Het innovatieve zonnedak van de Lightyear One, is straks ook te vinden op onder andere bussen en bestelwagens. Dat is in ieder geval het idee achter de samenwerking tussen Lightyear en DSM.
Het zonnedak van de Lightyear One
De Lightyear One doet het net even anders dan andere elektrische auto’s. Er is niet gekozen voor een zo groot mogelijk accupakket, maar voor zoveel mogelijk efficiëntie.
Dat wordt bereikt met het innovatieve zonnedak van de auto, die ontwikkeld is in samenwerking met DSM. Door de slimme constructie, wordt het gehele opppervlakte van de zonnepanelen gebruikt voor het opwekken van energie.
Volgens Lightyear zou het zonnedak energie leveren, voor 70-90% van het totale aantal gereden kilometers.
Zodra de zon schijnt, laadt de auto op. Dat is niet alleen positief voor de actieradius, maar verlaagt ook de belasting op het stroomnet. Die laatste kan namelijk het aantal elektrische auto’s nu al bijna niet meer aan.
Het vermogen van veel laadpalen wordt daarom automatisch naar beneden bijgesteld. Anders zouden regelmatig hele woonwijken zonder stroom zitten.
Bussen en bestelwagens
Zo’n zonnedak is natuurlijk bijzonder interessant voor bussen en bestelwagens. De Lightyear One beschikt over vijf vierkante meter aan zonnepanelen (dak + ‘motorkap’).
Ter vergelijking: het dak van een stadsbus heeft een oppervlakte van ongeveer 30 vierkante meter. Dat klinkt allemaal veelbelovend, en de samenwerking moet uitwijzen of het ook echt interessant is.
Koninklijke DSM en Lightyear
DSM (opgericht in 1902) is oorspronkelijk het bedrijf wat de steenkolenmijnen in Limburg exploiteerde. Nu helpen ze juist de wereld om zónder steenkool te leven.
Naast de productie van voedingsingrediënten en hoogwaardige kunststoffen, maken ze zich hard voor een wereld zonder uitstoot. De samenwerking met Lightyear is daar een mooi voorbeeld van.
Om te kijken in hoeverre het zonnedak voor andere voertuigen interessant is, starten ze met een aantal pilots. Daarvoor gaan ze samenwerken met klanten uit de auto-industrie en het openbaar vervoer.