In Amerika is bij de Massachusetts Institute of Technology (MIT) uit onderzoek gebleken dat zelfstandig rijdende elektrische auto de grootste vervuilers zijn. Maar waarom dan?
Autonoom rijdende auto’s is net als solid state accu’s, er wordt veel over gesproken en mee geëxperimenteerd, maar echt concreet wordt het nog niet. Maar voor autonoom rijdende auto’s geldt, dat ze nu al als vervuilender gepresenteerd worden voor het milieu nog vóórdat ze gepresenteerd zijn.
Er zijn namelijk veel sensoren en camera’s nodig om een auto level 5 autonoom te laten rijden. Deze moeten ook allemaal via slimme software en processoren verwerkt worden. Deze verwerking vraagt veel energie, en dat is weer zonde en milieubelastend. Zie het als het datacenter Appingedam.
Al deze extra dataverwerking zorgt voor een extra belasting op het milieu en daardoor wordt de carbonfootprint vergroot. Ongeacht of het nu om een brandstof, plug-in hybride of elektrische auto gaat. Daarnaast is uit het onderzoek gebleken dat zelfrijdende auto’s de gebruiksfrequentie zal doen toenemen. Het wordt namelijk een stuk gemakkelijker om je te verplaatsen. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het rijden gewoon doorwerken. Daardoor wordt de uitstoot alleen nog maar nog verder vergroot.
Bij deze studie is men er vanuit gegaan dat 1 miljard van de 1,45 miljard auto’s die vandaag rondrijden autonoom (en geëlektrificeerd) zouden zijn. Zoveel auto’s zouden voor 0,14 gigaton extra broeikassen zorgen. De oorzaak hiervan zijn alle camera’s, sensoren, raders en lidarsystemen die aan het werk gezet worden. Deze ontwikkeling komt overeen met wat diverse nieuwe autofabrikanten zeggen: “wij leveren geen auto’s, maar computers op wielen.”
Aannames autonoom rijden
Bij dit onderzoek is men uitgegaan van een aantal aannames op basis van de huidige stand van zaken qua ontwikkeling én een aantal (toekomstige) aannames. De Massachusetts Institute of Technology (MIT) verwachte wel dat er vanuit de auto- en de IT-industrie oplossingen gepresenteerd worden die de besturingssystemen efficiënter maken en daardoor minder energie verbruiken. Daarnaast zal het wegennet ook aangepast (moeten) worden voor een zo efficiënt mogelijke adaptatie van autonoom rijden. We zijn er dus nog lang niet, maar we kunnen er wel komen.
Wat vind jij? Denk jij dat autonoom rijden in de toekomst mogelijk is?