Liefhebbers van auto’s (voornamelijk klassiekers) zijn wellicht bekend met de term “concours beurzen”. Een autoshow waarbij de meest uiteenlopende, exclusieve en dure auto’s op een rijtje staan. Wachtend op fotografen, jury en autofanaten. Concorso D’ Eleganza in Como, Italië is een van die shows, en een van de mooiste ter wereld.
Villa D’ Este
Het Concorso d’ Eleganza is een terugkerende show die ieder jaar plaats vind in mei. De locatie: Villa D’ Este. De 16e-eeuwse villa is een prachtig toonbeeld van renaissance architectuur. Schitterende tuinen en mooie fonteinen. Het absurde kaliber auto’s dat hier gedurende het weekend geparkeerd stond verbleekte vergeleken tot de locatie, bijna dan. Met recht dat het prachtige pand op de werelderfgoed lijst van Unesco staat.
Vanaf de 1ste eeuw V.Chr bouwden aanzienlijke romeinse families paleizen om hun welvaart te laten zien. Ooit behoorde Villa D’ Este toe aan de hertogen van Ferrara. Sinds de jaren 30 van de vorige eeuw is het landgoed in bezit van de Italiaanse overheid. Die het na een periode van verval gerenoveerd hebben, en opengesteld voor het publiek en evenementen, bijzonder zoals deze.
Het evenement zelf is georganiseerd door BMW. Van wie Dagelijksauto bij het evenement mocht zijn. Foto’s doen de uitbundigheid van het evenement simpelweg geen recht (al heb ik wel mijn best gedaan). Gesprek met Christian von Koenigsegg bij zijn nieuwste paradepaal, de Koenigsegg CC850? kan gewoon. Bekende automotive figuren zoals Magnus Walker lopen rond, en glunderen net zoals ieder ander naar de prachtige creaties op vier wielen.
BMW Line-up
Doordat het event georganiseerd is door BMW nemen ze vanzelfsprekend hele bijzondere dingen mee. De nieuwste, prachtige BMW Skytop Concept. Of misschien valt de BMW R20 motorfiets meer in de smaak. over beiden voertuigen werd het volgende gezegd. “Op het moment bekijken we de potentiële klandizie voor onze concepten, bij genoeg interesse gaan we ze maken.” Dus als we met zijn alle eventjes BMW kunnen schrijven, met de vraag of ze deze modellen wél kunnen maken zou dat heel fijn zijn. Alvast bedankt.
De skytop concept en R20 concept van BMW stonden mooi te pronken op het terrein van Villa D’ Este. Maar die waren niet het enige moois van onze Duitse vrienden. De enige BMW Z8 Coupé ter wereld? Check. Bijna alle BMW M modellen? Yes. de twintigste BMW “art car”? Jazeker. Een collectie van voorgaande “art cars”? Ja (in het duits). Hoewel het geen normale auto’s zijn, en ik durf het bijna niet te zeggen. Dit waren waarschijnlijk de meer “normale auto’s” op het festival. Dat wil niet zeggen dat ze niet speciaal zijn. Meer dat de rest gewoon absurd was.
Om dat te bevestigen, en typerend voor een concours beurs. Was er de autoparade. 52 auto’s de een nog bijzonderder dan de ander. Gejureerd en in sommige gevallen geprezen met een trofee. Gelukkig voor mij waren die 52 auto’s in verscheidene klassen ondergebracht. Maakt het beschrijven iets gemakkelijker. Het filteren van de foto’s zeker niet. We weten het, ons leven is zwaar…
Concept auto’s en prototypes
Het maken van een concept of prototype heeft voor een fabrikant vaak twee doelen. De eerste is het laten zien waar het merk potentieel naar toe gaat. Het tweede is een showcase van kennis. Kijk wat wij kunnen bouwen.
Jammer dat veel van die auto’s nooit de weg op komen zoals ze door de designers bedoeld zijn. Of in nog triestere gevallen om wat voor reden dan ook (maar meestal geld) nooit meer daglicht zien. Ironisch genoeg heeft BMW hier zelf best een handje van. Een prachtige concept maken die vervolgens nooit de weg op komt. De BMW Z4 Coupé van het Concorso D’ Eleganza van afgelopen jaar iemand.
Een persoonlijke favoriet is zonder twijfel de Koenigsegg CC850. Een verjaardagscadeau van het merk aan zichzelf, vanwege twintig jaar Koenigsegg. Een schone verschijning met een ontzettend bijzondere aandrijflijn. Een 1460pk sterke twinturbo V8, met een versnellingsbak die zowel automaat als handgeschakeld is. Vraag niet hoe het kan, geniet ervan. Al kan eigenaar van het bedrijf, Christian von Koenigsegg je haarfijn uitleggen hoe het werkt.
De opkomst van het prestatie tijdperk
In de vroege dagen van de auto was de applicatie van de auto niet per se gedefinieerd. De gespecialiseerde systemen die we op moderne auto’s zien bestonden simpelweg nog niet. Het verschil in auto was meer bepaald door de carrosserie, dan door het chassis. Inderdaad, eenzelfde chassis kon plaats maken voor een vierdeurs auto, voor familiegebruik. Of een tweedeurs ontwerp meer bedoeld voor recreatief rijden of zelfs racen. Die term werd Coachbuilding genoemd. Merken zoals Pininfarina waren daar heer en meester in.
Mijn persoonlijke favoriet van deze categorie was de 4½ liter blower Bentley. Ooit door Ettore Bugatti de “snelste vrachtwagen ooit” genoemd. Hoewel ze nooit een bedoelde overwinning op Le Mans verkregen hebben. Ze gingen allemaal stuk voor dat mogelijk was.
Gevormd door de wind: De aerodynamische evolutie
Begin jaren 30, toen aerodynamica nog in de kinderschoenen zat. Begonnen steeds meer merken uit te vogelen dat de wind een grote partij kon vormen in de prestaties van onze vrienden met vier wielen. Omdat er nog geen enkel onderzoek gedaan was naar aerodynamica, kregen we de wonderschone, lange, klassieke en vooral vloeiende ontwerpen. We kregen door dat niet alles opgelost hoefde te worden met enorme motoren, hoewel die nog steeds gebruikt werden.
Mijn favoriet uit deze klasse is ternauwernood de Cadillac V16 uit 1934. Enorm stijlvol, veel te groot en een motor die je bijna niet horen kan. De (bijna 8 Liter!) V16 is verrassend genoeg, bijna fluisterstil.
De beste auto ter wereld: 120 jaar Rolls-Royce
Het britse merk heeft een flinke reputatie hoog te houden. In de vroege dagen stonden ze bekend als: “De beste auto’s te wereld”. Tot de dag van vandaag wordt iets dat uitmuntend of duur is vergeleken met een Rolls-Royce. Dit is de Rolls Royce van de horloges terwijl er dan bijvoorbeeld over een Rolex gesproken wordt.
De uit 1914 stammende Rolls-Royce Silver Ghost. Was naar mijn mening de mooiste. Een indrukwekkend ontwerp waarin zelfs de designtaal van de moderne Rolls in terug te zien is. Lange vloeiende lijnen, de gehele carrosserie lijkt uit een enkel stuk gefreesd te zijn.
Sneller: De opkomst van de “supercar”
Ontworpen in een tijd dat de term “supercar” niet eens bestond. Vele van de auto’s uit deze klasse waren zogenaamde homologatiemodellen. Puur gemaakt voor het publiek zodat ermee geracet kon worden. De term “race on Sunday, sell on Monday” komt voort uit deze periode. Zo ging het dan ook.
Een favoriet uit deze klasse kiezen is een herculestaak. Er zijn simpelweg teveel, te geweldige auto’s. we zijn ons bewust van de zware taak in ons werk. Medeleven is gewaardeerd…
Er was de originele “supercar” de Lamborghini Miura. De voorloper van de geweldige Ferrari 250GTO. De 250SWB (Short Wheelbase). Een prachtige Aston martin DB4 Zagato. Een Fenomenale Porsche 2.7 Carrera RS, de voorvader van de RS modellen van Porsche. Om nog niet te spreken over de legendarische Mercedes SL300. De auto waarin Sterling Moss de Mille Miglia reed.
Italiaanse flair: De passie van Maserati
Voor wie het niet wist Maserati bestaat dit jaar 110 jaar. Ooit opgericht door de drie broers: Alfieri, Ettore en Ernesto Maserati. Het merk heeft, zacht gezegd een turbulent verleden. Tegenwoordig onder gezag van de Stellantis groep. In de gouden eeuw van het merk waren ze bijna onverslaanbaar op het circuit. Winnaars van de Indianapolis 500 in 1933 en 1940 om maar eentje te noemen.
Gelukkig valt een favoriet in deze categorie wel te benoemen. De Maserati A6GCS/53 Spider Frua. Ook al is het een hele mond vol. Het ontwerp en het geluid van de twee liter zescilinder lijnmotor is gewoon schitterend.
Stijl voor de gelukkige
Zo snel als sportauto’s van de tijd, maar elegant, comfortabel, stijlvol en zelfs voor die tijden gewoon duur. Deze auto’s zijn de grondleggers van de GT auto’s zoals we die vandaag kennen, in bijvoorbeeld de Bentley Continental GT en de Maserati Grandturismo.
Hun stijl trok aan het hart en bood een combinatie van comfort, luxe en stijl die de volbloeds raceauto’s niet konden evenaren. De exclusiviteit was enkel weerspiegeld in de astronomische prijs en extravagante styling.
Ook voor deze klasse heb ik een gedeelde eerste plek. Die wordt bezet door de Aston Martin DB5, niet de coupé maar de Shooting Brake. Stel je voor dat James Bond een Familie had gehad, en een van zijn favoriete hobbies jagen zou zijn. Dan is een betere auto gewoon niet te bedenken.
De andere is de BMW 507 Touring Sport, oneindig cool. In zijn tijd een unicum voor BMW. het merk had op het moment geen enkele door V8 aangedreven auto. Laat staan een sportauto. Nieuw kosten de auto een oog waterende 26.500 Dollar. Ongeveer evenveel als de Mercedes SL300 van dezelfde tijd.
Vergeten door de buitenwereld
Als autofanaten zijn we vaak trots op het feit dat wij automerken en modellen kennen die de rest niet kent. Deze klasse heeft geen hele erge samenhang, behalve het feit dat ze bijna allemaal vergeten auto’s zijn. Het zijn tijdcapsules naar een simpelere tijd. Vol passie, genialiteit en oud geld.
De onbetwiste (persoonlijke) favoriet was de Bugatti Type 35C uit 1928. Gelukkig was de jury het met me eens en won de auto een prijs. Indrukwekkend om te zien hoe jong de eigenaren waren, en hoe ontzettend veel lawaai de Bugatti kon produceren. Om over de grote hoeveelheid rook nog maar te zwijgen.
The Need For Speed
Dit zijn de auto’s die je enkel konden bewonderen in Need For Speed games. De fabrikanten produceren dromen. Toegegeven die dromen kosten een arm en een been, maar toch. Vele van ons konden enkel dromen van het rijden van de auto’s in deze klasse. achter de Playstation was het iets meer toegankelijk. Hun verschijning is genoeg om iedere plek waar ze komen tot stilstand te brengen. Op Concorso D’ Eleganza paradeerden ze allemaal op rij.
Dan de favoriet, de vele keuzes zoals de RUF CTR “Yellowbird”, Lamborghini Diablo GT of
Porsche 959 Komfort waren alle geweldig. Ondanks dat alles was er een duidelijke meester van de klasse. Nog altijd de snelste (natuurlijk aangezogen) auto ter wereld. De Mclaren F1.
Ooit gecreëerd met een budget van slechts 8 miljoen Engelse pond en een klein team. De auto was nooit bedoeld als snelste auto. Volgens legendarische ontwerper, Gordon Murray was de snelheid een toeval, omdat hij versnellingsratio’s moest kiezen. Handgeschakeld met een 6.1liter natuurlijk aangezogen BMW V12. De 618 pk worden overgebracht door een handgeschakelde zesbak. Bediend door de rijder, die vanuit de stoel in het midden van de auto alles bedient. Tegenwoordig worden ze verkocht voor een slordige 20 miljoen. Voor dat geld heb je meerdere huizen en hoef je alsnog nooit meer te werken. Maar met een huis kan je niet rijden, en die heeft ook geen V12.
Afronding van het Concorso D’ Eleganza
Gelukkig voor mij voelde mijn weekend in Como niet als werk, integendeel. Concorso D’ Eleganza was pure magie. Een heerlijke, uitbundige en prachtige reis. Met onvoorstelbaar vriendelijke mensen, mooie auto’s en een geweldige sfeer. De heenrit met files van zo’n zes uur lang, de verkeersdrukte in Como door de onverwachte hoeveelheid mensen. Het was het allemaal meer dan waard.
Als ik het evenement nooit meer mee mag maken, zou me dat droevig stemmen. Gelukkig heb ik voor altijd mijn eerste keer Concorso d’ Eleganza Villa D’ este. Een ervaring die ik van mijn bucket-list kan halen.