Daihatsu staat sinds gisteren pontificaal in het nieuws vanwege hun gesjoemel met veiligheidstesten. Zo werden er modellen van verschillende merken, waaronder Daihatsu, getest op veiligheid. Dit is op zich prettig. Jammer is dat daarna van een groot deel van die tests de resultaten werden vervalst. Maar goed, dat bracht ons wel op de volgende vraag: wat verkoopt Daihatsu eigenlijk nog? Het antwoord op die vraag is: veel blokjes en een Toyota Camry.
Kei-goed
Een heel groot deel van het huidige modellengamma van Daihatsu is onderdeel van de Kei-car familie. Kei-cars zijn auto’s die in Japan in een goedkopere wegenbelastingscategorie vallen door hun kleine motor en dus geringe uitstoot. Een Kei-car mag een motor hebben van maximaal 660cc, dat is ook het aantal cc waar het grote deel van de huidige Daihatsu’s het mee moeten doen.
We beginnen met de Daihatsu Mira e:S. Dat is een klein vierdeurs stadsautootje met een 658cc driecilinder met 48pk en een CVT-versnellingsbak. Leeg weegt die slechts 650kg. Dat is natuurlijk enorm zuinig, maar veilig zal het niet zijn. Wij hebben in Europa ook trouwens een soort van te maken gehad met een vroegere Mira, alleen hier heette die de Cuore!
Ook produceert en verkoopt Daihatsu heden ten dagen nog steeds de legendarische Copen. Een Kei-sportautootje die ooit ook in Europa geleverd is. Net als het origineel heeft deze ook een 658cc viercilinder. De huidige versie levert een waanzinnige 63pk. Wij vonden dat overigens te weinig vroeger en kregen daarom ook ooit een 1.3.
Blokjes
De rest van de Kei-cars zijn eigenlijk alleen maar rechthoeken met verschillende gezichten. Neem bijvoorbeeld de Daihatsu Taft. Nee, deze naam heeft niet te maken met het haarproductenmerk, het is een afkorting. Taft staat voor Tough & Almighty Fun Tool. Wij menen dit. Bedankt dat jullie bestaan, Daihatsu.
We hebben ook nog de Tanto en de Move Canbus. Dat zijn beide eigenlijk dezelfde auto’s als de hiervoor genoemde Taft, maar dan met een andere body. Tanto is afgeleid van het Italiaanse, Portugese en Spaanse woord voor ‘heel veel’ of ‘een hele boel’. Weer een fantastische naam voor een vierkant op wielen. De Move Canbus heeft ook weer een goed doordachte naam. Can staat voor wat de auto allemaal kan en Bus staat voor het feit dat hij op een bus lijkt. Uitmuntend.
Er zijn ook nog wat Kei-busjes! We beginnen met de Daihatsu Hijet, een naam die al sinds 1960 bestaat. De Hijet is verkrijgbaar als Cargo- (gesloten opbouw of open laadbak) variant en als personenvariant. De Daihatsu Atrai is er ook nog, maar die is eigenlijk precies hetzelfde maar met een ander gezicht. Ze houden in ieder geval wel van herhaling bij Daihatsu. Trouwens, alle auto’s hierboven hebben dezelfde 658cc driecilinder met 48pk of 658cc viercilinder met turbo en 63pk.
Normale auto’s
Ze maken natuurlijk niet alleen maar Kei-cars. Zo komen we nu aan bij het echte werk. Allereerst de auto met de meest misleidende naam ooit. De Daihatsu Thor. Is hij groot en stoer? Nee. Is hij elektrisch? Ook nee. Het is een mini-MPV met een dikke 1.0 driecilinder met of zonder turbo. Die eerste heeft 68pk en die laatste een onwaarschijnlijke 98. Deze wordt ook verkocht als Subaru Justy, dat geeft een beetje een beeld van wat voor soort auto het is.
Voor wie de Thor te weinig (of te veel) is, hebben we nog de Daihatsu Rocky. Dat is een SUV/crossover van ongeveer dezelfde grootte als de Suzuki Vitara. Hij lijkt ontzettend veel op de vorige generatie Ssangyong Korando, maar dat zal wel toeval zijn. Nu komen we natuurlijk bij de dikke beukers van motorblokken aan. De keuze is reuze met dezelfde 1.0 als in de Thor, een 1.2 driecilinder en ook nog eens een 1.2 hybride driecilinder. Dit is tevens de eerste auto die je met iets anders dan een CVT kan bestellen. Deze heeft namelijk ook een handgeschakelde vijfbak op het menu staan.
En dan nu: de crème de la crème. Dé reden waarom ik dit artikel graag wilde schrijven. De Daihatsu Altis. De vreemdste eend die ooit in een bijt heeft gezeten. Dit is namelijk helemaal niks anders dan een Toyota Camry met een Daihatsu logootje erop. Het merk wat alleen maar opgefokte broodtrommels met tandenborstelmotoren verkoopt heeft ook ineens een dikke luxesedan. Wij vinden het prachtig.