn handen niet om. Zo is de V8 uit de Volvo S80 ook gemaakt door Yamaha. Nu kun je de Ford Puma al een redelijk sportieve auto noemen, maar Yamaha leverde ook blokken aan meer exotische merken zoals Lotus voor diens Elise. Voor de V10 in de Lexus LFA is trouwens ook de hulp van Yamaha ingeschakeld.

Niet Yamaha’s eerste aandrijving voor auto’s

Yamaha’s motor

Met de ontwikkeling van een elektrische motor, speciaal gericht op de elektrische supercar, gaat Yamaha dus ook nu de sportieve markt bedienen. De filosofie achter de motor is dan ook dat deze vooral opwindend moet zijn. De elektrische motor moet emotie oproepen, zoals blijkt uit de slogan “Emotional EV Motors”. Yamaha heeft dan ook veel ontwikkeling gestoken in de manier waarop de motor klinkt. De nieuwe elektrische motor heeft een vermogen van 350 Kw, waarmee ze qua vermogen ongeveer op gelijke hoogte komen met de Tesla Model 3 S. Verder geeft Yamaha aan dat de elektrische motor veelzijdig inzetbaar is, door diens compacte ontwerp.

Even krachtig als een Tesla

Elektrische Alfa Romeo

Naast deze krachtige motor, heeft Yamaha een hele range elektrische motoren. Die variëren van 35 Kw tot 200 Kw. Binnen deze range zullen de lichte motoren vooral gebruikt worden in motorfietsen, terwijl de zwaardere motoren speciaal ontwikkelt zijn voor de auto branche. Over een eventuele accu rept Yamaha echter met geen woord. Opvallend, omdat Yamaha voor de motorfietsmarkt een samenwerking is aangegaan met meerdere merken, voor een systeem om de accu’s te wisselen. Yamaha zal alle elektrische motoren tonen aan het publiek vanaf 26 mei op de Automotive Engineering Exposition 2021 Yokohama.
Nu maar hopen dat ze een beetje verkopen, want de elektrische Alfa Romeo 4C uit het promo filmpje smaakt naar meer!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *