Subaru is voor de volwassenen onder ons echt wel een gevestigd merk in Nederland. De Legacy deed het goed en ook de Forester kan goed zijn weg vinden naar de, inmiddels wat oudere, consumenten. We hoeven, denken we, niet te beginnen over de Impreza, die wordt al een tijdje niet zo genoemd, maar dat was natuurlijk ook een enorm populaire auto, zeker in de cultwereld. Maar, wat is nou een Subaru Levorg?

Populair, maar niet super populair

In de tijd die wij ons nog kunnen herinneren, is de val van Subaru begonnen en nu ook bijna ten einde. In de jaren 80 en 90 ging het super, maar hoe verder de tijd ons richting de jaren 2000 en daar voorbij duwde, hoe moeizamer het ging. De drie best verkopende modellen van Subaru sinds 1983 vertellen ook een verhaal wat ons verbaast.

Op plek drie vinden we de Forester met 11.712 verkochte auto’s. Plek twee is voor de Justy en plek 1 voor de Mini Jumbo met respectievelijk 14.482 en 20.187 verkopen. Dit zijn helemaal geen grote getallen, verrassend genoeg. We weten allemaal dat Subaru niet super populair was, maar dit zijn eigenlijk getallen die lijken te komen van een veel kleiner automerk

Subaru Forester 2017

Subaru Levorg: hét voorbeeld

Wat we dus zien is, hoe moderner de Subaru, hoe minder mensen hem kopen. Hét voorbeeld daarvan is de Subaru Levorg. In 2015 werd de Levorg voor het eerst in Nederland verkocht als een stationwagen die de Legacy moest opvolgen. In dat jaar verkochten ze er 42. Okay, maar dat is het eerste jaar, hoor ik u denken.

Het eerste volledige modeljaar van de Subaru Levorg is dus 2016, hierin verkochten ze er 51. In totaal zijn er in vijf modeljaren van de Levorg slechts 115 verkocht. Van de verschikkelijke (lees: geweldige) Tribeca zijn er nog 4 meer verkocht.

De enige twee modellen die Subaru nog minder heeft verkocht dan de Levorg, zijn de BRZ (een kleine sportauto met automaat, logisch dat hij weinig verkocht wordt) en de Solterra (slechts een paar maanden verkrijgbaar en nu al over de helft van de verkoopaantallen van de Levorg).

Zijn Subaru’s dan slecht?

Nee, dat is het niet. De auto’s van Subaru zijn gericht op avonturiers met smaak. Althans, dat vinden wij. Wij schreven eerder al dat de huidige Forester geweldig is, dus daaraan zal het niet liggen. Hetgeen wat de nieuwe Subaru’s nekt, is het verbruik. De modellen die nu verkrijgbaar zijn komen niet verder met een gemiddeld theoretisch opgegeven verbruik van ongeveer 1 op 12. Dat kan nooit beter worden in het echt.

Dit zorgt voor vrij hoge brandstofkosten en ook de kostprijs wordt er niet beter van. Gelukkig is er de nieuwe Subaru Solterra! Het benzineverbruik van de Solterra kan niet slecht zijn, hij is namelijk elektrisch. Ook is hij gebouwd in dezelfde fabriek als de Toyota bZ4X. Sterker nog, het is dezelfde auto. Wordt de Solterra Subaru’s redder in nood?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *